Jag har en gång för allla tröttnat på Internetaccess via ADSL och igår gick startskottet för mitt lilla "fixa-fiber-till-villaområdet-projekt".

Här i södra stockholm är det antagligen smidigast att STOKAB står för fibern, men därefter är det ju en del som ska på plats. Ekonomisk förening, entrepenöt/tjänsteleverantör etc etc.

Det handlar om upp till 1200 fastigheter.

Har du gjort något liknande i ditt område? Jag är isåfall intresserad av att komma i kontakt med dig för en pratstund kring bra vägar framåt, fallgropar osv. Det handlar ju om ett antal hundra timmar i ideelt arbete för att få till detta så alla tips är välkommna.

Om du tillochmed bor i Herrängen i Älvsjö och tycker att detta låter intressant - kontakta mig direkt!
 
Ett tips är att du tittar på tavelsjö bredband. De gänget har byggt rejält och har en massa erfarenhet
 
Vi i Kungälv har bildat en massa föreningar som är medlemar i en paraply organisationen http://www.bikef.se/
Vi har även ett dokumentationssystem som är http://www.bikreg.se/
Där har du en massa länkar hur vi har gjort
Vi är 27 föreningar och 3226 medlemar
 
Även i Skaraborg smittar Kungälvs satningar av sig och ByNet hjälper till att bygga nät här på landsbygden. Där jag bor gräver de för fullt och ett antal grannsocknar håller på de med.
 
Tack för tipsen, ska läsa på snarast!
 
MathiasS skrev:
Jag har en gång för allla tröttnat på Internetaccess via ADSL och igår gick startskottet för mitt lilla "fixa-fiber-till-villaområdet-projekt".

Här i södra stockholm är det antagligen smidigast att STOKAB står för fibern, men därefter är det ju en del som ska på plats. Ekonomisk förening, entrepenöt/tjänsteleverantör etc etc.

Det handlar om upp till 1200 fastigheter.

Har du gjort något liknande i ditt område? Jag är isåfall intresserad av att komma i kontakt med dig för en pratstund kring bra vägar framåt, fallgropar osv. Det handlar ju om ett antal hundra timmar i ideelt arbete för att få till detta så alla tips är välkommna.

Om du tillochmed bor i Herrängen i Älvsjö och tycker att detta låter intressant - kontakta mig direkt!
Jag har precis börjat med ett liknande projekt, dock handlar det inte om några 1200 fastigheter, utan 15.

Jag bor själv i en förrort till norr om Stockholm, jag bor i ett större villaområde, det är dock inte beläget centralt, avståndet till telefonstationen(huvudstationen) är runt 4,2km. Nu vet jag med säkerhet(eftersom jag arbetar för Telia), att inte det är den närmaste stationen. Det finns mindre kc's belägna runt 2km härifrån.

Men istället för att betala 7000kr för en ny anslutning, koppar, började jag kolla upp alternativet fiber istället. Och eftersom jag arbetar för Telia, är det självklart det naturliga valet.

Jag skickade iväg ett leads(förfrågan till säljare om tjänster/produkter) via Telias hemsida, ganska omgående fick jag ett svar. Efter lite dribblande fram och tillbaka kom vi fram till följande.

3500kr installationsavgift per villa
10 års bindningstid för Internet. Alltså inget krav på telefoni/tv. Men via BBT ringer du billigt, samt så är iptv framtiden. Så jag ser inget negativt i det hela, även om jag håller med, bindningstiden är lång.

Då står Telia för hela kostnaden med installation och grävning också, runt 1km kabel ska läggas till en första villa. Därigenom får vi själva dra kabeln, men jag håller på kolla upp om man kan få ut några gubbar för en mindre avgift.

Nu har jag inte begärt den riktigt offerten, jag ska prata med samfälligheten nu i augusti på ett möte för att gå igenom det. Det har också visat sig efteråt att en fiberkabel lagts drygt 4m från vårt hus, vet dock ej vilken operatör det rör sig om. Ska kolla upp det med kommunen.

Men det är mitt lilla äventyr.
 
