kisumisu
SoderD SoderD skrev:
Jag fick en ny central installerad igår och undrar om denna installation är okej? Jag får väl sätta nåt skåp eller nåt över det men vill först säkerställa att detta är korrekt.

Är själv lite förvånad över placeringen men vet inte själv om det är säkert eller inte ur elsäkerhet
Jadu du kan nog läsa andras kommentarer så ger inget där.

Men jag måste bara kommentera det där eluttaget! Det ser riktigt häftigt ut och här skall vi berömma elektrikern av val av eluttag!

Bodde själv en gång o tiden i en liten lägenhet som hade runda uttag men gånger tre. Fanns även flera sådana. Man behövde aldrig hålla på slarvsladdar och diverse grenuttag.

Pratade men en bekant just om saken att varför är inte det här en standard idag?:
Unik sexfackig vägguttag med en sladd inkopplad, monterad ovanför en trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Men nu ser jag en med x6 👌

Men när det skall snålas med uttag ser det ut såhär
Eluttag med flera anslutna sladdar och en förlängningskabel vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sexuttags grenuttag monterat på en vägg med en instucken sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med sex uttag varav tre används, i en vit miljö med sladdar mot en skarvsladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nej men kravet är att en laddbox måste ha egen säkring, antingen i boxen eller på matningen. Så den kan dela jordfelsbrytare med annat även om det kanske är dumt.
Nej, den ska inte dela JFB. Den ska ha en egen

"Varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av en jordfelsbrytare max 30 mA, enligt Elinstallationsreglerna SS 4364000 punkt 722.531.2.101. Det innebär att du inte kan utnyttja en jordfelsbrytare som skyddar andra delar av anläggningen till att även omfatta laddboxen. Vilken typ den befintliga jordfelsbrytaren är spelar ingen roll."
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jadu du kan nog läsa andras kommentarer så ger inget där.

Men jag måste bara kommentera det där eluttaget! Det ser riktigt häftigt ut och här skall vi berömma elektrikern av val av eluttag!

Bodde själv en gång o tiden i en liten lägenhet som hade runda uttag men gånger tre. Fanns även flera sådana. Man behövde aldrig hålla på slarvsladdar och diverse grenuttag.

Pratade men en bekant just om saken att varför är inte det här en standard idag?:
[bild]





Men nu ser jag en med x6 👌
Nackdelen med 4-/6-vägs jordade vägguttag är att dessa är utanpåliggande.

Men genom att sätta en dubbeldosa så kan man få dit en trävägs infällt jordat vägguttag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Nackdelen med 4-/6-vägs jordade vägguttag är att dessa är utanpåliggande.

Men genom att sätta en dubbeldosa så kan man få dit en trävägs infällt jordat vägguttag.
Okej.
Dom gamla uttagen i lägenheten var ej utanpåliggande eller så minns jag fel...har nog tyvärr ingen bild där.
 
S
P Peter787 skrev:
Antagligen inte med larminstallationer, får vi hoppas.
Jopp. Men inga trådlösa leksaker som Securitas brukar sälja :)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Okej.
Dom gamla uttagen i lägenheten var ej utanpåliggande eller så minns jag fel...har nog tyvärr ingen bild där.
Det som skiljer var nog att dina gamla inte hade de djupa brunnar det är numera för beröringsskyddets skull så de låg tätt tre stycken i cirkel med väldigt lite utrymme mellan stickpropparna och med mitten lite längre ut så propparna spretade från varandra. Dessutom ojordade så även där vann man lite i platsbehov per uttag.

Med dagens krav på utförande ryms helt enkelt inte grunden för ett sånt uttag i en apparatdosa därför tex fyrvägs som utanpåliggande.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka är fördelarna?

