Hej alla byggare!
Nu är det så att jag kommer att ta över ett hus i Dec i år.
Huset är från 1964 och min farmor som bor där idag har inte gjort något på många år.
Mina meriter från bygg är nästan obefintlig, lite små saker har man gjort som att sätta klickparkett.

Nu tänker jag sätta mig själv på prov och se vart tummen sitter!
Tänkte starta i slutet av månaden och innan dess få lite tips smakråd på hur det skall se ut. Som ni ser är toaletten inte stor så går det åt skogen så är det inget jätte projekt.

Några frågor jag kommer på direkt är.

Golv: kakel eller klinker (snyggast). Kaklar man dit tröskel börjar eller en bit under.
Behövs det någon typ av fuktspärr? Ingen golvbrunn bara avlopp och handfat.

Vägg: Ska man kakla upp dit snedtaket börjar eller hela vägen upp ( inte snedtaket )

Kom gärna med smakråd och bra lösningar för att få det snyggt.
Kommer att sätta in foton efter som så det kan bli på två sätt!
1: Jag blir mindre nöjd  :-[  ni får garva lite ;D
2: Jag blir glad :cool: ni blir impade :surprised:
Man måste bjuda på sig själv. Tycker det skall bli roligt så heja på!



 
  • toa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till!
 
  • toa2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Opps!
 
  • toa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Det här kommer att bli spännande, måste direkt knappa in en bevakning att man kan hålla sig "up to date" hela tiden. ;)

- endast klinker går att använda på golvet, kakel är inte tillräckligt slitstark. Du skall sätta klinkers mot tröskeln och dra en silikonsträng i den (möjligtvis väldigt liten) glipa som blir emellan. I en sådan toa behövs ingen fuktspärr
- jag tycker (obs, bara en åsikt) att på väggen med snedtaket skall du kakla dit snedtaket börjar, på andra väggar upp till taket. De blir dock redan lite överkurs då på väggen som är bredvid snedtaket blir det en hel del sneda skärningar. Där har du redan en möjlighet att impa oss som följer ditt projekt

Lycka till [smiley=thumbsup.gif] !!!
 
Hej igen!
Då har bygget börjat. Glömde tyvärr kameran så bilder kommer senare. Det jag gjort idag är att jag rivit ut allt, element, toa, handfat hammrat bort all mosaik på golvet dragit bort den mesta tapeten.
Har i idag installerat IVT L/V och rörmokaren gav lite tips. Väggarna äe av ganska tunn massonit på en plankvägg här rek han att jag skall sätta upp 6mm väggips, annars riskerar jag att massoniten ger vika av tyngden av kaklet.
Golvet lika så men en 9mm golvgips, låter detta vettigt?
Han sa även att efter det lägga en primer 41-20 tror jag den hette. Detta blir veckans projekt. Är det något speciellt jag skall tänka på?

Lite ideer på vilka färger jag skall ha, som ni ser så är det inga fönster, skall man använda ljusa färger? Har ni några snygga färgkombinationer att delge.

 
Mellan det inklädda avloppsröret och väggen kan du sedan sätta hyllor i ex.vis ek....

/Ingenjören
 
Angående underlaget för kakling på vägg och golv: Slarva inte med detta. Du sparar så få millimeter på att använda renoveringsgips så jag tycker du ska lägga "vanlig" gips på väggar (13mm) och riktig golvgips (som också är 13mm) på golvet.

Ta bort masoniten.

Angående primer etc, välj ETT system som du använder (samma för ev primer, tätskikt, fix och fog) och håll dig till det. Nu är det ju ingen dusch eller så här så det är kanske inte så noga, men bättre att göra det ordentligt när man meckar själv.

Jag kommer lägga primer på golv och väggar, och tätskikt på golv + 10cm upp på väggen på vår toa.
 
Tack för svaren!
Ang hyllan menar du att jag efter att ha satt dit trumman och kaklat sätter en ekskiva lika djup som trumman typ hela vägen fråm till kortväggen och seda över handfatet som et L om ni förstår, kan kanske vara snuggt. Finns trummor att köpa eller är det att snickra ihop detta själv?
En annan sak där spegeln, ser det konstigt ut om man inte tar en rund jag menar snedtaket kanske gör att det ser snett ut om man använder en vanlig eller vad tror ni!
 
