harry73
Siouxsic skrev:
Att denna algoritm som poängen beräknas utefter ger bättre poäng att frikoppla än att bara släppa gasen när bilen rullar är väl ändå helt felaktigt?! Släpper du gasen i en bil som rullar så tillförs inget bränsle till motorn medan om du frikopplar i samma situation så tillförs motorn bränsle och det borde ju vara mer eco-driving att _INTE_ frikoppla??!
Det är det man lär sig , men jag undrar om det stämmer alltid. Det som kostar energi är, luftmotstånd, rullmotstånd, motormotstånd och bromsmotstånd.
Motormotståndet är en funktion av varvtalet, så när man motorbromsar då försvinner rörelseenergi som värme i motorn, och det märker man för att man bromsar in ordentlig om man motorbromsar. Om man fri-kopplar, då går varvtalet ner och är motormotståndet minimalt, men det krävs bränsle för att leverera den energi.

Om man jämför två alternativ där man decelererar från 100 km/t till 50 km/t och man i det första fallet kopplar motor i friläge tills man når 50 och i det andra fallet motorbromsar tills man når 50, då behöver man släppa på gasen mycket tidigare i det första fallet eftersom inbromsningen går saktare och i det andra fallet kör man på som vanlig (med vanlig förbrukning) för att sen motorbromsa (utan bränsleförbrukning) under en kortare period.

Jag är rätt så övertygad att man förbrukar mindre bränsle i det första alternativet.
 
ion skrev:
Ja hur funkar det? Har hört att bränsletillförseln stängs av när man släpper gasen. Det skulle då i praktiken innebära att motorn stannar? Varför gör den inte det om jag släpper gasen och frikopplar? Så länge jag har frikopplat kan den knappast starta igen?
Någon som har en länk som beskriver tekniken? Jag vet det finns några bilar som stänger av motorn när den står stilla och startar automatiskt när man trampar på gasen men det är väl startmotorn som fixar det?
Om du motorbromsar är det ju bilens rörelseenergi som drar runt motorn och då behövs inget bränsle, men som sagt när varvtalet sjunker under en viss gräns behöver man peta in lite bränsle igen för att den inte skall stanna.
Kopplar du ur och släpper gasen så sjunker varvtalet direkt till tomgång så då skjuts det in bränsle för att hålla motorn igång. Om man då jämför scenariot att koppla ur och bromsa för att sänka farten så pytsas det hela tiden in bränsle och då drar det mer än om man motorbromsar och bränslet under en tid i alla fall stängs av.
Styrelektroniken håller reda på detta genom att känna av motorns varvtal och gasspjällets position, har funkat så på insprutade bilar i många år.
Start-stop system är en nyare teknik där motorn verkligen stängs av när du står still, finns lite olika tekniker hur det funkar.
 
harry73
ion skrev:
Ja hur funkar det? Har hört att bränsletillförseln stängs av när man släpper gasen. Det skulle då i praktiken innebära att motorn stannar?
Det är en datorn som styr bränsleinsprutningen, och då är den väl programmerad så att ingen bränsle sprutas in när man inte trampar på gasen och varvtalet ligger över ett visst minimum
 
alfista skrev:
koppla ur och bromsa för att sänka farten så pytsas det hela tiden in bränsle och då drar det mer än om man motorbromsar och bränslet under en tid i alla fall stängs av.
Koppla ur och bromsa är inte rätt, du ska koppla ur och frirulla, då tror jag det är bättre. Dvs istället för att motorbromsa i 100m utan något bränsle kan man frirulla i kanske 500m med minimal bränsletillförsel för att inte motorn ska stanna, det tror jag är mest effektivt. Fast i sammanhanget är det nog ännu viktigare att köra i jämn hastighet så mycket som möjligt och planera körningen så gott det går, det är där man kan spara bränsle.
 
peternicklas
Man ska frikoppla så lite som möjligt, när man närmar sig ett stopp så frikopplar man först när motorn börjar att hacka på grund av lågt varvtal. När man släpper gasen så slutar även bilen att spruta in bränsle. Genom att motorbromsa så spar man även på bromsar. Planering är a och o. Ettan ska användas bara för att rulla igång bilen, max 10 m. Sedan ska man upp i hastighet så fort som möjligt. Har en fru som håller på med att ta körkort.
 
