tensiden tensiden skrev:
Jag ville köpa med zeolittorkning till dess jag läste om att det krävs en fläkt som går.
Vi skaffade en Bosch SMP46MS07S för några veckor sedan, med Zeolit-torkning.

Kan säga att maskinen verkligen gör skäl för märkningen "SuperSilence", så tyst att man knappt vet att den är igång om det inte vore för en röd indikatorlampa ner i golvet.

Bra inredning också på tal om temat i denna tråd; en övre bestickshylla tar det mesta av bestick, vispar och dylikt litet större lägger man på någon övrig hylla eller annat ställe. Höga glas går in ledigt även med övre diskkorgen i översta läget, men den går att flytta ner ett hack med ett enkelt handgrepp om man skulle behöva (då blir det litet mindre höjd i nedre diskkorgen såklart).

Glas står mycket stadigt med bra hållare som hindrar vältning. Tack vare bestickshyllan som knappt tar någon plats (kan f.ö enkelt plockas bort om man skulle behöva) och avsaknad av trad bestickskorg på nedre plan så rymmer maskinen oväntat mycket disk. Mycket tyst och effektiv maskin som diskar riktigt rent och torkar bra.
Inredning av en diskmaskin med bestick på övre hyllan och glas samt tallrikar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där med hur mycket en diskmaskin som låter är väldigt personligt.
Samt även hur man monterar den. Även om man mäter ljuden så störs folk olika.
Beroende på var man själv brukar vara, hur den gamla lät... Väldigt subjektivt.

Själv störs jag inte alls av vår DM den låter lite men inte så farligt, inget jag bryr mig om.
Torkningsfasen (zeolit) har jag inte ens tänkt på att det är en fläkt där.
Sen har vi de som tycker att katten klampar på heltäckningsmattan.
Sen vänjer man sig vid ljud. Efter att ha bott i stan i större delen av mitt liv så hör jag inte trafiken.
Nu bor jag förvisso i en förort, så nu slipper jag lite av trafiken. Det roliga är att man hör tåget, men det är bara ibland som jag tänker på det. Men oavsett, jag störs inte av de ljuden. Jag är kanske ett dåligt exempel.... ;)
Allting låter mer eller mindre. Man märker hur mycket ljud det är i ens hus, när man stänger av strömmen.

Vi har en väldigt tyst Bosch maskin, utan zeolit, supersilence, den ÄR tyst. Korgarna är okej. Men senaste månaderna har den börjat lämna lite mat kvar på tallrikarna. Kanske borde jag köra varma program oftare? Eller använda rengöringsmedel? Det enda jag gör är att rensa silen, fylla salt och sköljmedel ett par gånger om året... Vad kan vara fel?

J JohanLun skrev:
Vi har en väldigt tyst Bosch maskin, utan zeolit, supersilence, den ÄR tyst. Korgarna är okej. Men senaste månaderna har den börjat lämna lite mat kvar på tallrikarna. Kanske borde jag köra varma program oftare? Eller använda rengöringsmedel? Det enda jag gör är att rensa silen, fylla salt och sköljmedel ett par gånger om året... Vad kan vara fel?
Vet inte hur länge ni haft maskinen men ett tips är att dela på spolarmarna och göra rent frän skit som kan hindra jetstrålarna. Fin-silen måste givetvis rensas regelbundet inte bara grovsilen. Sedan är det ju ett klockrent tips att göra en riktig diskmaskinsrengöring då och då med dedikerade medel för detta typiskt en tablett för detta.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Kan ju tillägga att Bosch-maskinen jag kommenterar ovan inte ens var särskilt dyr, 5995 kr för någon vecka sedan. Problematiken från början i tråden känner jag igen mycket väl från diskmaskinerna vi har på jobbet, exakt samma korgdesign och märke.

Redigerat:
Karlia
Problemet med diskmaskin är ju att när drn gamla går sönder vill man ju ha en ny så snart som möjligt. Efter en snabb bäst i test googling valde jag en något dyrare bosch, zeolit. Den är tyst och disken blir ren så jag är nöjd. Men då jag har höga dricksglas är det bara en rad som får plats. Tänker att när jag fyller på glasen får jag välja annan modell på dem.

Sånt man köper väldigt sällan är svårt att veta vad man egentligen vill få ut av dem. Vårt kylskåp gick sönder i onsdags så jag beställde nytt på nätet. Måttet var viktigt, förmodligen är det mer jag borde ha tagit hänsyn till. Hoppas att när det väl kommer så kommer jag bli så lycklig över att slippa torrmjölk i kaffet att jag kommer att älska det oavsett.

H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte hur länge ni haft maskinen men ett tips är att dela på spolarmarna och göra rent frän skit som kan hindra jetstrålarna. Fin-silen måste givetvis rensas regelbundet inte bara grovsilen. Sedan är det ju ett klockrent tips att göra en riktig diskmaskinsrengöring då och då med dedikerade medel för detta typiskt en tablett för detta.
Finsilen rensas regelbundet men med långa intervall, brukar inte vara speciellt igensatt. Spolarmarna ska jag kolla, och sen köra en dedicerad rengöringsmedel. Tack. :)

Jag tycker att Asko har de bästa korgarna rymmer glas i två våningar i överkorgen Och är tät så att inget ramlar igenom min dotter har en Siemens hur man kan göra en så idiotisk korg förstår jag inte korgen är så gles så disken kan falla igenom diskar bra annars

Tar upp tråden här. Kan man byta korg från olika märken? Har en Bosch sen tidigare där korgen är riktigt bra. Men på nya maskinen så välter glasen på övre korgen. Tror ni att Bosch korgen passar till Elctro helios maskinen?

A
A Archer1 skrev:
Tar upp tråden här. Kan man byta korg från olika märken? Har en Bosch sen tidigare där korgen är riktigt bra. Men på nya maskinen så välter glasen på övre korgen. Tror ni att Bosch korgen passar till Elctro helios maskinen?
Nej det går aldrig att byta korgar mellan modeller/plattformar eller tillverkare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.