Hej!
Elgolvvärme kostar nog ca en knapp tusenlapp.
Vi har bekantas bekanta som köpte någon slags slang, ryckte bort sin vattenradiator, kopplade in slangen och en termostat som de satte på lägsta (golvvärme ska inte vara högre än 27grader) och så tänkte de; går det så går det! Jag har ingen aning om hur suspekt denna konstruktion är, eller inte, men sist jag träffade dem fungerade det!
Billigt blev det i alla fall ...  

Ska du byta ut handfatet? Jag har sett ett helt vanligt handfat som var infällt i en träskiva. Då kunde skivan sträcka sig från den ena väggen till den andra hos dig...

Jag är själv väldigt förtjust i vitt och skulle helt klart välja vitt överallt. Till detta något träslag du gillar, t ex för den fräcka hyllan vid röret, för skivan vid handfatet och för knoppbrädor? Dessutom litet färgade handdukar! Men hus andas ofta en egen stil och jag skulle försöka följa husets känsla.
När vi nyligen valde kakel så försökte jag i vart fall undvika plattor med mycket grått i färgen. T ex var det på den terracottafärgade platta som kakelsättaren föreslog som ett grått och svartprickigt lager ovanpå terracottafärgen. Jag tycker det är snyggare när plattan inte ser smutsig ut från början ...
Annars kan du ju slå till på något litet crazy och oväntat på en sådan liten extratoalett. En släkting till mig har på sin extratoalett väldigt rosa och väldigt storblommiga sandersontapeter. Hon tog det hon gillar!!
mvh fiddeli
 
Håller på med att litet badrum fast med dusch på 2.4 kvm. Har vatten buret värmesystem i större delen av huset men valde el-golvvärme dit av ren lathet. ett komplett paket med kabel och termostat + lite tillbehör gick löst på ca. 1300-1400 :-.

Var ett överkompligt pris.

// Snozzi

 
Fiddeli var såg du det handfatet?
grymt med så mycket förslag, risken är bara att man får hjärnsläpp och inte kan bestämma sig. Om jag vill ta bort elemenmtet hur göra då? ta bort plankan såga av röret och plugga? Vattenröret till toan ser ju skabbigt ut om man vill få detta bytt skall det göras innanman börjar lägga gips m.m. eller kan man fixa till detta efter?
1300-1400 va inte så blodigt.
 
  • toa2.JPG
Det handfatet som jag såg var ett helt vanligt handfat, typ det du har. Sedan hade de köpt en träskiva och sågat till ett något mindre hål i den. Det är en budgetlösning. Jag såg detta på bomässan i Malmö. Till vårt badrum köpte vi ett handfat från HAFA som kostade 7 -800 ca och fällde in det i en träskiva av körsbär. Sedan har vi ett tvättställsskåp under den delen av skivan, handfatet är inte glaserat undertill. Vill man lyxa till det extra är ett underlimmat handfat himla snyggt, tycker jag.

Hur man faktiskt gör med vattenelementet har jag ingen aning om - ringer en rörmokare eller ställer fler frågor här på forumet antar jag ... (nog finns det ett speciellt forum för vvs?)

Om du tänker köpa elgolvvärme så skulle jag föreslå att du köper kabel och inte på nät. Litet meckigare att lägga ut, men å andra sidan hamnar den (förhoppningsvis) där den ska.

mvh Fiddeli
 
PS Du har absolut rätt, vattenröret ser litet skabbigt ut. De blir mycket vackrare om man målar det vitt. Jag tror att vi först använde metallgrund och sedan oljebaserad lackfärg, typ sådan man använder till fönster.
Fast jag tycker att ditt rör är konstigt placerat. Det ska ju synas så litet som möjligt och det kan man inte säga om ditt ... jag skulle bett en rörmokare komma, han kan dessutom granska alla dina rör och ge råd. Vår rörmokare tog ca 300kr /timme, men det tog inte lång tid. DS
 
Då börjar alla bitar falla på plats, det mesta är nu inköpt.
Kakel väggar 15*20 matt vit ( ska man lägga som tegelsten alt rakt?)
Toa, handfat med underskåp (ek) med spegel och ljusramp. Nu i veckan blir det inköp av fuktspärr, gips, ev spånskiva berór på viken golvvärme jag väljer, Taket vad använder jag dår gips eller massonitskiva kanske något helt annat?
Golvklinker ej bestämt oss än vad passar till ljus ek och vitt grått brunt förslag!
 
Sorry hejduk! Jag tycker att det är fint lite för vågat för mig med guld dock.
Tackar för svaren det blir nog svart golv vit matt på väggarna. Skall inhandla resten i veckan sen blir det på med byggarbrallorna. Måste kolla lite ang golvvärmen blir inte klok på detta :-/
 
Just det har kollat nu när det inte finns något element på toan så med stängd dörr så är det ca 15 grader på dass lite kyligt eller? Så någon typ av värmekälla behövs nog?
Hejduk kollade upp lite och såg vad du skrev om hylla m.m mycket bra skall nog göra så!
 
Kanske har missat något i din följetång ;-)

Om du installerar värmeslingor så skall väl de vara den värmekälla som behövs. I och med att du har 15 grader utan värmekälla..
 
Självklart e det så! Det jag funderar på är
Vatten buret
El
renovera bef element, kanske inte värt besväret på så liten yta att använda de 2 översta.
Det jag skulle vilja ha reda på är om det räcker att köpa slan termostat strypventil och koppla in det till radiator rören och att det funkar utan pump!
 
Har lite samma funderingar som du. Hur löste du radiator-biten?

Funderar själv på att koppla slang på det befintliga systemet och köra vattenburet i ett mindre badrum.
 
Tycker helt klart att du ska ha vita väggar, det finns många nyanser av vitt. Vi har precis kaklat färdigt vårt badrum på 5 kvm med bara en liten fönsterglugg bestående av tre glasblock med matta naturvita 20x20 plattor. Blev hur ljust och fint som helst redan.
Varför inte "behålla" mosaiken på golvet?! Tex i brunt. Hittade en artikel som kanske kan ge lite inspiration :)
http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=1896&Cat=&sCat=112
Tycker att man kan behålla tidsandan i ett gammalt hus men modernisera och göra det efter sin egen stil och smak.
 
Varit lite slappt på renoveringsfronten haft fullt upp ändå. Inte tagit några nya kort men det kommer! Har nu gipsat färdigt.
Lite förändringar har det blivit i planeringen. Kommer att ha kvar radiatorn målar om och snyggar till. Fått lite problem med spegeln so är för bred får åka till en glasmästare och se om han kan skära till lite. Eftersom det är snedtak dår spegeln skall sitta så finns några förslag
1. kapa av hörnen lite för att spegeln skall sitta rakt över handfatet, problemet med det är att det är en ljusramp med två spottar i spm är lika bred som spegeln.
2. Kapa spegeln på bredden så den blir smalare och göra lika på rampen.
3. Har ni några andra förslag?
 
Tack för de fina ideerna :)
 
Kom att tänka på en sak på ett par ställen vid övergången från en gipsskiva till en annan så skiljer det ig lite i nivå ett par mm spacklar man eller drar man lite med kniven för att jämna ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.