H
Har ni 1-rörssystem i huset?
 
H H-Thomasson skrev:
Har ni 1-rörssystem i huset?
Ja det stämmer, seriekopplat vad jag förstår. Hur så?

Här kommer lite bilder efter de varit hos mig igen när jag var på jobbet. Ser betydligt bättre ut i rummet men är inte nöjd med ute-dragningen. De vill inte dra om /kortare/snyggare då de måste tömma systemet osv.

Elektrikern har tagit 8 timmar för detta, alltså en heldag. Blir väl lite längre med en maskin som är ny på marknaden men ja. Är det rimligt och har han då missat installera en brytare ute?

Elektriker ska även komma om två veckor och installera jordfelsbrytare som vi inte har. Då var det snack om att man ska exkludera värmepumpen i detta då det är något inbyggt. Vet ni vad det menas?

Sen kan man ju tycka vad man vill om vinkeln på munstycket som sticker upp från Panasonicen? Antar att det kom så från fabrik. (Se bilden)


Stor tack för alla svar.
 
  • Isolerade rör löper längs en vägg, grå himmel, röd trävägg i bakgrunden, grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta isolerade rör leder in i en öppning vid marken, mot röd trävägg och grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett tomt rum med synliga rör på väggen och slitet golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutningar och slangar under diskbänk med skåpsutsikt och tapet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Cerb skrev:
Nu sviker mitt minne mig, men måste man inte kunna bryta strömmen till pumpen utvändigt med en egen brytare?

Ser ju ut som att man bara dragit en kabel genom väggen tillsammans med röret? Ser ganska hemmapulat ut.
Arbetsbrytare skall finnas vid utedelen, antingen synlig från utedel eller om den ej är det, så även låsbar
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
F
Leafbranch Leafbranch skrev:
Elektrikern har tagit 8 timmar för detta, alltså en heldag. Blir väl lite längre med en maskin som är ny på marknaden men ja. Är det rimligt och har han då missat installera en brytare ute?
Lät mycket med 8h. Här var nog elektriker inte mer än 3h.🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Personligen tycker jag att brytare på utsidan är ditt minsta problem. Dock bra om det finns en brytare någonstans mellan ute och innerdel. Slang till utedelen blir ju aldrig snyggt, + att man vill ha dom så korta som möjligt för att få så lite värmeförluster som möjligt. Vet att Nibes utedelar ska installeras med slang dom också, dock har dom en isolerad låda på baksidan så det mesta göms i. Misstänker att du köpt pumpen genom polarpumpen eller zave? Deras installationer brukar hålla lägre standard..
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Är detta okej som ni ser på bilderna?
Jag var tyvärr frånvarande sista timmarna vid installationen och fick se detta.
Fredag eftermiddag eller?😆😆😆 be dom göra rätt. utan att bara tejpa!!!
 
F
Leafbranch Leafbranch skrev:
Ja det stämmer, seriekopplat vad jag förstår. Hur så?

Här kommer lite bilder efter de varit hos mig igen när jag var på jobbet. Ser betydligt bättre ut i rummet men är inte nöjd med ute-dragningen. De vill inte dra om /kortare/snyggare då de måste tömma systemet osv.

Elektrikern har tagit 8 timmar för detta, alltså en heldag. Blir väl lite längre med en maskin som är ny på marknaden men ja. Är det rimligt och har han då missat installera en brytare ute?

Elektriker ska även komma om två veckor och installera jordfelsbrytare som vi inte har. Då var det snack om att man ska exkludera värmepumpen i detta då det är något inbyggt. Vet ni vad det menas?

Sen kan man ju tycka vad man vill om vinkeln på munstycket som sticker upp från Panasonicen? Antar att det kom så från fabrik. (Se bilden)


Stor tack för alla svar.
Får ens elkabeln tejpas ihop med vattenledningar och dras i samma hål? 😳
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Leafbranch Leafbranch skrev:
Vad tänker du på?

De har nu varit och åtgärtdat vissa aspekter efter jag klagat, så det gick snabbt i alla fall. Återkommer med bilder på detta seq
F Fideliox skrev:
Får ens elkabeln tejpas ihop med vattenledningar och dras i samma hål? 😳
Rimligt fråga.
 
H
Leafbranch Leafbranch skrev:
Ja det stämmer, seriekopplat vad jag förstår. Hur så?

Här kommer lite bilder efter de varit hos mig igen när jag var på jobbet. Ser betydligt bättre ut i rummet men är inte nöjd med ute-dragningen. De vill inte dra om /kortare/snyggare då de måste tömma systemet osv.

Elektrikern har tagit 8 timmar för detta, alltså en heldag. Blir väl lite längre med en maskin som är ny på marknaden men ja. Är det rimligt och har han då missat installera en brytare ute?

Elektriker ska även komma om två veckor och installera jordfelsbrytare som vi inte har. Då var det snack om att man ska exkludera värmepumpen i detta då det är något inbyggt. Vet ni vad det menas?

Sen kan man ju tycka vad man vill om vinkeln på munstycket som sticker upp från Panasonicen? Antar att det kom så från fabrik. (Se bilden)


Stor tack för alla svar.
För att få mera arbetsvolym så monterar man en UKV vid 1 rörssytem. Maskinen mår bättre av det och kan avfrosta snabbare då den har mera lagrad energi att ta i från tack vare UKV.
 
