snuttjulle skrev:
TDC har säkert egen fiber i Skeå men inte i Stockholm.
Dom kan säkert ha någon form av väldigt enkelt utbyteskontrakt(Ni får tillgång till A om vi får tillgång till B etc..), många mindre operatör gör så inom det nationella nätet för att täcka upp platser. Andra, större spelare gör så internationellt. Och på det sättet kan man säga att nätet är helägt.

Men det vet du säkert.
 
MathiasS skrev:
Det är nästan så det funkar. Det brukar nog också ligga en tjänsteleverantör mellan föreningen och STOKAB. Men helt klart är ju att inga slutanvändare kommer ha direktkontakt med stokab, ej heller föreningen/samfälligheten som jag ser det.
Du pratar valfrihet, det är också då viktigt att visa vilka andra operatörer förutom STOKAB/nät/tjänsteleverantörer som har möjlighet att ge er samma service. Öppna stadsnät kanske är enligt dig den bästa lösningen, den uppfattningen delar dock inte alla människor, viktigt att informera vilka fördelar en helhetslösning kan ge.
 
ollebanan skrev:
Du pratar valfrihet, det är också då viktigt att visa vilka andra operatörer förutom STOKAB/nät/tjänsteleverantörer som har möjlighet att ge er samma service. Öppna stadsnät kanske är enligt dig den bästa lösningen, den uppfattningen delar dock inte alla människor, viktigt att informera vilka fördelar en helhetslösning kan ge.
Skulle du kunna ge ett exempel på hur en alternativ konstellation kan se ut och vad det egentligen skulle innebära för fördelar?

Mvh,
Mathias
 
MathiasS skrev:
Skulle du kunna ge ett exempel på hur en alternativ konstellation kan se ut och vad det egentligen skulle innebära för fördelar?

Mvh,
Mathias
Det tror jag nog du vet själv, dessutom är det viktigt att ge alla möjlighet att gå över samtliga alternativ(även om det betyder exklusivitet på tjänster/nät i några år), att enbart ge en lösning som du tycker ser bra ut är inte hållbart för utvecklingen.
 
ollebanan skrev:
Det tror jag nog du vet själv, dessutom är det viktigt att ge alla möjlighet att gå över samtliga alternativ(även om det betyder exklusivitet på tjänster/nät i några år), att enbart ge en lösning som du tycker ser bra ut är inte hållbart för utvecklingen.
Ja ok, Telia. Men vad är egentligen fördelen med en sådan lösning, förutom en lägre initial kostnad?

Jag har jobbat i närheten av stadsnät så länge begreppet funnits och aldrig högt någon slå på trumman får någon annat än "öppna nät".

I ett projekt som detta är det givetvis inte min personliga åsikt som är styrande, en ekonomisk förening styrs helt av medlemmarna. Samtidigt är det faktiskt helt omöjligt att täcka in alla möjliga alternativ, iaf om man prioriterar en leverans inom något år.

Kan du PMa ett namn på rätt person att prata med på Telia?
 
MathiasS skrev:
Ja ok, Telia. Men vad är egentligen fördelen med en sådan lösning, förutom en lägre initial kostnad?

Jag har jobbat i närheten av stadsnät så länge begreppet funnits och aldrig högt någon slå på trumman får någon annat än "öppna nät".

I ett projekt som detta är det givetvis inte min personliga åsikt som är styrande, en ekonomisk förening styrs helt av medlemmarna. Samtidigt är det faktiskt helt omöjligt att täcka in alla möjliga alternativ, iaf om man prioriterar en leverans inom något år.

Kan du PMa ett namn på rätt person att prata med på Telia?
Klart det är bättre med öppna nät, men det kan jag inte gå runt och säga :D Men om du vill så ska jag skaka fram ett namn högre upp.

Nu kanske det bli ip-only/tjänsteleverantör här istället för Telia, vem vet.
 
Kanske lite off topic..

Vete 17 vad som är bäst i slutändan. Nu bor jag i ett hus i Sundbyberg, som jag lät ansluta till stadsnätet i sommras. DSL har jag aldrig gillat, så valet var ju lätt, fast vissa leverantörer saknar jag i nätet, tex Telia, som jag hade i förra lägenheten (fiberlan 100/100) har bara 10mb i sbb stadsnät. Eftersom jag tycker att Telia fiberlan gav mig bättre throughput än vad jag får via stadsnätet idag (12MB/s gentemot 9,5MB/s Bahnhof), så skulle jag mer än gärna vilja ha igen telia. Men å andra sidan är det mer konkurans i stadsnätet, vilket bör vara bra. Prismässigt är det ju det på månadskostnaden, men om man räknar in installationskostnaden (27kkr-skattereduktion) så tar det ju några år att tjäna in.
 
vespaman skrev:
Kanske lite off topic..