Precis så! Men man måste växla igenom alla växlar även när man motorbromsar så att motorvarvet är så nära tomgång som möjligt för att det inte ska bromsa för mycket, marginell besparing även om man gör det helt rätt jämfört med att frirulla istället. Oavsett teknik är det precis som du säger (och som jag också skrev) att planering är allt.

Och drar man det för långt med att "aldrig" bromsa får man lägga pengar på att serva och byta rostiga bromsskivor istället.
 
peternicklas
Mr B skrev:
Precis så! Men man måste växla igenom alla växlar även när man motorbromsar så att motorvarvet är så nära tomgång som möjligt för att det inte ska bromsa för mycket, marginell besparing även om man gör det helt rätt jämfört med att frirulla istället. Oavsett teknik är det precis som du säger (och som jag också skrev) att planering är allt.

Och drar man det för långt med att "aldrig" bromsa får man lägga pengar på att serva och byta rostiga bromsskivor istället.
Ska du motorbromsa riktigt så är det högt varvtal som gäller. Titta på lastbilarnas automatiska växlingssystem.
 
peternicklas skrev:
Ska du motorbromsa riktigt så är det högt varvtal som gäller. Titta på lastbilarnas automatiska växlingssystem.
Ja. Men då bromsar det för mycket om du ska spara energi.
 
I praktiken, så tror jag att man sputar in lite soppa (inte mycket) även när man motorbromsar, vill minnas att jag läste något resonemang om detta på torques forum, om det hade med avgasreningen att göra eller något i den stilen.

Sedan, kan jag konstatera, att i början när jag skaffat Torque, så hade jag som sport att komma hem/till jobbet på minsta möjliga mängd soppa (jag hade uppe en deciliter/trip mätare i vyn), och min slutsats var förenklat, att det var inbromsningarna som kostade. Hur fort jag körde spelade mindre roll jämförelsevis. Inte heller spelade det så stor roll hur jag sedan kom upp i fart igen. Planering är allt, som peternicklas skriver. Detta i stockholmstrafiken.

Jag kan aldrig komma under 6dl enkel resa (14km, bilen i varmgarage), det var märkbart på min lilla bil (smart) när jag bytte till fetare sulor från de tunna eco-däck/hjul som är standard (men ack så vingliga). Även klart synligt hur dyra den första kilometern är.
 
I
Ok, det är nåt elektroniskt då. Men det gäller inte på automatare? Vi har en och den rullar på frihjul, i stort sett, när jag släpper gasen.
En sån där teknikpryl med koll på vad som händer live hade varit en intressant ägodel.
 
En sån där teknikpryl med koll på vad som händer live hade varit en intressant ägodel.[/QUOTE]

Det måste vara bättre att hålla koll på omgivningen och trafiken än att kolla bränsleförbrukningen live.;)
Förhoppningsvis så kollar dom flesta förarna på det dom ska så vi slipper att en massa liv går till spillo.:confused:
 
Mr B skrev:
Och drar man det för långt med att "aldrig" bromsa får man lägga pengar på att serva och byta rostiga bromsskivor istället.
Helt riktigt, det gäller att använda bromsarna (hårt) då och då så att man motionerar dom ordentligt.

Efter att man tvättat bilen och spolat bromsarna eller man kört i vattenpölar så att bromsarna blivit blöta så är det bra att bromsa hårt så att skivor/klossar blir varma så att vattnet förångas.
 
I
Micro skrev:
En sån där teknikpryl med koll på vad som händer live hade varit en intressant ägodel.
Det måste vara bättre att hålla koll på omgivningen och trafiken än att kolla bränsleförbrukningen live.;)
Förhoppningsvis så kollar dom flesta förarna på det dom ska så vi slipper att en massa liv går till spillo.:confused:[/QUOTE]

He he, jag får väl skaffa chaufför då så kan ju jag leka med tekniken.:rolleyes:
 
ion skrev:
Ok, det är nåt elektroniskt då. Men det gäller inte på automatare? Vi har en och den rullar på frihjul, i stort sett, när jag släpper gasen.
Automater motorbromsar de med, så det lär fungera på samma sätt. Inget jag verifierat själv dock.
 
Min t.o.m växlar ned själv för att öka effekten av motorbromsen. Märks främst med farthållaren i. Motorvarvet går dock aldrig under tomgångsvarvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.