21 859 läst · 165 svar
22k läst
165 svar
Ny torktumlare strular - vad har jag för rättigheter?
Enligt Elgiganten själva, punkt 9 på https://www.elgiganten.se/kundtjanst/kopvillkor-elgiganten-se
Elgiganten skrev tidigare (enligt en diskussion på SweClockers) att de alltid följer ARNs beslut, men det verkar inte vara en uttrycklig policy längre.
Jag har dock ingen aning om detta funkar i praktiken...
Elgiganten skrev tidigare (enligt en diskussion på SweClockers) att de alltid följer ARNs beslut, men det verkar inte vara en uttrycklig policy längre.
Skrämmande att felgiganten måste förtydliga sin relation med ARN. Att folk fortfarande gör affärer med dessaJ jahallåja skrev:
Medlem
· Sverige
· 4 967 inlägg
Kan någon förklara var det gick snett i reklamationen? Jag kan ärligt talat inte se detta i tråden eller att det dränkts i annan info.
Köper jag en grunka typ torktumlare från Elgiganten eller varifrån som helst, så kan jag reklamera denna grunka om den inte fungerar. Säljaren har några försök på sig att åtgärda annars ska köpet gå tillbaka.
Exakt vad är det som gör att denna procedur inte fungerar i detta fall?
Köper jag en grunka typ torktumlare från Elgiganten eller varifrån som helst, så kan jag reklamera denna grunka om den inte fungerar. Säljaren har några försök på sig att åtgärda annars ska köpet gå tillbaka.
Exakt vad är det som gör att denna procedur inte fungerar i detta fall?
Vad har provats i ARN menar du? Att det inte finns någon omständighet som skulle utgöra en väsentlig olägenhet när det kommer till just torktumlare? För du är väl med på att det är finns tre separata krav; dels ska säljaren erbjuda avhjälpande tämligen omgående, dels ska avhjälpandet ske inom en rimlig tid och dels ska avhälpandet inte åsamka köparen en väsentlig olägenhet?D DFYD123 skrev:”Man kan således häva köpet direkt om man (framgångsrikt) kan hävda väsentlig olägenhet eller om reparationen inte kan göras inom en rimlig tid (om den inte kan göras inom en rimlig tid så blir ju det en form väsentlig olägenhet). Vad som är en väsentlig olägenhet eller vad som är inom en rimlig tid är en bedömningsfråga”
Mitt argument var mest att då det redan provats i ex ARN. Så kommer du inte oavsett hur ditt liv ser ut kunna kräva ett direkt utbyte av en torktumlare. Om du sedan lyckas få ett utbyte är en annan femma.
Men visst, jag har också svårt att se vad som skulle kunna anses utgöra en väsentlig olägenhet för just torktumlare. Dock finns det andra varor där det är lättare att se sådana omständigheter.
Det är trist, men ibland måste man vara en PITA för att det ska hända nåt. Maskinen är reparerad 2 gånger? Ock om jag uppfattat det rätt så håller dom på med det 3:e försöket nu och det drar ut på tiden?S SteelyDan skrev:Ringde EG idag igen. "Vi väntar på underlag från Whirlpool" upprepade kundtjänstpersonen. "Det är inte relevant för er skyldighet gentemot mig som kund" sa jag. Jo, vidhöll de. Då går jag till ARN med detta. "Gör det då" sa kundtjänstpersonen. Det är en horribel hantering och ett horribelt bemötande. Jag lade sedan 2 h på en anmälan till ARN. Jag återkommer och berättar om utfallet. Men det är ledsamt, tar mer tid och energi, och jag känner mig osäker på att jag kommer att få nån form av kompensation alls. I så fall kommer jag helt tappa tron på kkl.
Det som är jobbigt för dig är att du måste bena ut och formulera vad som hänt och sen skriva en anmälan till ARN. Sen måste du se till att kunna styrka det du påstår.
Jag tror dock att om du gör det och anmäler till ARN så finns det en chans att det kommer att hända saker, för ARN kommer att be EG om ett yttrande om hur dom ställer sig till detta och då hamnar det på bordet hos någon högre upp i EGs organisation och förhoppningsvis hos någon som har en mer kundvänlig inställning.
