Beställde hem ett par nya eluttag. Några av dem kallas "färdigkopplade" och har två redan anslutna kabelstumpar istället för skruvanslutningar.

Hur brukar man koppla in dessa på kablarna i apparatdosan? Sockerbit? Känns enklast, men är det tillåtet?
Finns ju även div presskopplingar, men då får man ju klippa kabeln om man ska lossa uttaget någon gång igen.

Låter lite konstigt. Men lämpligen kopplar man väl då in det mha. någon klämma typ Wago eller "ubåt".

Förstår dock inte riktigt vitsen med det klämmorna tar ju plats i dosan. Och ett uttag med vettiga kontaktklämmor får ju lika bra kontakt om man diekansluter.

Vad är det för uttag? Är det någon form av special?

Det där är ju utvändiga uttag som man har nere vid golvsockeln (som är en kabelkanal) därför kan man koppla med typ vago i nedre delen av uttaget

tommib
Det går sannolikt grymt mycket snabbare att trycka dit ett gäng wago än att pilla med snabbkontakter/skruv på uttaget och eftersom designen är som den är (extremt ful och klumpig) gör det inget att det tar lite extra plats.

Ursäkta om jag norpar tråden! Jag renoverar ett rum där rören till eluttagen kommer upp ur golven och det har suttit sockeldosor där. Finns det möjlighet att göra på något snyggare sätt, eller måste jag ersätta med fula klumpiga sockeldosor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.