I
Var just ut och körde automatväxlad, ingen motorbroms, det är t.o.m så att släpper jag gasen i nedförsbacke så ökar hastigheten ändå så att jag måste bromsa, den liksom driver på tomgången och växlar gärna upp om lutet medger det.
Den driver alltså på 800/rpm. Jag inbillar mig att den får lite bensin för att kunna göra det.
 
Redigerat av moderator:
Ingen har påstått att den inte får bränsle vid 800 rpm.
 
En automatväxlad bil växlar hellre upp än motorbromsar.
Det går att motorbromsa genom att spärra växlarna. Kör man nerför långa och slingriga nerförsbackar måste man göra det för att inte riskera överhettning bromsarna. Det är inte roligt när bromsvätskan kokar. Bromsverkan upphör i stort sett på hela den kretsen, dvs inte bara hjulet där det kokar.
 
I
alfista skrev:
Ingen har påstått att den inte får bränsle vid 800 rpm.
Förvisso, men jag har ju släppt gasen, då ska ju ingen bensin komma fram till motorn. Den ska ju inte växla upp och öka farten i nedförsbacken vid 50km/h.
Möjligen skulle jag kunna lägga den i 1:an och få motorbroms sam ett varvtal som överstiger det gasreglaget säger att det ska vara. Men jag tror inte all bränsletillförsel avstannar för det.
 
[ Men jag tror inte all bränsletillförsel avstannar för det.[/QUOTE]

Självklart så får din bil bränsle , om motorn stannade helt (av bränslebrist) skulle din styrning och bromsar påverkas (Trögbromsad och trögstyrd) och du skulle vara en trafikfara.
Möjligtvis om du har en hybridbil så kan motorn stanna och du fortsätter på eldrift istället.
Men troligtvis så får motorn minimalt med bränsle för att hålla sig vid liv.
 
Hm, enligt Q8 är det bättre att backa in bilen i garaget (vilket jag gör). Men borde det inte bli mer avgaser i garaget om man backar in? Jag menar, avgasröret har ju bara någon meter tills att det är utanför dörrarna om man kör in?
 
Micro skrev:
[ Men jag tror inte all bränsletillförsel avstannar för det.
Självklart så får din bil bränsle , om motorn stannade helt (av bränslebrist) skulle din styrning och bromsar påverkas (Trögbromsad och trögstyrd) och du skulle vara en trafikfara.
[/QUOTE]

Men motorn behöver ju inte sluta snurra bara för att man stryper bränslet, bara något annat drar runt den i stället. Vilket i det fall vi diskuterar är bilens rörelseenergi, d v s motorbroms.
 
ion skrev:
Förvisso, men jag har ju släppt gasen, då ska ju ingen bensin komma fram till motorn. Den ska ju inte växla upp och öka farten i nedförsbacken vid 50km/h.
Möjligen skulle jag kunna lägga den i 1:an och få motorbroms sam ett varvtal som överstiger det gasreglaget säger att det ska vara. Men jag tror inte all bränsletillförsel avstannar för det.
Automater har ju inte alltid så lätt att veta vad man som förare vill, så det blir inte samma som om man själv väljer växel, men att de generellt sett "frihjular" stämmer inte. Någon kraftig motorbroms blir det sällan frågan om såvida man inte manuellt griper in, och det varierar en hel del mellan modeller. Exempelvis upplever jag att VAGs DSG-lådor (OK inte en traditionell automat) ger väldigt klen motorbroms men då har det inte varit mycket till motor jag haft till att hålla emot med heller. Andra bilar har en klart märkbar motorbroms med automat.
Att bilen ökar hastigheten är i sig inget belägg för att det inte motorbromsar eller att motorn får bränsle, bara att motorbromsen inte ensamt orkar sänka farten.
 
