Ang slingorna så var det husqvarna tanksvets som gjorde slingorna så då kunden vill ha det så..

Avluftning bör du ha i toppen på tanken
uttag för solfångare med några muffar på lämpliga höjder bör du ha, Om tanken är 2 meter hög så motsvarar ju varje 50 cm 1m3 så du kan köra laddning mot översta 35-40 cm o sedan kan man köra mot en lägre mivå där solen jobbar vid liten instrålning o då man har temp i toppen..
Går ju ha så det laddar översta delen till typ 60° o sedan växlar o kör mot botten, Bra för solfångare att jobba mot så låg temp som möjligt då dom ger mer el får mindre förluster..

Exp.kärlet kopplar du med fördel mot botten på tanken, då går de inte ut varmt vatten i kärlet..
 
ichgary skrev:
Det är Tappvattnet, genom 2 st slingor a 15m tror jag, är det lagom?
Eller klarar man sig med mindre?
Det är altså två slingor seriekopplade,, en i nedre/mitten av tanken
och en uppe i toppen liggande..
DEtta är perfekt. Dubbla BV till detta så har du varmvatten

2ans råd är bara till att följa
 
Eller en bra TVA kostar kanske 2000 mer än 2 slingor.

+ Varmvatten direkt pannan lämnar värme
+ bättre skiktning
+ lägre bottentemp i tanken => större lagringskapacitet

- Dåligt med VV vid strömavbrott
- Kalkar igen precis som slingor vid kalkrikt vatten.
 
Ska man välja TVA (tappvattenautomat) ska denna vara bra oxå o inte anpassad för oljepanna tex för då är inte returtempen speciellt låg..
Men en bra TVA som kopplas in på laddkretsen från pannan ger vv omg då pannan fått upp tempen..
 
Tex Baxis TVA ger låg returtemp, sen finns det precis som du säger mindre bra, tex Nibe.
 
Hos Sfinx Solar kan man köpa de ingående delarna för TVA till bra priser.
Pump, VVX, flödesvakt, termisk ventil så kan man välja själv ifall man redan har någon av komponenterna.
Det är märkligt att inte tex NIBE och Värmebaronens TVA har reglerventil för primärflödet, då missar man ju lite av vitsen med dem vad gäller låg returtemp.

Dessutom är Sfinx VVX av termiskt lång typ och med stor area så den ger utmärkt resultat som TVA.
 
Har snackat med Extuna idag, skulle kosta 40,000 att fixa till en på 4.5m3

H: 1500 B: 1500 D: 2000

Då är frågan hur jag ska placera alla uttagen, och vilken dimension det ska vara.
--------------------------------------------
Stigare / Retur: 2x32
Radiator : 2x22
Sol : 3x22 (värmeväxlare)
Soltempgivare: 2x15
Värmetemp : 3x15
Avluft/säkvent : 22
Avtappning : 15
Vv till TVA : 2x22
Elpatron : 50
-------------------------------------------

Kan någon säga om dimensionerna verkar lämpliga?

Ska fixa en bild på hur jag tänkt placeringen imorgon..
 
Varför ansluta allt till tanken?? Det finns ritningar på forumet som jag hjälpt till att få bra, titta på nån sån.

Anslutning upptill o nedtill på tanken till allt förutom nåt extra uttag däremellan för sol-VVX och ev. biv. shunt. Dessa skall sitta så högt resp så lågt som möjligt. Säger du inte till om det dras dom in ~5 cm. Dim: R32

Säkerhetsventilen skall inte sitta i toppen av tanken utan nära pannan. I toppen av tanken ska det vara R15 för avluftning.

Avtappning (så lågt det går) R15

Elpatron R50 10 cm ned och en 30 cm kanske.

R22 finns ej, det heter R20.

Kanske bättre att du köper ett komplett paket av mig, så kommer det att funka ;)
 
40000 för 1st 4,5 tank? Har du kollat med Husqvarna tanksvets? När jag kollade så var extuna betydligt dyrare. Jag betalade 42 för 3 raktangulära tankar om totalt 5 m3 för ett år sedan. Du har iofs mindre transportkostnad från Extuna.
 
Hej!
Betala 27 000 för 4000l hos tanksvets i Husqvarna, hämtade den själv.
Formen har en viss inverkan på priset, Större radie=dyrare hög smal=billigare.
Min var 1.36 bred och 2,7 hög /Peter
 
Jo, jag har valt en lägre modell för att få plats med mer isolering, har bara 2 meter i takhöjd..

Jag är lite orolig att skiktningen inte blir optimal eftersom den är så låg, därför valde jag att köra med en TVA för att få lite bättre förutsättningar, iaf på sommaren.
 
Varför en anslutning för radiatorretur??

Varför anslutningar för TVA? Och varför TRE anslutningar för TVA??

Vad är tanken med översta solanslutningen?
 
ichgary skrev:
Jo, jag har valt en lägre modell för att få plats med mer isolering, har bara 2 meter i takhöjd..

Jag är lite orolig att skiktningen inte blir optimal eftersom den är så låg, därför valde jag att köra med en TVA för att få lite bättre förutsättningar, iaf på sommaren.

Skiktning är inga problem bara för att tanken blir låg men har du ett isolerat mellanbjälklag ovanför skulle jag valt kanske 200-250 mm isolering ovanför och 50 mm under och fått höjden 1700-1750, det blir lite mer volym.
 
Matss skrev:
Varför en anslutning för radiatorretur??

Varför anslutningar för TVA? Och varför TRE anslutningar för TVA??

Vad är tanken med översta solanslutningen?
Jag vet inte riktigt hur mycket man kan sätta direkt på 35 rören och hur
cirkulationen blir att fungera då..

Har som sagt ingen erfarenhet av detta och rörisarna häromkring verkar
inte ha speciellt mycket mera koll, dom vill bara släng på mig X-antal 750 tankar..

Tanken med TVA'n var väl för att kunna reglera maxtempen ut från tanken
med en till shunt istället för att skicka ut 80grader, kanske 65. Var min tanke, om den funkar i praktiken vet jag ju inte..

Och översta solanslutningen, var min tanke att värma toppvattnet så fort som möjligt
det är ju trots allt runt 1m3 att värma där uppe..

Jag vill gärna få denna tank så optimal som möjligt, och med era erfarenheter på
detta forum verkar det ju inte omöjligt att genomföra..


En till tanke. Hur uppskattar man mängden vatten i huset?
Om man nu ska ta 1700 i höjd istället kan jag ju få 5.1m3, kommer ett 600l
expkärl att räcka?


Ursäka alla frågor, men detta verkar vara mitt enda sätt att få en bra vedpanne-anläggning.

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.