T Trevlig skrev:
Satte den i min Tesla. Nu laddar Teslan huset och Elbolaget har skickat kravbrev att sluta sälja el.
Pfff, amatör, jag monterade fem stycken på min cheva från -54 och är nu tredje största bensinproducenten i norden.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Reqans och 9 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Sen finns det ju faktiskt saker som fungerar, alla som säger "hade det gått att göra så hade fordonstillverkarna redan gjort det" glömmer att "motor-haxxor" inte har emissionskrav, livslängd och certifieringar att bry sig om.

Jag har stött på liknande mojar på dieselmotorer som faktiskt ger högre effekt, lägre dieselförbrukning och i värsta fall ingen AdBlue förbrukning.
Och utsläpp därefter. :)
Det verkar vara enbart emissionskrav som styr nuförtiden. Livslängd verkar bortprioterat i nyare motorer. Eller anpassat till hur ofta biltillverkarna vill att vi ska köpa ny bil.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Nej, där har du fel. Motorutvecklarna har konspirerat med oljeindustrin. Förgasaren trängdes undan med syfte att öka förbränningen.

Faktiskt är motorer numera bara mjukvara, hårdvaran är sedan länge bortrationaliserad.
Det där är bara käbbel. Konspirationsteorier är jag inte mycket för
 
Modern ersättning för motaloy
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det verkar vara enbart emissionskrav som styr nuförtiden. Livslängd verkar bortprioterat i nyare motorer. Eller anpassat till hur ofta biltillverkarna vill att vi ska köpa ny bil.
Källa på det? Eller vad är moderna motorer för dig?
Min erfarenhet är att livslängden och driftsäkerheten är helt överlägsen på en modern förbränningsmotor.

"Saker höll bättre förr" är ju speciellt på fordonssidan ett talesätt som väldigt mycket handlar om dåligt minne. Rost, punkteringar, förgasarproblem, svårstartade i kyla, motorstopp, helt värdelös bränsleförbrukning.. För att inte tala om hur det luktade utmed vägarna. :O
 
  • Gilla
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Källa på det? Eller vad är moderna motorer för dig?
Min erfarenhet är att livslängden och driftsäkerheten är helt överlägsen på en modern förbränningsmotor.

"Saker höll bättre förr" är ju speciellt på fordonssidan ett talesätt som väldigt mycket handlar om dåligt minne. Rost, punkteringar, förgasarproblem, svårstartade i kyla, motorstopp, helt värdelös bränsleförbrukning.. För att inte tala om hur det luktade utmed vägarna. :O
Jag håller med om att utsläppen är lägre idag. Bränsleförbrukning har väl gått ner en del men inte hemskt mycket. Till största delen verkar bränsleförbrukningen sänkts med hjälp av mindre motorer som det tas mera effekt ur. Det är väl iofs effektivare men tar man ut mer effekt så sliter det mer på motorn.

Punktering är inte så ovanligt idag heller. Rost finns det ganska mycket av på många lite nyare bilar.

Moderna bilar o motorer är väl 10 år o yngre
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Jag höll på mycket med bilar av årsmodeller 60-70 tal och de flesta var inte i närheten av dagens bilars motorer.
Visst de var lättmekade men inte bättre.
Hur många krävde inte återkommande ventiljusteringar, det var kolvringsbyten, osv.:D Idag ser man knappt några blårykande som då förekom rätt ofta;)
Inga dubbla Weber/Solex som krävde frekventa justeringar, men härligt insugsljud.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Det var det jag såg framför mig också, en 70-tals nostalgiker som glömt oljebyte var 500e mil...

Men visst, om motorer från 2003-2013 klassas som äldre så är väl dom långt ifrån dåliga och mindre komplexa än moderna.
Sen är ju dessutom 2013 ett bra brytår, var väl där någonstans Eu6-kraven kom in med alla dess problem.
 
N Niq skrev:
mer effekt så sliter det mer på motorn.
Jo men de flesta bilar rullar väldigt mycket längre med en och samma motor, än för ex.30 år sedan.

Backar vi tillbaka till 70 - 80 talet så var det nästan standard att man bytte motor på en bil. Det var en hög kostnad, ungefär som de flesta drabbas av hög servicekostnad idag när det är dags att byta kamremmen. Och ungefär samma intervall som motorbyte för 40 - 50 år sedan.

Idag brukar ju dessutom ljuddämparen hålla ungefär lika länge som resten av bilen (i positiv bemärkelse) förr höll en ljddämpare marginellt längre än intervallet för oljebyte.
 
