Fick du uppdaterad mjukvara när du var inne första gången? Vad jag förstått behövs det också för att lösa problemet, det hanns nog med en del motorbyten innan ny mjukvara kom ut.

Jag hörde att det rörde sig om en batch på 200 motorer som var felaktiga men ta det med en nypa salt, jag kan ha hört fel.
 
Min sw är 5.07.00 med datum 2015-04-28.
Har jag förstått rätt så skall den vara den så kallade "nya".
Jag vet dock inte om de gjorde sw-uppdatering eller om jag har haft denna versionen från början.

Hur som helst har min högra motor gett upp med ovanstående sw.
Teoretiskt kan man ju tänka sig att högra motorn blivit skadad med äldre sw de första 20 driftstimmarna men gett upp först nu.
Det får vi nästan hoppas på.
Annars känns det som om HQ ännu inte har kontroll på felet.
 
När dom byte hjulmotor på min så monterade dom samma motor som sitter i 320 modellen. Den ska tydligen vara lite kraftigare. Hade det bara varit en batch med motorer som krånglat så borde dom satt dit en likadan. Om dom nu inte är slut på lager vill säga.
 
quick skrev:
När dom byte hjulmotor på min så monterade dom samma motor som sitter i 320 modellen. Den ska tydligen vara lite kraftigare. Hade det bara varit en batch med motorer som krånglat så borde dom satt dit en likadan. Om dom nu inte är slut på lager vill säga.
Bytte de båda dina motorer eller bara den ena?
 
iSnobben skrev:
Bytte de båda dina motorer eller bara den ena?
Tyvärr bara den ena. Funkar klockrent men det hade varit skönt att slippa fundera på om den högra kommer hålla ihop nu.
 
Min vänstra motor pajade efter en vecka, lämnade in på helgen varuhuset i Rönneshytta där den är köpt. Hämta den på måndagen med nybytt motor. Har fungerat klockrent sedan dess. Snabbt åtgärdat av försäljare och inget krångel då HQ känner till problemet. Klipper fint och går perfekt enligt schema. Har ca 650 kvm okomplicerad gräsmatta. Kör guide 20% av gångerna innan klippning men behövs nog egentligen inte då den hittar runt ändå. Nöjd HQ ägare som är glad att jag betalade mera för en kvalitetsklippare jämfört med en strulande Landroid som jag först tänkte köpa.
 
+1 på vänster hjulmotor blockerad... Får bli verkstadsbesök nästa vecka.
 
Sitter och funderar på hur många timmar maskinen behöver gå per dag för att hålla mina 700m2 gräs fint. Nu har jag kört 16tim/dag alla dagar i veckan för att komma i fatt å få allt klippt. Nu ser det bra ut och tänkte väl sänka lite. Kollade i manualen men det kan ju inte stämma alls. Där säger dom att den ska gå 19 timmar för att klara 800m2 på 310 modellen och 13 timmar för 315. Det kan ju inte stämma för då klarar inte 310:an 1000m2 om den ska ha sina 6timmar vilotid. Dom nämner även 42m2 per timme för 310 och 63m2 för 315. Borde ju rimligtvis inte skilja så mycket mellan modellerna. Om man räknar baklänges att maskinen ska klara 1000m2 om den kör 18timmar per dygn (max på 310) alla dagar i veckan då ska den klara ca 55m2/timme. Om man nu kan räkna så, så bör jag klara mig på 12-13timmar per dag. I slut ändan är det ju bara att pröva sig fram som gäller men vad varit kul å vet lite hur ni tänker.

Edit: Dom måste tänkt lite galet när dom skrev manualen. 1500m2/24h=62,5m2/h stämmer ju bra med manualens 63m2/h och är ju ett rimligt värde, 1000m2/18h=55,55m2/h vilket bör vara ett mer rimligt värde än 42m2/h. Om man räknar 1000m2/24h=41,66m2/h vilket stämmer med manualen men det känns ju fel att räkna med vilotiden där.
 
Redigerat:
Hmm, manualen är den stora bristen med HQs klippare. Ger mest en massa exempel utan att förklara tillräckligt, enligt mig.

Jag hade samma funderingar som dig. Att prova sig fram är nog det som gäller i början. Jag började dock med att räkna procent. Min matta ca 375kvm och klipparen klara 1000kvm. Alltså borde jag använda ca 37,5% av klipparens kapacitet. Den kan ju jobba 18h/dag och jag valde att utgå från en vecka, alltså 18*7=126h. 37,5% av 126h är ca 47h. Jag valde först att sprida det på 4 dagar, har läst någonstans att gräset mår bra av 2 dagars vila varje vecka. Så i början körde den mån, tis, tors och fre. Nu har jag dock flyttat om några timmar även till onsdagen. Totalt har den körtid på 70h, lite marginal för att säkert hinna

Nackdelen är dock att det väldigt tydligt syns var den kört på måndag förmiddag innan den hunnit klippa av allt efter vilohelgen.

