1 578 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Ny trefasgrupp på 16A abonnemang - 10A eller 13A på gruppen?
Vill få till en trefasgrupp i stugan för att kunna köra diverse maskiner på trefas om behovet skulle uppstå, typ klyvsåg eller större byggfläkt. Huvudsäkringarna ligger idag på 16A och jag vill försök fortsätta med det och slippa uppgradera till 20A. Enbart nätavgifterna stiger annars med 2000 per år vilket känns onödigt.
Är det att rekomendera att säkra av trefasgruppen med 13A eller ska jag nöja mig med 10A? 13A innebär ju möjlighet att ta ut mer effekt men frågan är om det blir aktuellt. Tanken är som sagt att i framtiden kunna köra en klyvsåg, större byggfläkt eller något annat som kräver trefas.
Med 13A antar jag att det är 2,5 mm² som gäller från centralen, även om ledningarna endast blir ca fem meter?
Är det att rekomendera att säkra av trefasgruppen med 13A eller ska jag nöja mig med 10A? 13A innebär ju möjlighet att ta ut mer effekt men frågan är om det blir aktuellt. Tanken är som sagt att i framtiden kunna köra en klyvsåg, större byggfläkt eller något annat som kräver trefas.
Med 13A antar jag att det är 2,5 mm² som gäller från centralen, även om ledningarna endast blir ca fem meter?
Ok, man riskerar inte att skjuta sig i foten genom att säkra av gruppen med samma ampere som huvudsäkringen? Ska väl i och för sig mycket till för att jag ska plocka ut 16A på trefasgruppen så det kanske inte är ett problem i realiteten.
Om du använder så mycket ström från ditt nya trefasuttag att du skjuter huvudsäkrningarna löser du ju inga problem med att säkra ner det nya uttaget, du kommer ju fortfarande skjuta en säkring. Den enda lösningen om totala strömbehovet överstiger 16A är att öka huvudsäkringarna.
Huvudsäkringarna är väl porslinstyp, då klarar dom väl 1,5 - 2 ggr överström i hyggligt bra tag.
Sätter du automater på den nya gruppen löser dom snabbare vid överlast, så lite marginal har du, även om det går lite ström i huset till annat.
Men du ska nog inte baka bullar, basta och köra en megastor trefasmaskin samtidigt.
Huvudsäkringarna är väl porslinstyp, då klarar dom väl 1,5 - 2 ggr överström i hyggligt bra tag.
Sätter du automater på den nya gruppen löser dom snabbare vid överlast, så lite marginal har du, även om det går lite ström i huset till annat.
Men du ska nog inte baka bullar, basta och köra en megastor trefasmaskin samtidigt.
Då får det bli 16A och 2,5 mm². Jag har som sagt inget behov av att nyttja hela kapaciteten men det är väl lika bra att bygga rätt från början. Någon gång längre fram kanske man får för sig att uppgradera abonnemanget till 20 eller 25A.
Eventuell bastu kommer att vara vedeldad.
Eventuell bastu kommer att vara vedeldad.