ichgary skrev:
Har lite svårt at motivera mitt val av en tank på mellan 4-5m3 till mina rörisar jag pratat med
Då är det väl läge att byta röris?? Vet dom inget om vedeldning så kan dom inte installera så det funkar heller...
 
Okidoki. Frågan är om det är värt lambda på Innovan. Den jag pratade med på Baxi sa att man kanske tjänar 1 kubik ved på ett år på lambda och att dom sålde väldigt några i Sverige.
 
Redigerat:
gillis018 skrev:
Okidoki. Frågan är om det är värt lambda på Innovan. Den jag pratade med på Baxi sa att man kanske tjänar 1 kubik ved på ett år på lambda och att dom sålde väldigt några i Sverige.
Är väl mest Miljöaspekten jag tittar på, och eventuella framtida Lagändringar..
Det kommer bli hårdare krav på Vedanläggningar.
Är ju svårt att veta omfattningen av ev ny miljölag..
 
Jo, men frågan är om dom kommer driva det så hårt som att lambda blir ett krav. Tror svanen räcker gott & väl. Är väl framför allt dom utan acktankar & gamla kombipannor man vill ha bort?
 
ichgary skrev:
Har lite svårt at motivera mitt val av en tank på mellan 4-5m3 till mina rörisar jag pratat med..
Jag stod på mig - berättade för röris hur han skulle koppla med hjälp av all kunskap jag fått här på forumet. Kunde inte ett skit innan, men så blev det nästan skilsmässa också för man satt på byggahus och läste hela kvällarna...

Men både jag och frugan är supernöjda - eldar var 4-5 dag när det är runt nollan och jag njuter av varenda en av mina 5000 liter, så det är bara att stå på sej, eller helst byta röris som Matss säger, men jag har hittils inte träffat någon som inte hellre vill installera en värmepump...
 
gillis018 skrev:
Jo, men frågan är om dom kommer driva det så hårt som att lambda blir ett krav. Tror svanen räcker gott & väl. Är väl framför allt dom utan acktankar & gamla kombipannor man vill ha bort?
Du har nog rätt där iofs, det skiljer trots allt 30.000 på vanliga och lambda modellen av
Innovan, som jag tittat mest på..
 
Lars K skrev:
Men jag har hittils inte träffat någon som inte hellre vill installera en värmepump...
Jo, dom säljer gärna en värmepump. Fast jag vill ingen ha..

Jag ska försöka övertala någon av dem att installera min anläggning.
Annars får jag göra allt själv..
 
50000:- för Effekta 60 med lamda är ett riktigt bra pris, Borde inte vara mycket att fundera på vilken panna du ska köpa.. 195 l eldstad är aldrig fel :)
 
2an skrev:
50000:- för Effekta 60 med lamda är ett riktigt bra pris, Borde inte vara mycket att fundera på vilken panna du ska köpa.. 195 l eldstad är aldrig fel :)
Ska ta å snacka med sotaren å se vad han säger om en 60kw+are, om det är
ok i mitt tilltänkta pannrum eller ej, har läst här på forumet att det tydligen
är lite hårdare krav då..
Är det lungt blir det nog en Effecta..
 
Har funderat lite på KOnfigurationen av Tanken, har ett förslag här.

http://picasaweb.google.com/114064738371175077729/DropBox?authkey=Gv1sRgCLC3tOK40LSirQE&feat=directlink

JAg är amatör inom området än.
Tänkte så att om jag nu skulle någon gång skaffa SOlfångare
så kör jag med värmeväxlare, dvs beställer tanken med 2 extra uttag modell
m25 är väl lagom? Man använder väl samma returuttag som man kör till pannan?

Varför jag frågar är för att det blir mycket billigare för mig att beställa den
direkt ist för att ta det via en Röris..

Alla tips på nödvändiga uttag tas emot gladeligen..
 
Ja bättre att beställa med. då kan du ju göra hur du vill sen och när du vill.
Är det radiator vattnet eller tappvattnet du ritat in på bilden?
 
gadeberg skrev:
Ja bättre att beställa med. då kan du ju göra hur du vill sen och när du vill.
Är det radiator vattnet eller tappvattnet du ritat in på bilden?
Det är Tappvattnet, genom 2 st slingor a 15m tror jag, är det lagom?
Eller klarar man sig med mindre?
Det är altså två slingor seriekopplade,, en i nedre/mitten av tanken
och en uppe i toppen liggande..
 
2 st 15 meters slingor som är något utdragna är perfekt :)
Övre slingan 40-50 cm utdragen som sitter i toppen o den andra utdragen ca 1 meter o går från botten o uppåt, Då ska du inte ha några problem med dusch då tanken är 40° 30 cm från toppen.. Iaf har inte en kompis det med sin tank med samma slingbeskrivning..

Elpatronuttag direkt under övre slingan som backup, Med 16A säkring så klarar du en 9 kW elpatron o de klarar även dom flesta husen även då det är som kallast, Kanske inte klarar hålla 22° men 19° ;)
 
{{ 2an }}: Låter vettigt, ska höra med tanktillverkaren om han kan göra så.

Sen angående solanslutningen, som kommer gå via Värmeväxlare.(i Framtiden)

-ett hål c:a 20-30 cm från toppen
-nästa strax under mitten av tanken

kan jag ta returen på samma som pannreturen?
Lr ska jag ha ett till hål i nedre delen med?
Hade tänkt mig M25 hål, eller ska jag ha M32?

Måste man ha ett hål i toppen på tanken för en avluftning/säkerhetsventil,
eller räcker den som sitter på röret som kommer från pannan?

Sen angående expansionen, blir tryckkärl. Har jag fattat rätt att den ska sitta
på Pannreturen?

sen får man inte glömma 3 st termometer uttag..

Kan någon hjälpa mig? Har jag missat något nu? Är solhålen lämpligt placerade?
 
Har inte kopplat in mina solfångare än, men jag har dubbla solslingor med uttag i toppen, mitten (x2) och botten. Du vill ju ha så kallt vatten som möjligt till fångarna. Min soltank är iofs bara 1450 liter och med en 4 m3 tank så får du kanske kallt vatten på mitten också om du kör endast sol. Det hela beror ju lite på om solen bara ska vara för sommaren eller om du vill ha hjälp vår och höst också, när du också eldar? Har du eldat upp tanken och den är varm till hälften så ger ju inte solfångarna något... Det var en liten tanke, men det finns nog andra som har sin solanläggning i drift som kan svara bättre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.