Att räkna så här har sina brister, framförallt består inte förhållandet mellan laddning/klippning identiskt hela tiden. Men som sagt, något jag utgick ifrån.
 
Då tänker vi samma. Fast du tänker lite smartare ifall man inte vill köra alla dagar. Får se hur långt jag klarar mig på 12h per dag. Det borde bli lättare att få det att gå på ett ut med laddningen om man kör udda antal timmar istället. Då bör det med större sannolikhet stå laddaren när timer tiden går ut.

Manualen lämnar en del att önska men samtidigt är det en ganska komplex sak så blir väldigt mycket om man ska gå in på allt i detalj.
 
Det borde bli lättare att få det att gå på ett ut med laddningen om man kör udda antal timmar istället. Då bör det med större sannolikhet stå laddaren när timer tiden går ut.
Smart, det måste testas!

Jag har ett vagt minne om att jag i ett produktblad sett 56kvm på 310:an. Reagerade på 42kvm i manualen när jag först såg det. Ska kolla hemma om jag har kvar bladet.
 
björn82 skrev:
Smart, det måste testas!

Jag har ett vagt minne om att jag i ett produktblad sett 56kvm på 310:an. Reagerade på 42kvm i manualen när jag först såg det. Ska kolla hemma om jag har kvar bladet.
Fast det beror på kanske lite hur tungt det går och hur långa klipptiderna blir. Men går den lite mer än en timme vid varje klippning borde en udda tid vara bättre. Eller blir det kanske en bra kompriss att börja med en hel timme och avsluta vid en halv timme? Jobbigt tänkande detta blev nu.
 
Redigerat:
Hej. Jag har en 315 som jag ännu inte kommit underfund med vissa saker på i den fullständiga manualen. Vissa saker går ej ihop. Jag har utkörning efter guiden åt vänster och vill ha begränsningsslingan åt höger. Testa så att det fungerar står det i manualen?? Det fungerar kanske 1 på 10 slumpvis. Vilken vinkel vill den ha ut då? Hur räknas vinkeln efter centrumaxeln på laddstationen eller slingan närmast?
Följning av guiden hem/ut. Med automatisk passagehantering verkar den, när den hittar guiden svänga ut till det läge man angivit i guidebredd, för att sedan gå mot guiden och sedan gränsla hem! Det verkar som detta läge är samma som guidebredd 0. Jag har försökt nå någon på Husqvarna men de är inte särskilt kundvänliga och hänvisar till återförsäljaren som verkar kunna mindre än jag. Det verkar som om manualen till vissa delar anger ett önsketänkande om hur det kanske skulle kunna fungera!
 
Hej!
Nu vet ju inte jag hur du ställt in det i maskinen men kanske detta kan hjälpa:
För att ställa in hur den ska gå ut så gör man det under "Yttäckning" i klipparen. Där kan man välja mellan 3 olika alternativ (i praktiken 4 val). Väljer man "höger" eller "vänster" innebär det att den följer begränsningskabeln åt respektive håll. Väljer man guiden följer den guidekabeln. Sen väljer man hur många meter den ska följa kabeln och även hur många procent av starterna den ska göra de olika alternativen. Väljer man att inte fylla upp till 100% så startar den differensen direkt vid laddstationen enligt de utfartsvinklar (framgår hur de räknar i klipparen) man valt på annat ställe i menyn. Väljer man att den ska följa begränsningsslingan ut så måste installationen följa manualen slaviskt.

Automatisk passagehantering tycker jag fungerar kanon. Men det är ett val man måste "bocka i", jag valda även korridorsbredd 9 (tror dock inte det påverkar något när man valt auto.pass). Den kör lite vingligt och olika varje gång ända till den kommer till en trång passage där den väljer att köra närmare guiden för att inte krocka. Efter passagen kör den lite zick-zack igen och bredare. Inga spår än. För att detta ska funka måste guiden ligga enligt manualen (kommer inte ihåg just nu men 30cm från den ena begränsningsslingan och max från den andra, men vilken sida kommer jag inte ihåg).

Att ÅF inte kan är ju dåligt. Kanske HQ borde se till. Men att de hänvisar till ÅF är ju inte märkligare än att jag åker till min Volvo ÅF och inte till Volvo Cars i Gbg vid problem.
 
Hej.
Jag gör precis som du skriver. Höger 11m sektor 2 100%. Jag har provat med olika vinklar. Vad som händer är att den går åt höger 45 grader når begränsningen stannar börjar klippa. Öppnar man locket står det 1m.
Angående vinklarna, är det som man ser i displayen eller känner den mer komplext hur den står i förhållande till begränsningarna?
Jag har en kurva och flera passager i den långa vänsterkurvan följer den guiden (gränslar). Den kör inte i zick-zack efter svängen. Den verkar ställa in sig efter min smalaste passage som 35 + 35 med guiden i mitten.
En annan sak är larmet. Stänger man av huvudbrytaren stänger man av larmet. Den går inte att använda, men sabotörer kan ta den för att förstöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.