Jag tänkte på utrymmet mellan avloppsröret och väggen bakom toaletten och flera små hyllplan ovanför varandra! Om man bara bygger in själva röret ser det ut som att det skulle bli plats över för denna lilla finess! (Om du nu tycker det är en finess  ;))

Jag håller med MathiasS inlägg att du ska satsa på 13mm gips och fultskydd iallafall på golvet, även om det inte är ett våtutrymme så finns det vatten där och förr eller senare har man nytta av att golvet är tätt!


/Ingenjören
 
Ok.
Har varit och köpt allt utom gips och kakel.
Tittade runt lite och har ett förslag. På golvet och båda kortväggarna (väggen bakom toan och väggen bakom handfatet) Mellan grå lite spräcklig 15-15. Båda långväggarna vit matt 15-20. Toan är långsmal som den är frågan är blir det smalare med mörkare golv och ljusa väggar?
Kom på idag oxå att det är ju 2,27 i takhöjd. Det är ca 20cm plant tak innan snedtaket börjar, är det överkurs att montera typ 3 spottar där?
Konsollen förmodar jag att man tillverkar själv med gipsskivorna och vinkelgärn.
Kommer nog att göra som ni säger 13mm gips. Har hört ngt om en primer 41-20 eller något räcker det eller ska man ta i och köra det där riktigt kletiga.
 
__OJ__ skrev:
Ok.

Kommer nog att göra som ni säger 13mm gips. Har hört ngt om en primer 41-20 eller något räcker det eller ska man ta i och köra det där riktigt kletiga.

Jag gissar att det är detta du pratar om när du säger 4120: http://www.mira-byggeprodukter.dk/Default.aspx?ID=160

Glöm det om du inte tänker använda dessa produkter till allt. Du SKALL använda primer på både gips och golv, men du skall följa anvisningen från tillverkaren av fix,fog och tätskikt. Primern är en del av detta system och det finns ingen som helst anledning att blanda olika fabrikat. Det spelar knappast nån större roll OM man använder en annan primer, men det är också helt onödigt.

Spottar är trevligt. Lägg till en dimmer så slipper du blunda när du kissar på natten. Fundera på detta elektriska INNAN du smäller upp gipsen - var gör du av trafon etc.
 
Spottar är trevligt. Lägg till en dimmer så slipper du blunda när du kissar på natten. Fundera på detta elektriska INNAN du smäller upp gipsen - var gör du av trafon etc.
Nu börjar man bli orolig trafon vad är det? :-?
Jobbar inte i byggsvängen om ni undrar:)
Det jag köpt delar av kaklet+bruk, fog, div verktyg.

Vi säger så här jag åker till bauhaus. Skall jag börja med att titta på primer och sedan köpa till det som står anvisat på förpacningen för bästa resultat?
Är det inte att ta i med att fuktspärra en toa utan golvbrunn så noga som ett badrum?
Visst skydd vill man ha men skall man köra hela linan ut iaf, kanske ingen större prisskillnad.
 
Transformator till spotsen.. Om du kör 12v vill säga... Kör du 220 v är de ju inga problem.. ;) Jag skulle nog våtsäkra golvet o kanske nån dec upp på väggen... Så har man både livrem o hängslen.. ;)
 
Ja just det, jag antog 12v spots.... då måste du gömma en transformator nånstans (där du kommer åt den).

Ja, om Bauhaus är ditt favoritinköpsställe, åk dit och berätta vad du ska göra, ha med dig alla ytmått (för attt kunna köpa rätt mängd fix och fog måste du också veta villka plattor du skall ha och hur bred fog du vill ha). Jag tror man kan säga att det är brukligt att som sagts i tråden ha primer ("vattenspärr") på väggarna samt primer OCH tätgucka på golvet.

Bauhaus säljer tex Maxits produkter. Surfa in till Maxit och läs på lite:

http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/satta_kakel_klinker.pdf

 
Nja favorit vore att ta i!
Kommer nya kort på Söndag, har rivit ner allt så det är bara träpanel kvar. Kommer ta lite kort på hur elen är dragen så ni kan komentera hur ni hade dragit till spottarna. Verkar inte så besvärligt då dosan sitter ca 30 cm nedanför taket och ett rör går ner till lampan ovanför spegeln, denna borde man bara kunna rikta rakt upp istället.
En annan sak golvet är inte direkt super plant, hur mycket kan det diffa utan att man behöver justera när man lägger golvgipset?
Andra billiga och bra inköpsställen vad kan ni rek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.