På youtube dök det upp reklam för Ecomac en pryl som ansluts i diagnosuttaget och ska minska bränsleförbrukningen med 55 %. Var en stackars programmerare som hittade ett programfel i ALLA bilar sedan 1996…..Fick sparken…. Förbjuden att säljas i Sverige…

Jag hittar inget negativt om prylen på nätet, för visst är det bluff.
 
  • Haha
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
På youtube dök det upp reklam för Ecomac en pryl som ansluts i diagnosuttaget och ska minska bränsleförbrukningen med 55 %. Var en stackars programmerare som hittade ett programfel i ALLA bilar sedan 1996…..Fick sparken…. Förbjuden att säljas i Sverige…

Jag hittar inget negativt om prylen på nätet, för visst är det bluff.
Klart det är en bluff.
By the way, hittar du något positivt om den på nätet?
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Att den skulle spara 55 % är ju positivt om det nu är sant.
Protte
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Men nu var väl frågan om någon annan än bedragaren har utalat sig om denna fantastiska produkt.

Jag tror iofs. att man relativt lätt kan skruva ihop en sådan plugg som sparar mycket mer än 55%, det bör gå att få motorn att helt vägra starta, med en lämplig plugg där. Och med ännu lite mer tankemöda tror jag att man kan ordna så bilen fortsätter spara 100% även efter man tar bort pluggen (man får motorn att skära).
 
  • Haha
Reqans och 3 till
  • Laddar…
Givetvis en bluffpryl.

Men, komplettera med en sådan där propeller i insuget så kommer nog bilen fylla på tanken istället för att förbruka bensin.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Inget nytt, de har funnits länge. En ren imponator vars enda funktion är att blinka med några lysdioder.
 
  • Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
Jag var helt ovetande att alla bilar sedan 1996 hade samma programvara. Redan innan obd 2 var standard.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag var helt ovetande att alla bilar sedan 1996 hade samma programvara. Redan innan obd 2 var standard.
Manicken fungerar precis lika bra på alla fordon med obd2-uttag, det är hemligheten.
Sen att funktionen i sig är noll, ingen, bluff och båg... :)

Så rent tekniskt fungerar den lika bra på en bil med obd1-uttag, eller förgasare för den delen, men då ska manicken tejpas fast på kylaren.
Det ger samma bränslebesparing som att koppla in den i OBDII-uttaget.
 
  • Gilla
Hannuse och 6 till
  • Laddar…
A
Bilindustrin överger hellre gamla investeringar och ställer om till el än att fixa förbränningsmotorn genom en mjukvaruuppdatering. Klart den funkar! Köp vettja.
 
  • Haha
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
Sen finns det ju faktiskt saker som fungerar, alla som säger "hade det gått att göra så hade fordonstillverkarna redan gjort det" glömmer att "motor-haxxor" inte har emissionskrav, livslängd och certifieringar att bry sig om.

Jag har stött på liknande mojar på dieselmotorer som faktiskt ger högre effekt, lägre dieselförbrukning och i värsta fall ingen AdBlue förbrukning.
Och utsläpp därefter. :)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Givetvis en bluff. Finns inte på världskartan att alla biltillverkare skulle ha samma fel i programvaran och som dessutom påverkar så mycket som 55%.

Ingenjörerna som pysslar med förbränningsmotorteknik har vetat ner på millilitern vad en motor borde prestera långt innan mjukvaruutvecklaren ens var född, så det finns inte en chans i världen att man sölar bort 55% pga en "miss".
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Satte den i min Tesla. Nu laddar Teslan huset och Elbolaget har skickat kravbrev att sluta sälja el.
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 11 till
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Givetvis en bluff. Finns inte på världskartan att alla biltillverkare skulle ha samma fel i programvaran och som dessutom påverkar så mycket som 55%.

Ingenjörerna som pysslar med förbränningsmotorteknik har vetat ner på millilitern vad en motor borde prestera långt innan mjukvaruutvecklaren ens var född, så det finns inte en chans i världen att man sölar bort 55% pga en "miss".
Nej, där har du fel. Motorutvecklarna har konspirerat med oljeindustrin. Förgasaren trängdes undan med syfte att öka förbränningen.

Faktiskt är motorer numera bara mjukvara, hårdvaran är sedan länge bortrationaliserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.