Perssel Perssel skrev:
Arbetsbrytare skall finnas vid utedelen, antingen synlig från utedel eller om den ej är det, så även låsbar
Frågan är om min brytare är låsbar? Måste väl också vara rätt bra IP-klassning på grejerna om de sitter så lång ner?

F Fideliox skrev:
Får ens elkabeln tejpas ihop med vattenledningar och dras i samma hål? 😳
Jag funderar starkt på att kräva en ny dragning från fasaden till utedel men jag lär få motstånd.

Elektriken var trevligt men han var ej på plats 8 timmar kan jag säga (jag var dock inte hemma de sista timmarna). Svårt att ifrågasätta detta tycker jag. Däremot så har de sagt att de vill göra "löpande" jobb.
J jdan skrev:
Personligen tycker jag att brytare på utsidan är ditt minsta problem. Dock bra om det finns en brytare någonstans mellan ute och innerdel. Slang till utedelen blir ju aldrig snyggt, + att man vill ha dom så korta som möjligt för att få så lite värmeförluster som möjligt. Vet att Nibes utedelar ska installeras med slang dom också, dock har dom en isolerad låda på baksidan så det mesta göms i. Misstänker att du köpt pumpen genom polarpumpen eller zave? Deras installationer brukar hålla lägre standard..
Zave är det, installationsfirman kanske jag inte ska nämna innan jag klagat färdigt och var slutresultat hamnar.
Självklart vill jag ha så effektivt det bara går, därför är dragningen kritiskt. Fick även faktura på 1m koppar. (5M ska ingå). Förstår heller inte hur det går ihop då de återanvänt allt från Elpannan.
H H-Thomasson skrev:
För att få mera arbetsvolym så monterar man en UKV vid 1 rörssytem. Maskinen mår bättre av det och kan avfrosta snabbare då den har mera lagrad energi att ta i från tack vare UKV.
Jasså? Inget säljer nämnt tyvärr. Jag har märkt att radiatorerna blir varma periodvis och sen svalare. Eftersom jag var frånvarande när de installerade "färdigt" så vet jag inte riktigt hur allt fungerar mer än det jag försöker förstå i manualen.
 
Mats-S
C Cerb skrev:
men måste man inte kunna bryta strömmen till pumpen utvändigt med en egen brytare?
Nej, i alla fall har jag aldrig fått en sådan monterad på dom LVP som jag har haft. Hade en invändig på första, men har skippat den eftersom allt ändå sitter på en egen säkring, så det är bara att vippa på den dom få ggr man måste slå av strömmen (vid årlig rengöring).
 
Mats-S
Perssel Perssel skrev:
Arbetsbrytare skall finnas vid utedelen, antingen synlig från utedel eller om den ej är det, så även låsbar
Verkar vara en regel som inte efterlevs speciellt ofta, jag har aldrig sett det på några LVP uteaggregat. Vad är ens syftet med den?

EDIT: Hittade det här från elsäkerhetsverket:
"Det är alltid tillverkaren som ställer vilka krav som gäller för deras produkt. Om spänningen matas från "insidan" eller från "utsidan" har egentligen inte någon betydelse, med hänvisning till tillverkarens krav. Om arbetsbrytare skall monteras styr även tillverkaren. Frånkoppling vid mekaniskt underhållsarbete för att förhindra att en elektrisk utrustningoavsiktligt inkopplas eller startas skall alltid finnas. Om man då har en låsbar arbetsbrytare i dess närhet eller frånskiljer i elcentral är två allternativ. Man skall alltid upprätta en rutin som berörda skall delges. Råd i föreskriften är låsning, uppsättning av varningsskylt, placering inom låsbart hölje."

Notera att arbetsbrytare INTE är obligatoriskt, det styrs av tillverkaren. Notera även att det är tillåtet att ha frånskiljningen i elcentralen, precis som jag har det :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
En annan VVS:are var på plats för annat jobb och kikade lite på installationen och var inte imponerad.

Tex så finns inte en backventil installerad för inkommande vatten.

Har skickat ett protokoll med åtgärder som behöver göras till Zave, och att de får ta kontakten med firman som installerade.

Får se vad detta tar vägen.
 
Hej igen,

Vad gör man om installation av värmepump inte är fackmannamässigt gjort?
Installatören vill endast åtgärda mot kostnad.

Vad jag fick höra ska tex en backventil finnas vid inkommandevatten som återströmminngsskydd.
Sen att det är "fult gjort" antar jag är svårt att få ersättning för?

Det mycket snea röret uppevid innerdelen är tex ögonstickande för mig och andra, enligt installatören ska det gå att böja dom så och de gjorde så bara.
 
Jag ser spontant två saker som du själv är inne och tassar på, du har ingen backventil på inkommande kallvatten till varmvattenberedaren, där saknar du också övertrycksventil.
Om jag inte är ute och cyklar vill du ha ventilen av legionellaskäl.

Sedan ser det ut att vara en vanlig kulventil till påfyllningen på värmesystemet, även där vill du ha en backventil för att inte råka på värmevatten i ditt tappvatten.

Detta är delar för 750kr.

Känns spontant inte fackmannamässigt utfört.
Bytte nyss värmepump själv, dock köpte jag allt av en lokal rörkrökare, och där ingick allt såntdär vid installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.