Vete 17 vad som är bäst i slutändan. Nu bor jag i ett hus i Sundbyberg, som jag lät ansluta till stadsnätet i sommras. DSL har jag aldrig gillat, så valet var ju lätt, fast vissa leverantörer saknar jag i nätet, tex Telia, som jag hade i förra lägenheten (fiberlan 100/100) har bara 10mb i sbb stadsnät. Eftersom jag tycker att Telia fiberlan gav mig bättre throughput än vad jag får via stadsnätet idag (12MB/s gentemot 9,5MB/s Bahnhof), så skulle jag mer än gärna vilja ha igen telia. Men å andra sidan är det mer konkurans i stadsnätet, vilket bör vara bra. Prismässigt är det ju det på månadskostnaden, men om man räknar in installationskostnaden (27kkr-skattereduktion) så tar det ju några år att tjäna in.
Fråga: Att du bara har 10mbit i sbbs nät är ju ditt eget val? Det finns ju flera tjänsteleverantärer i nätet som tillhandahåller symetriska 100mbit tjänster - varför tecknar du dig inte för en sådan om du tycker det går långsamt?
 
snuttjulle skrev:
TDC har säkert egen fiber i Skeå men inte i Stockholm. Jobbar själv åt ett telcom bolag och vi "köpte" fiber av Stokab för många år sedan men egentligen så betalade vi hela läggningen och numera allt underhåll men på papperet så är STOKAB ägare.

Tyvär kan jag tänka mig att STOKAB kan vara svåra att tas med i ett villaområde då detta inebär många små kunder vilket i slutänden innebär dyr suport och felanmälan. Ett sätt är ju att starta en sammfällighet som i sin tur hyr av STOKAB.
"offtopic", men.
TDC har EGEN fiber i Stockholm... (och resten av landet)

Håller även med snuttjulle och tror ckså att STOKAB kan vara svåra att göra med, men kan inte komma på någon som kan leverera fiber ragt av.
 
Buuzzz skrev:
"offtopic", men.
TDC har EGEN fiber i Stockholm... (och resten av landet)

Håller även med snuttjulle och tror ckså att STOKAB kan vara svåra att göra med, men kan inte komma på någon som kan leverera fiber ragt av.
Om STOKAB är knepiga att jobba med eller inte törs jag inte uttala mig om ännu. MEN kombinationen STOKAB och villaområde betyder *inte* att det rör sig om många småkunder med allt vad det innebär. Nätägaren (stokab) har bara *en* kund och det är den ekonomiska föreningen som fastighetsägarna är medlemmar i.
 
Hej,

Jag sitter i styrelsen för en ekonomisk förening som avser att göra exakt det som tråden handlar om.

Webbsida här; www.tallnet.se.

Vi har ett långtgående samarbete med Stokab, där avsikten är att Stokab skall bygga en bit in i villaområdet och där vi själva i villaområdet får bygga sista biten.

Stokab har en kund via Tallnet.
Tallnet hanterar samtliga enskilda fastigheter.

KO är en annan historia, och egentligen det enklaste i hela processen, det svåra är att gräva fiber och värva medlemmar.

Att gräva i Stockholm är en historia för sig, det är bara vissa företag som har tillstånd, t.ex. Stokab, dom gräver inte själva utan anlitar olika entreprenörer som får gräva, Fortum Entreprendad, mfl.

Stockholm stad tar också betalt för markupplåtelse, citat från mail;

"I vår prislista anges tre dimensioner för kanalisation /kulvert; diameter
om a) mindre än en meter, b) mellan 1, 0 och 3,0 meter och c) mer än tre
meter. För mindre än en meter, som i det här fallet, blir kostnaden 926
kr/löpmeter för upp till 50 meter. Därutöver 20 kr/löpmeter."

När det gäller operatörsberoende eller ej, så är jag orubblig i åsikten att det är bara ett öppet oberoende nät som kan komma i fråga.

Jag sitter i ett propritärt nät idag (Comhem) och trippel play är DYRT!
Dom erbjuder inte några extra tjänster i övrigt och har en usel kvalitet.

