Så du menade det är inget problem för just din modell.. Vi får väl se :)
 
peternicklas
Bo.Siltberg skrev:
Så du menade det är inget problem för just din modell.. Vi får väl se :)
Har dem redan. Sedan är det inte speciellt för en specifik tillverkare. ODB består av ett antal olika typkoder varav några är specifika är för den tillverkaren, övriga är generella och gäller för samtliga. ODB koder finns tillgängliga på olika bilforum.
 
Kanske till just din okända bilmodell ja...men som sagt vi får se när du väl ska tolka din första felkod.
 
peternicklas
Bo.Siltberg skrev:
Kanske till just din okända bilmodell ja...men som sagt vi får se när du väl ska tolka din första felkod.
Har inga problem med det, programvaran tyder koden till mig...
 
I
Finns OBD på tidigare modeller än 2001 men det var en djungel av olika protokoll. Skulle tro att det är därför bilprovningen kopplar in sig enbart på modeller efter 2002. Om de nu gör det alls, dotterns Focus 07 ville de inte läsa av trots att det står att de ska göra det, de kunde göra det om de fick extra betalt.
Jag har ganska många läsare liggande, till salu allihop utom Biltemas billigaste till VAG, det är den enda jag fått att fungera. ELM327 blueth hittar jag inget fungerande program till, kanske har jag för gamla mobiler, nu verkar det som man kör Wifi på dessa läsare istället.
Jag tror att ska man läsa bilen är det ett krav att man har senaste hårdvaran vad gäller mobil/platta eller dator, känns som det blir billigare att köra till verkstad.
Gällande av TS tipsad app ser jag fram emot att mer info, jag skrev för något år sedan i ett forum och efterlyste något sådant, som tekniskt sett inte borde vara några problem att få till, men hade helst sett att det var en pryl som enbart var till att läsa och lagra bilens färddata data live.
Kommer att följa tråden och appens utveckling, absolut.
 
peternicklas
Jo det stämmer att det är lite av en djungel. Den jag har läser FIAT, Alfa, Lancia och några andra. Det finns även en speciell programvara för dessa. Har fungerat bra, har dock inte fått några felkoder men har gjort andra saker som fungerar bra.
 
att bara få fram en generell felkod klarar dom flesta billiga obd2 läsare.
Med övergångskablae kan man till vis del läsa äldre.
Jag använder 3st olika för att diagnostisera bilar bosch dts540, texa txt och autocom. Fulla licenser till alla. Endå kan jag inte alltid få fram en felkod mer en att se att det finns något fel.
Även fast felkod finns är det inte bara att byta komponent o tro att allt blir bra. Det kan lika gärna vara en trasig slang som en felande givare , kabelbrott eller trasig styrenhet mm.
Angående bilprovningen så är dom skyldiga att läsa ut så kallade genetic obd fel vid varje kontroll. På bilar från 02 och framåt.
 
Det är bara avgasrelaterade felkoder man får ut med en generell programvara och t.ex ELM327, i alla fall på V70 -02 och -03. Har kollat två sådana som gick lite dåligt, men det fanns inga felkoder och de gick igenom besiktningen. Jag skaffade sedan en pirat-VIDA (dvs en klon av Volvos eget diagnosverktyg) och kunde läsa ut flera felkoder ur båda bilarna.
 
I
Angående bilprovningen så är dom skyldiga att läsa ut så kallade genetic obd fel vid varje kontroll. På bilar från 02 och framåt.
Det påtalades också men de vägrade ändå om de inte fick extra betalt.
 
harry73
ion skrev:
Det påtalades också men de vägrade ändå om de inte fick extra betalt.
Konstig. I Malmö tog de betald för att inte kontrollera
 
Har kört Torque ett par år, vilket har funkat mycket bra i min bil (Smart 2001). Kostar inte mycket att prova heller (bt adaptern finns på ebay).

Min bil kollade dom i början, men inte de senaste besiktningarna..
 
I
vespaman skrev:
Har kört Torque ett par år, vilket har funkat mycket bra i min bil (Smart 2001). Kostar inte mycket att prova heller (bt adaptern finns på ebay).

Min bil kollade dom i början, men inte de senaste besiktningarna..
Kanske för att de inte behöver kolla förrän efter årsmodell 2002. Tror inte det var bestämt så från början. Kanske tillkom det efter att de insett hur struligt det kunde vara på äldre bilar.
 
Nu har jag inte provat denna manick men har läst om den och den marknadsförs ju att du ska lära dig att köra snålare, och du får en poäng efter en genomförd körning.

Att denna algoritm som poängen beräknas utefter ger bättre poäng att frikoppla än att bara släppa gasen när bilen rullar är väl ändå helt felaktigt?! Släpper du gasen i en bil som rullar så tillförs inget bränsle till motorn medan om du frikopplar i samma situation så tillförs motorn bränsle och det borde ju vara mer eco-driving att _INTE_ frikoppla??!
 
Siouxsic skrev:
Släpper du gasen i en bil som rullar så tillförs inget bränsle till motorn medan om du frikopplar i samma situation så tillförs motorn bränsle och det borde ju vara mer eco-driving att _INTE_ frikoppla??!
Japp, normalt sett bättre att motorbromsa i moderna bilar. När varvtalet kryper under en viss gräns släpps dock bränsle på igen men sannolikt är det ingen fördel att koppla ur då heller.
 
I
alfista skrev:
Japp, normalt sett bättre att motorbromsa i moderna bilar. När varvtalet kryper under en viss gräns släpps dock bränsle på igen men sannolikt är det ingen fördel att koppla ur då heller.
Ja hur funkar det? Har hört att bränsletillförseln stängs av när man släpper gasen. Det skulle då i praktiken innebära att motorn stannar? Varför gör den inte det om jag släpper gasen och frikopplar? Så länge jag har frikopplat kan den knappast starta igen?
Någon som har en länk som beskriver tekniken? Jag vet det finns några bilar som stänger av motorn när den står stilla och startar automatiskt när man trampar på gasen men det är väl startmotorn som fixar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.