yoloboi skrev:
Nej, där har du fel. Motorutvecklarna har konspirerat med oljeindustrin. Förgasaren trängdes undan med syfte att öka förbränningen.

Faktiskt är motorer numera bara mjukvara, hårdvaran är sedan länge bortrationaliserad.
Och jag som har jobbat med motorutveckling i 20år påstår att du är helt ute och cyklar!
Jag hat jobbat både med optimering av hårdvara och på senare år mera med förbrukningsoptimering/motorkalibrering.

Hårdvaran avgör förutsättningarna för ALL form av prestanda. Mjukvaran trollar fram de där sista procenten men handlar mycket om körbarhet och att klara emissionskrav.
Men du kommer aldrig längre än dit hårdvaran sätter gränsen.
 
  • Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
N Niq skrev:
Jag hade för många år sedan en Mb190 1986 års modell med 2l diesel motor o 4vxl låda. Den hade en bränsleförbrukning på ca 6L/100km bodde i Stockholm då så blev en del kökörning. Fanns ingen lyx eller elektronik i bilen den krånglade nästan aldrig stod ute året runt och var ganska svårstartad när det var runt -25. Jag körde runt 30000km per år. Jag hade bilen i 8 år. Den fungerade bra när jag sålde den. Kamkedja byttes en gång och 2ggr bytte jag främre röret till avgassytemet plus en massa andra slitdelar. Det här är ett exempel på vad jag jämför med. Säkerheten har ju förstås blivit mycket bättre troligen utsläppen också. Men annars så upplever jag inte att bilarna är så mycket bättre idag.
Om du körde den 0,2 under spec så var du duktig.

Undrar vad du skulle få för siffror på en modern dieselmotor med 100hk som har 0,4 på wtlp?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Eftersom [Niq]s idealbil var en dieselmerca från åttiotalet så var nog varken säkerhet eller bekvämlighet prioriterat utan enbart driftsäkerhet.. :)
Och tidigare modeller blå/svartrök som signum när de började bli lite slitna :D
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du körde den 0,2 under spec så var du duktig.

Undrar vad du skulle få för siffror på en modern dieselmotor med 100hk som har 0,4 på wtlp?
95% av alla bilförare idag kör oekonomiskt eller ännu sämre. Jag har aldrig haft några svårigheter att åtminstone komma ner till angiven förbrukning.
Finns en del få undantag men förbrukningen på nya bilar är betydligt lägre än för 10-20år sedan.
 
  • Gilla
Holmen74
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Och jag som har jobbat med motorutveckling i 20år påstår att du är helt ute och cyklar!
Jag hat jobbat både med optimering av hårdvara och på senare år mera med förbrukningsoptimering/motorkalibrering.

Hårdvaran avgör förutsättningarna för ALL form av prestanda. Mjukvaran trollar fram de där sista procenten men handlar mycket om körbarhet och att klara emissionskrav.
Men du kommer aldrig längre än dit hårdvaran sätter gränsen.
Jag inser att min sarkasm inte nått fram, hade hoppats på att den sista meningen skulle tydliggöra den.

Hela tanken om att det finns en stor outnyttjad förbättring med en trivial ändring i något så hyperindustrialiserat och utvecklat är fullständigt psykotisk för mig.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Eftersom [Niq]s idealbil var en dieselmerca från åttiotalet så var nog varken säkerhet eller bekvämlighet prioriterat utan enbart driftsäkerhet.. :)
Jag tyckte om den bilen men inte har jag påstått att det var min idealbil. Skulle inte vilja byta tillbaka till den nu.

Det är jämförelse jag gör för att det är roligt att se skillnader och hur mycket eller lite allt utvecklats. Jag skrev ju också att bla säkerheten i bilar blivit mycket bättre. Har själv en V70 2007 2.5 l 125 hk bensinmotor nu. Den fungerar bra och man åker bra i den. Säkerheten är förstås mycket bättre. Bränsleförbrukningen är runt 9.5L 100/km. Inte någon större skillnad mot den 98 V70 vi hade ett antal år tidigare. En 740 hade väl ungefär samma förbrukning den också? Så nej jag kan inte se att vi gjort så stora framsteg när det gäller att minska bränsleförbrukningen på bilar
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Och jag som har jobbat med motorutveckling i 20år påstår att du är helt ute och cyklar!
Jag hat jobbat både med optimering av hårdvara och på senare år mera med förbrukningsoptimering/motorkalibrering.

Hårdvaran avgör förutsättningarna för ALL form av prestanda. Mjukvaran trollar fram de där sista procenten men handlar mycket om körbarhet och att klara emissionskrav.
Men du kommer aldrig längre än dit hårdvaran sätter gränsen.
Nu har jag bättre koll på lite större motorer än personbilar men brukar inte motorer ha flera effektnivåer på samma hårdvara i personbilar?
I lastbilar är det standard, inte ovanligt att det är samma motor och bara strypt med mjukvara.
 
N Niq skrev:
Jag tyckte om den bilen men inte har jag påstått att det var min idealbil. Skulle inte vilja byta tillbaka till den nu.

Det är jämförelse jag gör för att det är roligt att se skillnader och hur mycket eller lite allt utvecklats. Jag skrev ju också att bla säkerheten i bilar blivit mycket bättre. Har själv en V70 2007 2.5 l 125 hk bensinmotor nu. Den fungerar bra och man åker bra i den. Säkerheten är förstås mycket bättre. Bränsleförbrukningen är runt 9.5L 100/km. Inte någon större skillnad mot den 98 V70 vi hade ett antal år tidigare. En 740 hade väl ungefär samma förbrukning den också? Så nej jag kan inte se att vi gjort så stora framsteg när det gäller att minska bränsleförbrukningen på bilar
Snarare så att volvo inte har gjort så stora framsteg på deras 5cyl motor.
 