FTTH i ett öppet nät är helt klart rätt väg att gå.

/Per
 
Jasså det är DU! :)

Här på forumet "känner" jag ju dig sedan länge, men i verkliga livet är det ju annorlunda. Jag ringde dig tidigare i veckan om just detta och vi hade en liten pratstund?!

Status här är att:
1. Arbetsgruppen är nu drygt dubbelt så stor - 2 1/2 person. Halleluja.
2. Stokab ska ta fram en budgetoffert på grävandet
3. Jag hoppas att jag kan få med mig Villaägareföreningen och via dom göra ett initialt utskick till alla fastighetsägare
4. Tre KOs är vidtalade och initiala möten planerade.

Per, en sak ska du få klargöra: Varför gräver ni själva från stokabs anslutningspunkter? Är det enkom en ekonomisk fråga? Som du själv beskriver så mångdubblar det arbetet, både initiallt och senare i ett driftsskede.

Det skulle också vara intressant att höra din syn på Zitius affärsmodell där pengar flödar tillbaka till föreningen. Hur tänker ni er finansiera föreningens löpande kostnader, med medlemsavgifter/månatliga avgifter eller via affärsupplägget med KOn? jag tänker på kostnader relaterat till eget arbete (initiallt funkar det med ideelt arbete, men därefter är jag tveksam), ev hyra av mark etc för skåp med utrustning osv.
 
Var det Du som ringde mig!?

Hahahaha, världen är liten.

Det är ju inte så att vi "gräver" själva utan snarare så att vi samförlägger när entreprenören har öppnat gatan för att gräva åt Stokab.

Stokab har uttalat att dom inte är intresserade av att äga accessen fram till husväggen, fram till tomtgränsen går bra, men inte på privat tomtmark.

Det är förståeligt, dom vill helt enkelt inte ha den utökade risken det innebär.

Alltså är det bättre med fasta avlämningspunkter i området, dom ansvarar fram till skåpen, och vi ansvarar från skåp och till husväggen.

Vad Zitius gäller så jobbar samtliga KO's med kick-backs.
Det finns en risk att det begränsar antalet tjänsteleverantörer (TL) då det är/kan vara en anslutningsavgift för TL och då vill dom ha en viss kundbas innan dom går in.

Detta är en bransch i stark utveckling och det är mycket möjligt att kartan ser annorlunda ut om 6 månader.

Vi har helt enkelt inte bestämt oss hur vi skall göra med denna frågan ännu.
En tanke har varit att ta eventuella kick-backs för att bekosta drift och underhåll.

Vi kommer definitivt att ta ut en månadsavgift, storleken vet vi inte ännu, men cirka 100:- och då är tanken att det ingår en grundaccess till internet, 100M - 1G delat på samtliga anslutna hushåll.

Eller med andra ord, en grundkostnad som motsvarar den billigaste ADLS accessen Du kan få från t.ex. Glocalnet (dagspris 99:-/månad för 0,25Mbit), anslutningsavgift tillkommer och hamnar någonstans mellan 15.000:- och 25.000:- / fastighet.

/Per
 
....jepp. Det var jag. Och du lär få höra mer av mig. :cool:

Angående grävandet. Finns det verkligen pengar att spara på att STOKAB (deras entrepenör) INTE gräver fram till varje fastighets tomtgräns? Från tomtgräns in i fastigheten vill ju varken föreningen eller stokab ha med saken att göra men har man väl en anslutning till tomtgräns kan ju var och en ansvara för att arbetet blir gjort. Några vill använda en centralt upphandlad grävfirma andra vill gräva själva och bara få hjälp med inkopplingen.

Det känns obekvämt att föreningnen ska bli en nätägare. Det är något jag spontant vill undvika om ekonomin tillåter det.

Du pratade om det juridiska per feletonen - hur ser det ut om du erbjuder Internetaccess som den del av månadsavgiften i föreningen. Då blir föreningen en tjänsteleverantör? Eller är det bara en central upphandling med individuellt avtal med tjänsteleverantören? Intressant tanke iaf, det är ju lite trevligare att inte bara komma dragandes med en tom sladd för 20papp....

Hur har ni gjort med kostnader som uppstått under arbetet fram till nu?

många frågor blir det.....kanske är det bättre att fortsätta per epost.

Mvh,
Mathias
 
Va tvungen att kolla lite mer ang STOKABs monopol i Stockholm. Detta som jag skrev om gäller tydligen bara innanför tullarna. Och det är ont om villor där. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.