G-83 G-83 skrev:
Jag har sällan tjocka vinterhandskar på mig när jag kör bil. På min V90 har jag ”tap to talk” dvs en knapp på ratten som aktiverar röststyrning så jag kan säga -Sätt igång stolvärme. Eller ställer jag in så stolvärme och rattvärme startar automatiskt när jag startar bilen och det är kallt ute. Dessutom är moderna dieselvärmare betydligt snabbare än gamla dito.
Låter som en trevlig funktion.
 
Dagens motorer kommer inte hålla lika länge som de äldre kunde gjort om de fått omvårdnad.
Allt är klenare och minimerat, och maximerat för förbrukning och avgasrening.
Gårdagens bilar gick på skroten pga rosten, dagens kommer gå dit pga mekaniska och elektriska problem som är för dyra att laga, eller ingen kan laga.
Klassiker när jag mekade på 80-00 talet: Kvinna kommer med sin lilla Japanska bil "Det lyser en röd lampa"
"Vadå service ?? Den gick ju genom besiktningen"
Dessa bilar kunde gått en evighet om de fått motorn fått lite omvårdnad och klarat saltet.
Beviset finns i Afrika där de inte rostar bort i samma takt.
Dagens motorer är så optimerade att de inte klarar ett missat oljebyte, för er som läst tråden "Allt om bilen" bytte jag nyligen kamkedja på en Renaultmotor, ett missat oljebyte och grejerna var tokslut.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Och vi har drivor med 740/940 som fortfarande går på vägarna, de både klarar saltet efter 1988 och motorn kan gå 50-60-70" mil med lite omsorg. Ingen motor idag kommer klara det.
Kompis köpte en 245a -90, 74" mil som taxi, lite lagerknack, men motorn gick och hade godkända avgasvärden. Taxiåkaren bedyrade att motorn var orörd, men fått sin service, automatlådan var bytt 2 ggr och förarstolen 4 ggr.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Dagens motorer kommer inte hålla lika länge som de äldre kunde gjort om de fått omvårdnad.
Allt är klenare och minimerat, och maximerat för förbrukning och avgasrening.
Gårdagens bilar gick på skroten pga rosten, dagens kommer gå dit pga mekaniska och elektriska problem som är för dyra att laga, eller ingen kan laga.
Klassiker när jag mekade på 80-00 talet: Kvinna kommer med sin lilla Japanska bil "Det lyser en röd lampa"
"Vadå service ?? Den gick ju genom besiktningen"
Dessa bilar kunde gått en evighet om de fått motorn fått lite omvårdnad och klarat saltet.
Beviset finns i Afrika där de inte rostar bort i samma takt.
Dagens motorer är så optimerade att de inte klarar ett missat oljebyte, för er som läst tråden "Allt om bilen" bytte jag nyligen kamkedja på en Renaultmotor, ett missat oljebyte och grejerna var tokslut.
Jag har en bil som kommer att gå till skroten i september, den går utmärkt och gick igenom besiktningen utan anmärkning förra året men pga det är en gasbil som fyller 20 i år så måste gastankarna bytas eller plockas bort med en omtypning/registreringsbesiktning som följd så blir det skroten.
 
  • Ledsen
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
På youtube dök det upp reklam för Ecomac en pryl som ansluts i diagnosuttaget och ska minska bränsleförbrukningen med 55 %. Var en stackars programmerare som hittade ett programfel i ALLA bilar sedan 1996…..Fick sparken…. Förbjuden att säljas i Sverige…

Jag hittar inget negativt om prylen på nätet, för visst är det bluff.
Varför tror du att det är bluff? Tror du även att månlandningen -69 var bluff. Du verkar vara väldigt negativt inställd till ny vetenskap. Jag tycker det låter helt fantastiskt att nu kunna köra bilen med ca halv förbrukning. Det är väl inget konstigt att tekniken gör ett litet framsteg:crysmile:;)
 
Köp en OBD2 splitter så du kan sätta dit 2st manicker så spar du 110% och kan tanka gräsklippare mm från bilen
 
  • Haha
Isakare
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag har inte samma upplevelse när det gäller spakar o knappar. Blinkerspaken är i stort sett likadan nu som för 20 år sedan likaså den till torkarna. Mycket svårare att med handskar navigera pekskärmen och få på stolsvärmen istället för att trycka på en rejäl knapp. V70ns knappar från andra karrosen o framåt är i minsta laget när man har rejäla vinterhandskar på sig. Dom moderna växelväljarna upplever inte jag som så smidiga på många bilar. Men det är ju min åsikt.

Säkerheten är mycket bättre.

Komfort tycker jag varierar väldigt mycket idag mellan olika bilar det gjorde det ju förut också.
det är förstås rätt att den billigaste bilen idag har en enklare känsla i reglagen och materialen än den dyraste bilen från 1990. Man får förstås jämföra samma prissegment för att få ett rättvist utfall.

idag behöver man inte ha tjocka vinterhandskar på efter som alla bilar kan ha parkeringsvärmare man startar med en app och bilen alltid är varm när man sätter sig i den.

Stora touch/pekskärmar håller jag med dig om är ett problem, men inte för att man inte kan ha vinterhandskar på utan för att man måste titta på skärmen för att trycka rätt, det gillar jag inte. Jag föredrar vred och knappar + skärm för info.

som jag försökte säga i första inlägget, det går förstås att hitta saker som inte alltid är perfekt men 30 år av produktutveckling har förfinat de flesta funktioner enormt mycket.
 
N Niq skrev:
En 740 hade väl ungefär samma förbrukning den också? Så nej jag kan inte se att vi gjort så stora framsteg när det gäller att minska bränsleförbrukningen på bilar
men idag drar ju en sådan bil 0,5 liter milen…..
 
