Claes Sörmland
B buffyin skrev:
Med de nya lättare kraven som Boverket kommer de bara drabba husen som har sämst prestanda. Hus kommer behövas renoveras med tiden ändå. Och inte drabba lika hårt som folk först trodde.

Att inte göra något är ju dumt svar på våra utmaningar med klimatet. Speciellt för våra framtida generationer. Vi gick själva från E till B efter att gjort enklare förändringar i vårt Hus. Alla får dra ett strå till stacken.

Nu har jag själv en civilingenjör bakgrund o är ganska träffad på din beskrivning.
Jag lever ett bekvämt liv så för egen del klarar jag mig alltid, äger t o m en elcykel som förra regeringen betalade åt mig.

Men jag har en fot i småort och landsbygd i Sörmland vilket också ger mig lite perspektiv utanför Stockholms ytterligt bekväma medelklass. Lönerna och pengarna som finns i Stockholm finns helt enkelt inte här. Folk bor till stor del här för att husen är eller har varit skitbilliga och man har inte pengar till att underhålla dem eller renovera dem. Det finns folk som har skrotbilar ståendes på tomten och det finns hemmasittande söner i 30-åldern. De gamla husen har fortfarande eternitfasad och taken byttes senast på 70-talet. Detta är vad man skrattar åt i Stockholms medelklass och i TV-huset på Gärdet:


Samtidigt pågår gentrifiering eftersom detta inte ligger tillräckligt långt ifrån Stockholm. Lite skämtsamt men det stämmer på pricken i detta fall: Först kom konstnärerna, sen kom bögarna och nu har Stockholms medelklass anlänt och bygger småhus.

Så jag har ärligt talat svårt att se realismen i dessa centralstyrda tvångsrenoveringsprojekt. Den som lever får se.
 
  • Gilla
jonmo och 6 till
  • Laddar…
B
B buffyin skrev:
LLVP hjälper på traven men för att hjälpa uppskatta din energi klass behövs kvm, kWh per år och antar att ni kör el till varmvatten?

Tyvärr hjälper solceller dagens Energiklass men kan hjälpa med nya nettohus (dock inget spikat).
Boyta 132
2 pers
Luftluft till huset och garaget
Avfuktare i grunden
Nästintill oanvända elradiatorer

12500kwh per år totalt. Värme kyla hushållsel varmvatten. Grund och garage
 
B Bådablir9 skrev:
Boyta 132
2 pers
Luftluft till huset och garaget
Avfuktare i grunden
Nästintill oanvända elradiatorer

12500kwh per år totalt. Värme kyla hushållsel varmvatten. Grund och garage
Vid en snabb uppskattning (ej riktig energi dekleration, Finns geografiska faktorer och annat vid riktig) hamnar ni på dagens D nya B. So inte så långt ifrån målet.

((Total-5000kwh(hushåll))x1,8)/132 = 102,27 målet är 100.

Så ligger bra till.
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vem vet. Rösta eftertänksamt i nästa val.
Jo det spelar nog mindre roll eftersom det överstatliga avtalet ska tecknas under 2023 i EU Bryssel.

Mer om detta:
https://www.euractiv.com/sections/buildings/

Det förefaller vara klar motvind numera för de gröna inom EU men man vet aldrig vad de kan "utpressa" fram?
Läs Tyskland och jmf Sverige, Löfven-MP.
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo det spelar nog mindre roll eftersom det överstatliga avtalet ska tecknas under 2023 i EU Bryssel.

Mer om detta:
[länk]

Det förefaller vara klar motvind numera för de gröna inom EU men man vet aldrig vad de kan "utpressa" fram?
Läs Tyskland och jmf Sverige, Löfven-MP.
Sen har vi väl den nationella implementeringen också. Plastpåseskatten skylldes på EU när den infördes men nu kan den avskaffas med samma argument. Så jag tror inte riktigt på det där. Det gäller att ha folk i regeringskansliet som kan hålla våra myndigheter på rätt kurs oavsett vad EU gör. Myndigheterna har ett visst oberoende men verkligheten är att deras ledningar väldigt noga lyssnar på och fogar sig efter varje viskning som sker i relevant departement. Det är så Sverige styrs.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag lever ett bekvämt liv så för egen del klarar jag mig alltid, äger t o m en elcykel som förra regeringen betalade åt mig.

