From 1/2 -10 är det lite ändringar i Branschreglerna, nya utgåvan finns att ladda ner på bkr.se

Nyheter är bla att det nu är zon indelat
 
Tack för infon. Intressant läsning!
 
Har jag fattat det hela rätt om jag tolkar det som att det efter sommaren inte längre är ok att använda rollat tätskikt vid dusch, badkar och på golvet i våtrum som är byggda med skivmaterial?
 
Gabbe: så tolkar jag det med
Lite konstigt forumlerat ang kartonggips... förbjudet i våtzon 1 men det står inget om våtzon 2...
 
Törs man tolka 5.7 som att gips nu går bra i zon 2? Och att man tillochmed kan använda träfiberskivor i zon 2 (som förstärkning, ej underlag till tätskikt)?

Frågan ställs eftersom man specifikt säger att det inte får användas i zon1 och då borde det ju gälla där och endast där.
 
MathiasS skrev:
Törs man tolka 5.7 som att gips nu går bra i zon 2?
Så tolkar jag det.

Och att man tillochmed kan använda träfiberskivor i zon 2 (som förstärkning, ej underlag till tätskikt)?

I BBV 10:1 anges följande: "Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning." I BBV 07:1 följande "Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader." Det framgår klart som du skriver att de ej får utgöra underlag till tätskikt. Jag tolkar också reglerna på så vis att man kan använda träbaserade skivor som förstärkning åtminstone i zon 2. Huruvida de även kan användas i zon 1 är däremot inte självklart. I BBV 10:1, 5.7.1 anges "Skivor i våtzon 1 ska ha stabilitet efter nedfuktning utan att förlora sina tekniska egenskaper och vara motståndskraftiga mot mikrobiell tillväxt." Ordvalet skivor och inte skivor som underlag för tätskikt och kakelsättning talar för att även bakomvarande skiva avses. Något visst ytterligare stöd för detta kan hämtas i BBV 10:1, 6.3.4: "Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk eller särskild konstruktionsdetalj, (t.ex. kortling)." I

Frågan ställs eftersom man specifikt säger att det inte får användas i zon1 och då borde det ju gälla där och endast där.
Där hänger jag inte med.

P.S Undrar om bkr.se kommer crasha nu D.S
 
Publiceringen blev lite märkligt. Det jag inte förstod var MathiasS sista stycke: "
Frågan ställs eftersom man specifikt säger att det inte får användas i zon1 och då borde det ju gälla där och endast där."
 
Ja lite märkligt! Inklippet från BKR är inte min text.

Det jag menade med mitt sista uttalande är iprincip det du själv skriver i din text (i citatet av mig) - man beskriver uttryckligen vad som får ske i zon 1 men lämnar zon 2 utanför diskussionen, därmed har man ej heller förbjudit tex gips i zon 2. Man beskriver ett förbud mot gips i zon 1 och då gäller förbudet där och endast där.
 
Det blir ju onekligen lite svårare för alla hemmapulare om det plötsligt blir tvunget att vara ett dukbaserat tätskikt, dock ej omöjligt.
Sen börjar jag ju fundera över hur många ggr de kan få hålla på att ändra sig fram och tillbaka innan hantverkare, föräkringsbolag och alla andra blir less och antingen börjar ignorera reglerna eller kräver en mer varaktig lösning.
 
Vad gäller gipsen tycker jag det är helt klart att det är förbjudet i zon 1 både som underlag mot keramisk beklädnad och bakom våtrumsskiva. I zon 2 är gipsen godkänd!

Vad som enligt min mening skapar tolkningsproblem är huruvida träbaserat material är godkänt bakom våtrumsskiva i zon 1. (Jag tolkar bestämmelserna som att det är godkänt i våtrumszon 2.) För att få någon ordning på detta utlägg i mitt tidigare inlägg tar jag mig friheten att recitera mig själv och modifiera en smula:


I BBV 10:1 anges följande: "Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning." I BBV 07:1 följande "Träbaserade skivor skall inte användas i keramiska väggbeklädnader." Lägg märke till skillnaderna i de kursiverade partierna! Jag tolkar inte BBV 10:1 som ett allmänt förbud för träbaserade skivor som förstärkning. Ett sådant förbud kan däremot utläsas i BBV 07:1 i och med att i uttrycket keramiska väggbeklädnader det även innefattar bakomvarande skiva.

Men finns det andra regler i BBV 10:1 som inskränker användningen av träbaserade skivor? Det är här jag menar på att bestämmelsen i 5.7.1 kan tolkas som ett förbud att i zon använda träbaserade skivor:

"Skivor i våtzon 1 ska ha stabilitet efter nedfuktning utan att förlora sina tekniska egenskaper och vara motståndskraftiga mot mikrobiell tillväxt."

Här talas om skivor vilket skulle kunna innefatta även bakomliggande skivor. Observera att det inte står skivor som underlag för tätskikt och kakelsättning. Självfallet är bestämmelserna olyckligt författade. Kanske hade textförfattarna en tanke med att skriva skivor. För tydlighetens skulle borde dem självfallet ha skrivit explicit om dem avsåg skivor som underlag för tätskikt och/eller bakomliggande skivor!

Vad jag även åberopade som visst (ändå svagt) stöd för att träbaserade skivor inte är tillåtna som bakomliggande skiva i zon 1 är bestämmelsen i 6.3.4:

"Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk eller särskild konstruktionsdetalj, (t.ex. kortling)."

Hoppas ni hänger med i resonemangen... ;)
 
Trött blir man... försöker göra allt rätt. Läser på och läser på. Köpte material för någon vecka sedan (LIP) och vad jag kan läsa mig till så kommer vi inte följa reglerna med det vi köpt.
Väggar är Humiboard skivor och betonggolv, = att duschörnans väggar borde varit folie.

Vad gör man nu... kör på för att man "hinner" göra det under övergångsperioden. Eller skall man slänga det man har (=mycket pengar) eller det går kanske kompletera med något. Pju har inte koll på LIPs foliesystem så jag vet inte om de har något som går att kompletera med kletet.

/pewa - vilse i regelverken
 
Men går inte sådana här skrifter ut på remiss först?
 
magnu skrev:
Men går inte sådana här skrifter ut på remiss först?
Inte till detta forum iaf....d^_^b
 
magnu skrev:
Men går inte sådana här skrifter ut på remiss först?
Det gör det säkert... och det gör det lite trist att man "lyckats" hålla sig oinformerad. Vi har bestämt oss för att göra det själva och därför inte pratat med plattläggare, de har kanske haft koll. Däremot har vi varit i ett antal affärer som säljer våtrums system, och ingen har ynkat ett knyst om förändring. Bara pratat gott om kletvarianterna... vilka nu alla är fel i dushhörnan om jag förstår det hela rätt.

/pewa - putt...
 
Någon som la märke till detta i BBV 10:1 s. 6: "Tätskiktet i system VTvF kan bestå av skivor som är täta i sig själva och utgör underlag för plattsättning"?

Kanske kommer litexskivor och liknande skivor att godkännas! Det hade ju varit en fröjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.