I
alfista skrev:
Automater har ju inte alltid så lätt att veta vad man som förare vill, så det blir inte samma som om man själv väljer växel, men att de generellt sett "frihjular" stämmer inte. Någon kraftig motorbroms blir det sällan frågan om såvida man inte manuellt griper in, och det varierar en hel del mellan modeller. Exempelvis upplever jag att VAGs DSG-lådor (OK inte en traditionell automat) ger väldigt klen motorbroms men då har det inte varit mycket till motor jag haft till att hålla emot med heller. Andra bilar har en klart märkbar motorbroms med automat.
Att bilen ökar hastigheten är i sig inget belägg för att det inte motorbromsar eller att motorn får bränsle, bara att motorbromsen inte ensamt orkar sänka farten.
Då är det väl fel på min gamla Vectra då. Men det blir ingen åtgärd för 0,67l/mil på landsväg/motorväg och 0,76 blandad körning är jag nöjd med och pillar inget.
Nästa gång jag kommer i den backen ska jag lägga växeln i N , stämmer ditt resonemang ska bilen öka ännu mer i hastighet.
 
Men motorn behöver ju inte sluta snurra bara för att man stryper bränslet, bara något annat drar runt den i stället. Vilket i det fall vi diskuterar är bilens rörelseenergi, d v s motorbroms.[/QUOTE]

Hur kommer det sig då att min motor går på tomgång så fort jag frikopplar ??
(Har manuell låda) och ingen nymodighet som stop and go , den borde vara död om jag inte försökte starta den med växel eller nyckel då inte rörelse energin borde kunna starta den med kopplingen nertryckt.
Vad jag har fattat så ger spridarna bensin betydligt färre gånger per sekund (eller hur det nu räknas) när motorbroms sker.
Funktionen att stänga av bränslet helt finns nog helt garanterat.. fast jag tror att det bara är i dom nyare bilarna som det finns då dom oftast är bränslesnålare och miljömässigt bättre.
 
Micro skrev:
Hur kommer det sig då att min motor går på tomgång så fort jag frikopplar ??
(Har manuell låda) och ingen nymodighet som stop and go , den borde vara död om jag inte försökte starta den med växel eller nyckel då inte rörelse energin borde kunna starta den med kopplingen nertryckt.
Vad jag har fattat så ger spridarna bensin betydligt färre gånger per sekund (eller hur det nu räknas) när motorbroms sker.
Funktionen att stänga av bränslet helt finns nog helt garanterat.. fast jag tror att det bara är i dom nyare bilarna som det finns då dom oftast är bränslesnålare och miljömässigt bättre.
När du frikopplar så motorbromsar inte bilen!!!
När du frikopplar så kommer motorn att gå ner på det lägsta varvtalet den är ställd på att hålla, vid varm motor (utan choke) är varvtalet lägre än med kall motor (choken används).

Motorbromsning blev lönsam när insprutningssystemet ersatte förgasarsystemet. När det var förgasarsystem så sögs det in mer eller mindre samma mängd bensin vid motorbromsning som om man gav gaspådrag. På den tiden var det bättre att frikoppla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Demmpa skrev:
När du frikopplar så motorbromsar inte bilen!!!
När du frikopplar så kommer motorn att gå ner på det lägsta varvtalet den är ställd på att hålla, vid varm motor (utan choke) är varvtalet lägre än med kall motor (choken används).

Motorbromsning blev lönsam när insprutningssystemet ersatte förgasarsystemet. När det var förgasarsystem så sögs det in mer eller mindre samma mängd bensin vid motorbromsning som om man gav gaspådrag. På den tiden var det bättre att frikoppla.
Jag ger mig...har tittat lite på nätet och sett att avstängningsfunktionen finns sedan urminnes tider.;)
Men har även konstaterat att det inte fungerar särskilt bra ,på min ena bil (Volvo) där upphör avstängningen redan vid 1800rpm , så varvar jag över 1800rpm fungerar avstängningen .
Men i normal hastighet 80-90km/h varvar den straxt över 2000rpm och det blir inget långvarigt bränslestopp där innan man är nere på 1800rpm.
Så det är inte alltid det fungerar och blir ekonomiskt.
Men bilen är inte ny och det fanns nog ingen eco driving i åtanke när den byggdes.:D
 
I
Jag har också förlikat mig med att påståenden att bränslet stryps vid motorbromsning är sant. Men några längre stunder avstängt blir det inte om man som jag, gubbkör, då får man nog lägga sig till med ett sportigare körsätt. Sen är det klart man kan hålla varvtalet uppe genom att växla ner.
Så här står det i Haynes.
injektor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är vad som händer med tomgångsventilen, så här skriver Haynes om den.
tomgångsventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det möjligen den som spökar i min Vectra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.