Men jag har en fot i småort och landsbygd i Sörmland vilket också ger mig lite perspektiv utanför Stockholms ytterligt bekväma medelklass. Lönerna och pengarna som finns i Stockholm finns helt enkelt inte här. Folk bor till stor del här för att husen är eller har varit skitbilliga och man har inte pengar till att underhålla dem eller renovera dem. Det finns folk som har skrotbilar ståendes på tomten och det finns hemmasittande söner i 30-åldern. De gamla husen har fortfarande eternitfasad och taken byttes senast på 70-talet. Detta är vad man skrattar åt i Stockholms medelklass och i TV-huset på Gärdet:

[media]
Samtidigt pågår gentrifiering eftersom detta inte ligger tillräckligt långt ifrån Stockholm. Lite skämtsamt men det stämmer på pricken i detta fall: Först kom konstnärerna, sen kom bögarna och nu har Stockholms medelklass anlänt och bygger småhus.

Så jag har ärligt talat svårt att se realismen i dessa centralstyrda tvångsrenoveringsprojekt. Den som lever får se.
Så är det på håll även här i Skåne, men här kan man inte skulle på avstånd till jobb. Oavsätt, låter det inte som en lösning att ha det kvar som de har varit.

Har man inte råd med underhåll bör man nog tänka om sin situation (sälja till stockholmarna?) i halva Sverige kan man med enkla medel LLVP och lite händighet göra mycket på sitt hus. T.e.x exemplet ovan och vara nära förslagen gräns
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen har vi väl den nationella implementeringen också. Plastpåseskatten skylldes på EU när den infördes men nu kan den avskaffas med samma argument. Så jag tror inte riktigt på det där. Det gäller att ha folk i regeringskansliet som kan hålla våra myndigheter på rätt kurs oavsett vad EU gör. Myndigheterna har ett visst oberoende men verkligheten är att deras ledningar väldigt noga lyssnar på och fogar sig efter varje viskning som sker i relevant departement. Det är så Sverige styrs.
Jo men det är ju en stor fars egentligen hur vi implementerar det vi skrivit på i Bryssel.
MP hade råkoll på allt i Bryssel och släpade hem allt och satte utpressning på Löfven.

Nu är nog den tiden förbi och de grönas totala ovilja till alla kompromisser är väl känd av EU's länder.
När de begick "politisk harakiri" i Löfvens regering skyllde på att de blivit "lurade".

Men vi får se... tyvärr tror jag att man på kontinenten ser det här som mindre viktigt än Net Zero Industry Act dvs framtidens energiproduktion som är betydligt viktigare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
B buffyin skrev:
Oavsätt, låter det inte som en lösning att ha det kvar som de har varit.
Vi kunde ha varit Schweiz men vi valde en annan väg för vårt samhälle. Så vi får nog räkna med att vara kanske 100 år försenade med den där ekonomiska utvecklingen som behövs. Nu ska vi betala av det som vi har köpt på kreditkortet. Vi valde i alla fall rätt vad gäller IT, så vi är i ett bättre läge än t ex Tyskland som valde bort detta och tittade bakåt och hoppades på evigt billig rysk energi.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kunde ha varit Schweiz men vi valde en annan väg för vårt samhälle. Så vi får nog räkna med att vara kanske 100 år försenade med den där ekonomiska utvecklingen som behövs. Nu ska vi betala av det som vi har köpt på kreditkortet. Vi valde i alla fall rätt vad gäller IT, så vi är i ett bättre läge än t ex Tyskland som valde bort detta och tittade bakåt och hoppades på evigt billig rysk energi.
Vi kunde också varit Moldavien men vi valde ett väldigt framgångsrikt samarbete med våra europeiska länder!

Det är otroligt bra att EU är de som trycker på hårdare krav. För varje gång Sverige själva ska gå i framkant i klimatfrågan så ”spelar det ju ingen roll pga Kina bla bla blaa”.
 