  • Gilla
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men de flesta bilar rullar väldigt mycket längre med en och samma motor, än för ex.30 år sedan.

Backar vi tillbaka till 70 - 80 talet så var det nästan standard att man bytte motor på en bil. Det var en hög kostnad, ungefär som de flesta drabbas av hög servicekostnad idag när det är dags att byta kamremmen. Och ungefär samma intervall som motorbyte för 40 - 50 år sedan.

Idag brukar ju dessutom ljuddämparen hålla ungefär lika länge som resten av bilen (i positiv bemärkelse) förr höll en ljddämpare marginellt längre än intervallet för oljebyte.
Jag är inte tillräckligt gammal för att komma ihåg 70-80 talet och hur bilar lagades då. Men min uppfattning av hur det var när jag började skruva med bilar i mitten/slutet på 90 talet var att det inte var så ovanligt att man renoverade motorn istället för att byta ut den. Idag funderar man inte ens på det om det inte är någon entuiastbil. Troligen för att det blir för dyrt.

Avgassystemen verkar hålla längre. Men det verkar vara ganska mycket problem med att få kamremar o kedjor att hålla bra. Div sensorer som slutar fungera. En del saker håller längre andra verkar inte hålla alls så bra.

Jag hade för många år sedan en Mb190 1986 års modell med 2l diesel motor o 4vxl låda. Den hade en bränsleförbrukning på ca 6L/100km bodde i Stockholm då så blev en del kökörning. Fanns ingen lyx eller elektronik i bilen den krånglade nästan aldrig stod ute året runt och var ganska svårstartad när det var runt -25. Jag körde runt 30000km per år. Jag hade bilen i 8 år. Den fungerade bra när jag sålde den. Kamkedja byttes en gång och 2ggr bytte jag främre röret till avgassytemet plus en massa andra slitdelar. Det här är ett exempel på vad jag jämför med. Säkerheten har ju förstås blivit mycket bättre troligen utsläppen också. Men annars så upplever jag inte att bilarna är så mycket bättre idag.
 
A
S Stefan1972 skrev:
Modern ersättning för motaloy
Haha, Motaloy hade jag förträngt helt!
 
N Niq skrev:
Säkerheten har ju förstås blivit mycket bättre troligen utsläppen också. Men annars så upplever jag inte att bilarna är så mycket bättre idag.
"troligen utsläppen"?? Det kan vara årets understatement... Ho ho ho...
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det är konstigt att inte säga att nya bilar är bättre än gamla. Nya bilar är ju bättre på precis allt.

Det enda nya bilar inte är bättre på är ju att vara lätta att reparera. Ej heller är de bättre på att vara billiga.

Det är gigantiska framsteg som gjorts när det gäller säkerhet.
Samma sak när det gäller prestanda (men det kan förstås diskuteras om det är bra eller dåligt)
Komfort går inte att jämföra.
Varenda spak, ratt, funktion och tillverkad detalj har ett avsevärt mer genomtänkt utförande även om det förstås går att hitta dåliga saker även idag.
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är konstigt att inte säga att nya bilar är bättre än gamla. Nya bilar är ju bättre på precis allt.

Det enda nya bilar inte är bättre på är ju att vara lätta att reparera. Ej heller är de bättre på att vara billiga.

Det är gigantiska framsteg som gjorts när det gäller säkerhet.
Samma sak när det gäller prestanda (men det kan förstås diskuteras om det är bra eller dåligt)
Komfort går inte att jämföra.
Varenda spak, ratt, funktion och tillverkad detalj har ett avsevärt mer genomtänkt utförande även om det förstås går att hitta dåliga saker även idag.

Eftersom [Niq]s idealbil var en dieselmerca från åttiotalet så var nog varken säkerhet eller bekvämlighet prioriterat utan enbart driftsäkerhet.. :)
 
prototypen prototypen skrev:
På youtube dök det upp reklam för Ecomac en pryl som ansluts i diagnosuttaget och ska minska bränsleförbrukningen med 55 %. Var en stackars programmerare som hittade ett programfel i ALLA bilar sedan 1996…..Fick sparken…. Förbjuden att säljas i Sverige…

Jag hittar inget negativt om prylen på nätet, för visst är det bluff.
Exakt samma upplägg med någon som fått sparken efter han upptäckt fusk/fulspel osv, men nu gör en banbrytande produkt som är både bättre och mycket billigare än originalen brukar ja få upp på Youtube hittills har de vart drönare, mobilladdare och smartwatch till och med rösterna i reklamerna är desamma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.