Gissar att just i Stockholm så är det bara 2 du kan få att dra fram fiber. Telia och STOKAB då det bara är de som får gräva i kommunala gator. Detta för att slippa få hela stan uppgrävd många gånger. Dett gäller ju såklart bara om det inte är ett område som har en vägförening som själva kan bestämma över grävrättigheter.
När ni väl sedan har ett lokalt nät så behövs det ju någonstans en punkt för inkoppling mot tjänste leverantörer och även här tycker jag man ska tänka till så att man inte låser sig till en operatör. Visst det blir säkert dyrare startavgifter men sedan har man fri konkuranse. Har för mig att solentuna har något liknande.
 
Olleb, i grund och botten är det ju samma jobb som ska göras oavsett antalet fastigheter, men självklart blir det ju lite omständigare ju fler fastigheter det rör sig om.

Även om Telia har möjlighet att gräva känns det inte som ett alternativ som jag vill driva - jag tror stenhår på tanken om öppna nät och där platsar inte Telia in. I vissa fall förstår jag dock att det är ett bra eller det enda alternativet.

Snuttjulle, Telia måste väl idag gräva på samma villkor som alla andra operatöter på marknaden?

Utan att ännu ha undersökt saken närmare verkar det smidigt att använda sig av STOKAB i detta fall, speciellt som att man har en fibernod mitt i detta område. I det fallet att STOKAB är nätägare och en tjänsteleverantör kommer hjälpa till med hela entrepenaden (det är ju ett sådan ansvar alla jag hittat vill ta), jag antar vidare att man är låst till denna leverantör i ca 5 år och därefter har friare tyglar.
 
Tror och är ganska säker på att Teila (eller är det skanova) och Stokab som har tillstånd från Stockholmsstad att gräva i gator som ägs av dem. Alla andra operatörer andvänder sig av dessa. Då oftast Stokab.
Finns många konstiga avtal som hänger kvar. Ett exempel är att Banverket absolut idag inte får sälja/hyra ut svartfiber till några men enligt något gammalt avtal med Tele2 så får de hyra på det viset.
 
Det finns som sagt en hel del gamla avtal och servitut kvar från televersktiden som ger telia vissa fördelar när det gäller ledningsgator.
 
snuttjulle skrev:
Tror och är ganska säker på att Teila (eller är det skanova) och Stokab som har tillstånd från Stockholmsstad att gräva i gator som ägs av dem. Alla andra operatörer andvänder sig av dessa. Då oftast Stokab.
TDC har också egen fiber, dvs de hyr inte av Skanova/TELIA eller Stokab
 
Buuzzz skrev:
TDC har också egen fiber, dvs de hyr inte av Skanova/TELIA eller Stokab
Jo men det finns många operatörer med egen fiber.


Men, för att knyta åter till ursprungsämnet - så länge man inte har ambitionen att äga fibern själv (vilket jag ser som en utopi när man inte kan gräva på egen mark) ser jag STOKAB som en bra nätägare - kan någon se några egentliga nackdelar med att ha STOKAB som nätägare? Den tydliga policyn att tillhanda grunden för ett öppet nät garanterar det vi vill åt - fri konkurrens på tjänstesidan.
 
TDC har säkert egen fiber i Skeå men inte i Stockholm. Jobbar själv åt ett telcom bolag och vi "köpte" fiber av Stokab för många år sedan men egentligen så betalade vi hela läggningen och numera allt underhåll men på papperet så är STOKAB ägare.
Och för att hålla sig till tråden så handlar allt detta i Stockhlom om att Staden inte ger tillåtelse för några andra att gräva i gatan vilket krävs innan du kan sätta spaden i den.

Tyvär kan jag tänka mig att STOKAB kan vara svåra att tas med i ett villaområde då detta inebär många små kunder vilket i slutänden innebär dyr suport och felanmälan. Ett sätt är ju att starta en sammfällighet som i sin tur hyr av STOKAB.
 
snuttjulle skrev:
Ett sätt är ju att starta en sammfällighet som i sin tur hyr av STOKAB.

Det är nästan så det funkar. Det brukar nog också ligga en tjänsteleverantör mellan föreningen och STOKAB. Men helt klart är ju att inga slutanvändare kommer ha direktkontakt med stokab, ej heller föreningen/samfälligheten som jag ser det.
 
Buuzzz skrev:
TDC har också egen fiber, dvs de hyr inte av Skanova/TELIA eller Stokab
Nu säljer inte heller TDC Song mot enskilda privatkunder, utan allt mot den privata sektorn går via tjänsteleverantörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.