  • Haha
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Ossian K Olsson skrev:
Vi kunde också varit Moldavien men vi valde ett väldigt framgångsrikt samarbete med våra europeiska länder!
Ja vi gjorde rätt frihandelsreformer under sent 1800-tal och senare, vi tackar Gripenstedt. Vi hade ett helt intakt land 1945. Och vi låg inte bakom järnridån. Så Moldavien var aldrig aktuellt men Schweiz var. EG/EU blev aktuellt för Sverige långt senare när vi redan kämpade med välståndet p g a andra tidigare prioriteringar. Det var medicinen för sjukdomen på den tiden s a s.

O Ossian K Olsson skrev:
Det är otroligt bra att EU är de som trycker på hårdare krav. För varje gång Sverige själva ska gå i framkant i klimatfrågan så ”spelar det ju ingen roll pga Kina bla bla blaa”.
Ja vill man ha viss policy och folkviljan står i vägen så kan naturligtvis icke förankrade vägar eller juridisk manipulation vara en väg framåt. Väl beprövat som realpolitik.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
B
B buffyin skrev:
Vid en snabb uppskattning (ej riktig energi dekleration, Finns geografiska faktorer och annat vid riktig) hamnar ni på dagens D nya B. So inte så långt ifrån målet.

((Total-5000kwh(hushåll))x1,8)/132 = 102,27 målet är 100.

Så ligger bra till.
Jo men är ändå inte sugen på att sätta in vattenburet med nån pump om det nu är det som krävs för att få bort den sista tvåan. Men de verkar ju inte stå nånstans exakt vad som krävs
 
B Bådablir9 skrev:
Jo men är ändå inte sugen på att sätta in vattenburet med nån pump om det nu är det som krävs för att få bort den sista tvåan. Men de verkar ju inte stå nånstans exakt vad som krävs
Finns nog enklare sätt att få bort sista tvåan. Samt så är detta en grov plus minus uppskattning utan hänsyn till inne temp och geografiskt område (så kan bli bätre/sämre). Så nog ingen stress till 2050 (ni slipper 2027, 2035 deadlinen iaf).

Som kraven ser ut nu men inget är 100 spikat.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Vi kunde också varit Moldavien men vi valde ett väldigt framgångsrikt samarbete med våra europeiska länder!

Det är otroligt bra att EU är de som trycker på hårdare krav. För varje gång Sverige själva ska gå i framkant i klimatfrågan så ”spelar det ju ingen roll pga Kina bla bla blaa”.
Jag vet inte vad som är bra med att EU helt frivilligt försätter sig i en situation där man blir utkonkurrerade av Kina samt USA. Det är väl urbota korkat!

USA samt Kina har båda energiplaner som inkluderar kärnkraft och gör att båda behåller sin konkurrenskraft.
Sen gnölas det då frän den röd-gröna falangen inom EU att det är "orättvist", fan trot!
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
B
B buffyin skrev:
Finns nog enklare sätt att få bort sista tvåan. Samt så är detta en grov plus minus uppskattning utan hänsyn till inne temp och geografiskt område (så kan bli bätre/sämre). Så nog ingen stress till 2050 (ni slipper 2027, 2035 deadlinen iaf).

Som kraven ser ut nu men inget är 100 spikat.
Ja men ändå irriterande att de inte lägger fram kraven mer. För det underlättar ju att veta om det ens är någon ide att ha planer för sitt eget hus. Just nu känns det mer som om nån annan bestämmer och jag inte ens fått en lapp i brevlådan om det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bådablir9 skrev:
Ja men ändå irriterande att de inte lägger fram kraven mer. För det underlättar ju att veta om det ens är någon ide att ha planer för sitt eget hus. Just nu känns det mer som om nån annan bestämmer och jag inte ens fått en lapp i brevlådan om det.
Kraven är ju inte spikade än och håller med dig att det skulle vara bra med det. Vi har faktisk krav på minst C vid större omfattande renoveringar enligt Boverket.

Just nA, kommer ju vara till 2050. I kort tid är det bara G och E (nya klassificering 2027 o 2035). Så mycket tid kvar att lösa det för de flesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.