Det har ju kommit ut en del uppgifter om att hela behörighetssystemet skall göras om i grunden. Jag tänkte därför höra mig för om någon vet eller tror sig veta vilken utbildning man rimligen borde gå, för att ha en rimlig chans till att klara provet för lågspänningsbehörighet?

Och kommer detta överhuvudtaget att gå igenom?

Och i så fall när?
 
De flesta verkar ju vara emot detta förslag.. Både SEF och EIO(?) Samt andra förstå-sig-på-are.. Kommer nog att ska göras om 300gånger innan det går igenom.

Så om en sådär 10år till kanske vi har nytt behörighetssystem..
 
Det lär nog vara en fråga om huruvida myndigheten ska ta hänsyn till enskillda särintressen, från sådana som, av ekonomiska skäl, vill ha "monopol", på denna verksamhet. Eller om det är RENA säkerhets- och samhällsintressen, som ska beaktas.

Vad gäller de personer som jobbar inom elbranschen redan idag, så aviseras det ju om övergångsregler, som lär kunna lösa den delen under överskådlig framtid.

Själv är jag mest intresserad av om och när jag och andra dödliga människor, kommer ges chansen att skaffa behörighet, ENBART genom att anskaffa och styrka tillräcklig kunskap...
 
Det jag har hört viskas om är att det inte kommer att bli några större skillnader på krav kunskaper och erfarenhet än i dag och att troligtvis kommer dom behörigheter som i dag heter BB helt att försvinna. Och någon behörighet av "light" typ blir det inte. Fråga inte vart jag har fått uppgifterna för jag mins inte exakt, men det var nått förarbete jag läste för en del månader sedan.
 
Undrar hur det blir t.ex. med min BB1, då det står på behörighetsbeviset att det gäller till 2054-12-31. Kan dom få den behörigheten att sluta gälla tro.
 
sa3afc skrev:
Undrar hur det blir t.ex. med min BB1, då det står på behörighetsbeviset att det gäller till 2054-12-31. Kan dom få den behörigheten att sluta gälla tro.
Kan jag tolka detta som att Du är c:a 24 år gammal idag?
 
elmont skrev:
Det jag har hört viskas om är att det inte kommer att bli några större skillnader på krav kunskaper och erfarenhet än i dag och att troligtvis kommer dom behörigheter som i dag heter BB helt att försvinna. Och någon behörighet av "light" typ blir det inte. Fråga inte vart jag har fått uppgifterna för jag mins inte exakt, men det var nått förarbete jag läste för en del månader sedan.
Jo, även jag har fått detta intryck. I mitt fall efter att ha läst vad som finns att hitta på elsäkerhetsverkets hemsida.

Det verkar ju som att det bara ska finnas två behörigheter. Nämligen en för jobb i vanliga hus (enkelt utryckt) och en högre behörighet, som även ska gälla för högspänning.

Dock, så får jag intrycket av att praktikkravet är tänkt att tas bort, med undantag för de som vill ha behörighet på högspänning....
 
sa3afc skrev:
Undrar hur det blir t.ex. med min BB1, då det står på behörighetsbeviset att det gäller till 2054-12-31. Kan dom få den behörigheten att sluta gälla tro.
Det verkar ju som att det ska bli en del övergångsregler. Så det är nog tänkt att den som jobbar som elektriker idag, ska ges en rimlig chans att fortsätta med det...
 
305 skrev:
Kan jag tolka detta som att Du är c:a 24 år gammal idag?
Stämmer bra, blir det i år.

Ja, det blir intressant att se vad resultatet av det här förslaget blir.
 
sa3afc skrev:
Stämmer bra, blir det i år.

Ja, det blir intressant att se vad resultatet av det här förslaget blir.
Jo, själv skulle jag gärna lägga ner en del energi på att plugga in detta med lågspänningsdelen, om jag bara slapp praktiktiden.

Och även för Dig med BB1 så skulle det ju rimligen underlätta en del att kunna koppla i grp-centralen, även utanför jobbet och på laglig väg....
 
Går förslaget genom så skulle man efter att klarat ett skriftligt prov få behörighet för alla eljobb upp till 1000 V om jag förstår sammanfattningen rätt? Låter som ett märkligt förslag om det är så de menar, man kan väl inte lära sig eljobbet i skolan..
Det finns väl även ett förslag om att alla elektriker ska ha egen behörighet eller hänger det ihop med detta?
 
Slugge skrev:
Går förslaget genom så skulle man efter att klarat ett skriftligt prov få behörighet för alla eljobb upp till 1000 V om jag förstår sammanfattningen rätt? Låter som ett märkligt förslag om det är så de menar, man kan väl inte lära sig eljobbet i skolan..
Det finns väl även ett förslag om att alla elektriker ska ha egen behörighet eller hänger det ihop med detta?
Ja, det hänger i allra högsta grad ihop! Framgår på elsäkerhetsvervets hemsida...
 
305 skrev:
Själv är jag mest intresserad av om och när jag och andra dödliga människor, kommer ges chansen att skaffa behörighet, ENBART genom att anskaffa och styrka tillräcklig kunskap...
Samma här, fast jag egentligen inte är intresserad av att jobba mer i det här livet.

En egen behörighet för sextusen skulle jag gladeligen skaffa enbart för att kunna pula lagligt i mina egna kåkar plus kunna hjälpa barn och vänner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.