peternicklas
Är det någon som har provat detta till sin bil?
http://www.enerfy.se/
Appen har inte fått så lysande betyg. Vore kul om någon kunde dela sin erfarenhet.
 
M
Hmmm. Hon säger att ODB-uttaget finns i "Alle biler". Nä, det gör det ju inte alls....
 
peternicklas
MaxPax skrev:
Hmmm. Hon säger att ODB-uttaget finns i "Alle biler". Nä, det gör det ju inte alls....
Jo det gör de. Är ett lagkrav.
 
M
Okej. Har svårt att tro att mina kompisars 60-talsbilar har ODB-uttag dock, men det måste de ju ha då eftersom det är olagligt att inte ha... eller...
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
MaxPax skrev:
Okej. Har svårt att tro att mina kompisars 60-talsbilar har ODB-uttag dock, men det måste de ju ha då eftersom det är olagligt att inte ha... eller...
Skulle skrivit att lagen gäller från ett visst årtal. Den fungerar i alla europeiska bilar från 2001 och alla amerikanska bilmodeller från 1996.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Från 2001 i europeiska bilar och från 1996 på amerikanska finns obd2 uttag som standard.
Sedan finns det bilar som även har ett modellspecifikt uttag oxå.
Hur bra denna funkar har jag ingen erfarenhet av. Har svårt att tro att den läser alla felkoder då inte ens dom som kostar 10tusentals kronor klarar det.
Sen beror det ju på vad man behöver för info. Är det bara dom felkoder som besiktningen vill läsa ur så borde den klara det .
Lite dåligt med info över dom 30-40 andra funktioner den säger sig klara.
 
peternicklas
ichgary skrev:
Vill man spara lite pengar så finns det alternativ här [länk]

Fungerar kanon.
Jag har en sådan, och visst fungerar den bra. Dock så läser den bara vissa parametrar. Den genererar inte samma informaton som t.ex. Enerfy gör.
 
sant, jag läste inte så noga på sidan..
 
Beror ju på vad man vill ha ut. Med ebay varianten med elm327 får du ut samma saker förutom position och körjournalen. Det.är ju dock app-styrt. Om man köper en sådan och tror att man ska få ut alla felkoder bilen genererar så har man köpt fel. Den läser bara ett fåtal standardprotokoll och det man kan få ut är vissa felkoder som en tänd motorlampa genererar. Thats it!
Jag har provat mååånga olika felkodsläsare och det finns riktigt bra varianter.där man kan felsöka på i princip varenda detalj i bilen om den har tillräckligt modern can-bus styrning. En grej som är bra att ha är bl a epb dvs att man kan släppa på den elektroniska handbromsen och byta bromsbelägg bak. Mm....
 
Och har man lyckats läsa ut en felkod är nästa problem att tolka den korrekt för just denna bilmodell.
 
peternicklas
Bo.Siltberg skrev:
Och har man lyckats läsa ut en felkod är nästa problem att tolka den korrekt för just denna bilmodell.
Finns översättare på Internet så det är inget problem.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
peternicklas
trojlee skrev:
Beror ju på vad man vill ha ut. Med ebay varianten med elm327 får du ut samma saker förutom position och körjournalen. Det.är ju dock app-styrt. Om man köper en sådan och tror att man ska få ut alla felkoder bilen genererar så har man köpt fel. Den läser bara ett fåtal standardprotokoll och det man kan få ut är vissa felkoder som en tänd motorlampa genererar. Thats it!
Jag har provat mååånga olika felkodsläsare och det finns riktigt bra varianter.där man kan felsöka på i princip varenda detalj i bilen om den har tillräckligt modern can-bus styrning. En grej som är bra att ha är bl a epb dvs att man kan släppa på den elektroniska handbromsen och byta bromsbelägg bak. Mm....
Stämmer inte, jag har en sådan modell och den klarar väldigt mycket tillsammans med rätt programvara.
 
peternicklas skrev:
Finns översättare på Internet så det är inget problem.
Visa mig en sådan då som ger korrekt tolkning för MB E280CDI 2008.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.