O [old rusty] skrev:
Nu har jag bättre koll på lite större motorer än personbilar men brukar inte motorer ha flera effektnivåer på samma hårdvara i personbilar?
I lastbilar är det standard, inte ovanligt att det är samma motor och bara strypt med mjukvara.
Jo så är det. Tex hade personbils lättrycksturbomotorer ofta samma motorhårdvara som 50hk starkare varianter.
Dock så skiljde det ofta på saker som koppling, drivknutar och ibland turboaggregat.
På lastbilssidan var det samma sak i olika steg/spann, för 5-15år sedan kunde tex 13l motorer ha gjutna aluminiumkolvar på lägre effekter och stålkolvar på högre effekter.
Idag skiljer det ofta på drivlinan, koppling, växellådans styrka och turboaggregat i 2-3 steg, katalysatorn skiljer också.
 
A
N Niq skrev:
Jag tyckte om den bilen men inte har jag påstått att det var min idealbil. Skulle inte vilja byta tillbaka till den nu.

Det är jämförelse jag gör för att det är roligt att se skillnader och hur mycket eller lite allt utvecklats. Jag skrev ju också att bla säkerheten i bilar blivit mycket bättre. Har själv en V70 2007 2.5 l 125 hk bensinmotor nu. Den fungerar bra och man åker bra i den. Säkerheten är förstås mycket bättre. Bränsleförbrukningen är runt 9.5L 100/km. Inte någon större skillnad mot den 98 V70 vi hade ett antal år tidigare. En 740 hade väl ungefär samma förbrukning den också? Så nej jag kan inte se att vi gjort så stora framsteg när det gäller att minska bränsleförbrukningen på bilar
En grej att ha med är att krocksäkerhet typiskt driver vikt, och vikt driver bränsleförbrukning. Konsumenter har även blivit kräsnare t.ex. m.a.p. ljudkomfort. Dvs kravspecen för en bil i slutet av 90-talet är något annat än för dagens bilar. Eventuella effektiviseringar av drivlinor, rullmotstånd, aerodynamik syns inte i bränsleförbrukningen så tydligt som en önskat.

Sen tillhör jag din som tycker att det senare meningsfulla innovationen innan elbilarna är katalysatorn och partikelfilter. Automatisk avbländning och dylikt är i min mening bara meningslöst trams.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du körde den 0,2 under spec så var du duktig.

Undrar vad du skulle få för siffror på en modern dieselmotor med 100hk som har 0,4 på wtlp?
Körde mycket långkörningar också och då kunde man komma ner på väldigt låg förbrukning sedan hade man stadskörning med mycket köer då fick man inte så bra förbrukning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är konstigt att inte säga att nya bilar är bättre än gamla. Nya bilar är ju bättre på precis allt.

Det enda nya bilar inte är bättre på är ju att vara lätta att reparera. Ej heller är de bättre på att vara billiga.

Det är gigantiska framsteg som gjorts när det gäller säkerhet.
Samma sak när det gäller prestanda (men det kan förstås diskuteras om det är bra eller dåligt)
Komfort går inte att jämföra.
Varenda spak, ratt, funktion och tillverkad detalj har ett avsevärt mer genomtänkt utförande även om det förstås går att hitta dåliga saker även idag.
Jag har inte samma upplevelse när det gäller spakar o knappar. Blinkerspaken är i stort sett likadan nu som för 20 år sedan likaså den till torkarna. Mycket svårare att med handskar navigera pekskärmen och få på stolsvärmen istället för att trycka på en rejäl knapp. V70ns knappar från andra karrosen o framåt är i minsta laget när man har rejäla vinterhandskar på sig. Dom moderna växelväljarna upplever inte jag som så smidiga på många bilar. Men det är ju min åsikt.

Säkerheten är mycket bättre.

Komfort tycker jag varierar väldigt mycket idag mellan olika bilar det gjorde det ju förut också.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
N Niq skrev:
.....är i minsta laget när man har rejäla vinterhandskar på sig.
Vem kör bil med den utstyrseln? :cool:
Bor man i arktisk klimatzon har man väl bränsledriven värmare och rattvärme.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vem kör bil med den utstyrseln? :cool:
Bor man i arktisk klimatzon har man väl bränsledriven värmare och rattvärme.
Alla som har vita fingrar, reumatism eller dålig blodcirkulation eller annars fryser. Nä alla har inte sådan lyx i sina bilar.
 
N Niq skrev:
Jag har inte samma upplevelse när det gäller spakar o knappar. Blinkerspaken är i stort sett likadan nu som för 20 år sedan likaså den till torkarna. Mycket svårare att med handskar navigera pekskärmen och få på stolsvärmen istället för att trycka på en rejäl knapp. V70ns knappar från andra karrosen o framåt är i minsta laget när man har rejäla vinterhandskar på sig. Dom moderna växelväljarna upplever inte jag som så smidiga på många bilar. Men det är ju min åsikt.

Säkerheten är mycket bättre.

Komfort tycker jag varierar väldigt mycket idag mellan olika bilar det gjorde det ju förut också.
Jag har sällan tjocka vinterhandskar på mig när jag kör bil. På min V90 har jag ”tap to talk” dvs en knapp på ratten som aktiverar röststyrning så jag kan säga -Sätt igång stolvärme. Eller ställer jag in så stolvärme och rattvärme startar automatiskt när jag startar bilen och det är kallt ute. Dessutom är moderna dieselvärmare betydligt snabbare än gamla dito.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.