MathiasS MathiasS skrev:
men idag drar ju en sådan bil 0,5 liter milen…..
Vilken bil med 2.3Ł bensinmotor i samma storlek gör det?

Ja vi har fått bilar att dra mindre bränsle men det beror ju mest på att vi tar ur mera effekt ur en mindre motor vilket belastar motorn mera vilket påverkar hållbarheten. Hela diskussionen startade för att jag var kritisk till hållbarheten på nyare bilar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
det är förstås rätt att den billigaste bilen idag har en enklare känsla i reglagen och materialen än den dyraste bilen från 1990. Man får förstås jämföra samma prissegment för att få ett rättvist utfall.

idag behöver man inte ha tjocka vinterhandskar på efter som alla bilar kan ha parkeringsvärmare man startar med en app och bilen alltid är varm när man sätter sig i den.

Stora touch/pekskärmar håller jag med dig om är ett problem, men inte för att man inte kan ha vinterhandskar på utan för att man måste titta på skärmen för att trycka rätt, det gillar jag inte. Jag föredrar vred och knappar + skärm för info.

som jag försökte säga i första inlägget, det går förstås att hitta saker som inte alltid är perfekt men 30 år av produktutveckling har förfinat de flesta funktioner enormt mycket.
Om du vet när du ska åka iväg så fungerar det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Ni som tycker att allt blivit bättre med nya bilar, har det verkligen det? Nu kör jag inte själv så mycket bil, men mekar ibland ändå för att hjälpa andra. Har där mest erfarenhet av äldre volvobilar. De startar bra även när det är kallt. Funkar typ hela tiden. Man kan hoppa över service massa år i rad och det märks inte. Har bekanta med nyare bilar som måste byta både det ena och det andra och det är skyhöga priser på allt. Däcken tar slut efter väldigt lite körande, och är som allt annat dyrt att köpa. Däcken på en äldre Volvo håller betydligt längre.

Visst, självklart har utveckligen gått framåt, men oftast optimeras ju saker nuförtiden inte för tillförlitlighet och hållbarhet, utan för att tillverkaren ska tjäna maximalt med pengar. Hur långt beräknas en ny motor kunna gå? Vad kostar en ny bil per mil under hela sin livscykel?
 
M maxmsm skrev:
Jag har en bil som kommer att gå till skroten i september, den går utmärkt och gick igenom besiktningen utan anmärkning förra året men pga det är en gasbil som fyller 20 i år så måste gastankarna bytas eller plockas bort med en omtypning/registreringsbesiktning som följd så blir det skroten.
Jag kan tillägga att jag har haft bilen i 11år och kört drygt 20 000mil av de 31 000milen som den har rullat och de enda reparationerna(förutom byte av slitdelar) jag har gjort är nya bromsok bak och nya hjullager och ABS-ringar bak.
 
För mig som haft många bilar med 2,5-3 liters 6a genom åren har utvecklingen gått framåt i förbrukning.
Jag kan med lätt fot åka på 0.7 med min BMW 130 -08 automat 272 hk. Det är ju en liten bil tänker ni då, ja men den väger 1600kg.
I min 325 -88 manuell 170 hk kom man ner i 0,9 med samma lätta fot, den vägde 1250kg.
Båda bensin ska nämnas, så ingen jämför dieselsiffror.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Ni som tycker att allt blivit bättre med nya bilar, har det verkligen det? Nu kör jag inte själv så mycket bil, men mekar ibland ändå för att hjälpa andra. Har där mest erfarenhet av äldre volvobilar. De startar bra även när det är kallt. Funkar typ hela tiden. Man kan hoppa över service massa år i rad och det märks inte. Har bekanta med nyare bilar som måste byta både det ena och det andra och det är skyhöga priser på allt. Däcken tar slut efter väldigt lite körande, och är som allt annat dyrt att köpa. Däcken på en äldre Volvo håller betydligt längre.

Visst, självklart har utveckligen gått framåt, men oftast optimeras ju saker nuförtiden inte för tillförlitlighet och hållbarhet, utan för att tillverkaren ska tjäna maximalt med pengar. Hur långt beräknas en ny motor kunna gå? Vad kostar en ny bil per mil under hela sin livscykel?
Tyvärr har komplexiteten och kraven på nya bilar gjort det betydligt svårare att hålla totalkvaitén uppe. Kraven på långa serviceintervall gör definitivt inte saken bättre.
Så jag håller till viss del med dig. Men det går! Toyotaa hybridbilar är bra exempel på det. Mindre fel på de bilarna är deras egna bensinvarianter, och skillnaden är ännu större om man jämför med de med dieselmotorer.
Men bilar som Volvo 940 med den tekniknivån och förfiningen är osäljbara idag.
Vi får vara glada över att förbrukningen samt utsläppen har sjunkit markant.
 
N Niq skrev:
Vilken bil med 2.3Ł bensinmotor i samma storlek gör det?

Ja vi har fått bilar att dra mindre bränsle men det beror ju mest på att vi tar ur mera effekt ur en mindre motor vilket belastar motorn mera vilket påverkar hållbarheten. Hela diskussionen startade för att jag var kritisk till hållbarheten på nyare bilar.
Det blir svårt att jämföra då få tillverkare säljer större 4cyl bensinmotorer idag i Europa.
Och de som säljs har betydligt högre effekt.
Drivlinan i dagens Camry har en 2.5l motor som i vi bilägaren test drog 0.45 när de körde runt i Stockholm. Dock med hjälp av hybriddrift. (Ej laddbart).
Och 0-100 på 8sek
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.