Redigerat:
Problemet är nog det vi varit inne på tidigare - att Elgiganten "överlåtit" ansvaret för att hantera reklamationerna till Whirlpools serviceorganisation. När Whirlpool sedan inte lever upp till den nivå kunden har rätt att kräva tycker Elgiganten att detta ligger utanför deras kontroll (vilket förvisso säkerligen är sant i praktiken). Whirlpool å sin sida känner inte något konsumenträttsligt ansvar gentemot kunden (vilket också är sant). Och sedan sitter kunden mellan stolarna.H Harald Blåtumme skrev:
Det formella ansvaret gentemot kunden ligger givetvis hos Elgiganten, men jag har viss förståelse för att de är motvilliga att byta ut eller ge pengarna tillbaka för maskiner som Whirlpool inte lyckas fixa om de inte i sin tur får motsvarande backning från Whirlpool. Därmed inte sagt att de gör rätt.
Du kan säkert få jobb på EGs kundtjänst.C cpalm skrev:Problemet är nog det vi varit inne på tidigare - att Elgiganten "överlåtit" ansvaret för att hantera reklamationerna till Whirlpools serviceorganisation. När Whirlpool sedan inte lever upp till den nivå kunden har rätt att kräva tycker Elgiganten att detta ligger utanför deras kontroll (vilket förvisso säkerligen är sant i praktiken). Whirlpool å sin sida känner inte något konsumenträttsligt ansvar gentemot kunden (vilket också är sant). Och sedan sitter kunden mellan stolarna.
Det formella ansvaret gentemot kunden ligger givetvis hos Elgiganten, men jag har viss förståelse för att de är motvilliga att byta ut eller ge pengarna tillbaka för maskiner som Whirlpool inte lyckas fixa om de inte i sin tur får motsvarande backning från Whirlpool. Därmed inte sagt att de gör rätt.
Varför skulle det inte det? Elgigantens torktumlare verkar ligga i prisspannet 3500 till 35000 med en normalmaskin på kanske runt 10 tkr. Det är väl ingen summa man bara kastar bort utan det är väl rätt rimligt att driva tvisten vidare om det behövs? Känns som ett mycket naturligt småmål skulle jag säga.K Kane skrev:
Redigerat:
Ja, Elgiganten tycker ju uppenbarligen det är värt att bli av med nuvarande och presumtiva kunder för den summan så....Alfredo skrev:Varför skulle det inte det? Elgigantens torktumlare verkar ligga i prisspannet 3500 till 35000 med en normalmaskin på kanske runt 10 tkr. Det är väl ingen summa man bara kastar bort utan det är väl rätt naturligt att driva tvisten vidare om det behövs? Känns som ett mycket naturligt småmål skulle jag säga.
Felgiganten är ju den andra parten...H Harald Blåtumme skrev:Kan någon förklara var det gick snett i reklamationen? Jag kan ärligt talat inte se detta i tråden eller att det dränkts i annan info.
Köper jag en grunka typ torktumlare från Elgiganten eller varifrån som helst, så kan jag reklamera denna grunka om den inte fungerar. Säljaren har några försök på sig att åtgärda annars ska köpet gå tillbaka.
Exakt vad är det som gör att denna procedur inte fungerar i detta fall?
Det här är ju vanligt idag att garantierna är outsourcade från säljarna, frågan är ju om felgiganten har köpt dessa med eller utan garanti...C cpalm skrev:Problemet är nog det vi varit inne på tidigare - att Elgiganten "överlåtit" ansvaret för att hantera reklamationerna till Whirlpools serviceorganisation. När Whirlpool sedan inte lever upp till den nivå kunden har rätt att kräva tycker Elgiganten att detta ligger utanför deras kontroll (vilket förvisso säkerligen är sant i praktiken). Whirlpool å sin sida känner inte något konsumenträttsligt ansvar gentemot kunden (vilket också är sant). Och sedan sitter kunden mellan stolarna.
Det formella ansvaret gentemot kunden ligger givetvis hos Elgiganten, men jag har viss förståelse för att de är motvilliga att byta ut eller ge pengarna tillbaka för maskiner som Whirlpool inte lyckas fixa om de inte i sin tur får motsvarande backning från Whirlpool. Därmed inte sagt att de gör rätt.
dessa mål brukar sluta med förlikning vilket blir en kostnad för båda parterAlfredo skrev:Varför skulle det inte det? Elgigantens torktumlare verkar ligga i prisspannet 3500 till 35000 med en normalmaskin på kanske runt 10 tkr. Det är väl ingen summa man bara kastar bort utan det är väl rätt rimligt att driva tvisten vidare om det behövs? Känns som ett mycket naturligt småmål skulle jag säga.