Varför är det en fördel ur inbrottsskyddssynpunkt att ha inbrottslarmet på utomhuselen?
Du får larm direkt strömmen försvinner till ytterbelysningen. Säger inte att det är någon jättefördel. Men det är en fördel :)

Att lägga inbrottslarmet på inomhuselen har inga fördelar alls ur ett inbrottsskyddsperspektiv.

Däremot kan man ju ur ett driftperspektiv (kyl/frys t.ex) ha fördel av att ha larmet på inomhusjordfelsbrytaren :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
GK100 GK100 skrev:
Det som skiljer var nog att dina gamla inte hade de djupa brunnar det är numera för beröringsskyddets skull så de låg tätt tre stycken i cirkel med väldigt lite utrymme mellan stickpropparna och med mitten lite längre ut så propparna spretade från varandra. Dessutom ojordade så även där vann man lite i platsbehov per uttag.

Med dagens krav på utförande ryms helt enkelt inte grunden för ett sånt uttag i en apparatdosa därför tex fyrvägs som utanpåliggande.
Det kanske är så
Lite letande hittade jag lägenhetsannonser obs mycket dålig bild Gammalt teleuttag i utanpåliggande dosa markerat med röd cirkel på en vägg bredvid en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är i en sån här så eet kanske räknas som utanpåliggande.
Det här är dock en gammal Teleuttag men eluttagen var i såna här "dosor":

Gammalt beige teleuttag på vägg, märkt med "TELE" i en utanpåliggande dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Alla eluttag i min lgh sitter i sockeldosor då all kabel är dragen i tak/golv.
 
P
S SueCia skrev:
Jopp. Men inga trådlösa leksaker som Securitas brukar sälja :)
När jag arbetade på Securitas Teknik / Niscayah såldes inga trådlösa larm och i princip inga hemlarm över huvud taget.
Det sysslade Securitas Direct / Verisure med, och det var och är inte Securitas.
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Okej.
Dom gamla uttagen i lägenheten var ej utanpåliggande eller så minns jag fel...har nog tyvärr ingen bild där.
Ja, de gamla runda från 60-talet med tre uttag var infällda, men utan någon egentlig brunn.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jopp. Men inga trådlösa leksaker som Securitas brukar sälja :)
Du måste skilja på Securitas och "Securitas Drect".

Det förstnämnda säljer trådade larm, det andra trådlösa.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du får larm direkt strömmen försvinner till ytterbelysningen. Säger inte att det är någon jättefördel. Men det är en fördel
Men om det blir en kortslutning mellan fas-nolla så att säkringen läser ut istället för JFBn så slocknar utebelysningen utan att du får någon indikation på det på larmet.

Det finns hjälpkontakter till både JFBer och dvärgbrytare så att man kan få störningslarm via larmet oberoende av vilken säkring/JFB larmet sitter på.

S SueCia skrev:
Att lägga inbrottslarmet på inomhuselen har inga fördelar alls ur ett inbrottsskyddsperspektiv.
Är det ens "vanligt" att inbrottstjuvar skapar jordfel via utomhusuttag/utomhusbelysning för att slå JFB?
 
S
Demmpa Demmpa skrev:
Men om det blir en kortslutning mellan fas-nolla så att säkringen läser ut istället för JFBn så slocknar utebelysningen utan att du får någon indikation på det på larmet.

Det finns hjälpkontakter till både JFBer och dvärgbrytare så att man kan få störningslarm via larmet oberoende av vilken säkring/JFB larmet sitter på.


Är det ens "vanligt" att inbrottstjuvar skapar jordfel via utomhusuttag/utomhusbelysning för att slå JFB?
Nej, absolut inte vanligt. Men det skulle kunna hända att dom slår sönder en strålkastare och lyckas orsaka ett jordfel. Därav sa jag att jag kan se en fördel med att ha larmet på utomhus jordelsbrytaren.
 
S
Demmpa Demmpa skrev:
Du måste skilja på Securitas och "Securitas Drect".

Det förstnämnda säljer trådade larm, det andra trådlösa.
Tack för förtydligandet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.