O
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Med ditt argument så skulle inga spisar behöva tillverkas som har en högre effekt än 3680W då? Verkligheten antyder att det finns önskemål om annat dock.

Men säg 3680W maximalt i en spis. Detta delar vi på ugn och 4 plattor. 736W styck. Om vi då tänker oss att man startar ugnen och alla fyra plattorna till olika saker. För enkelhets skull antar vi att vi kokar upp 1 liter vatten på varje platta (ofta rär det mer, ofta mindre). Nu är det höst så vattnet håller 10 grader i kranen kanske.

Då har vi 376200 J som ska in i varje gryta, plus förluster. Det betyder 511 sekunder på denna spis eller drygt 8 minuter. Med förluster till omgivningen, verkningsgrad i spisen, grytan och hällen som ska värmas upp osv så kanske vi får ut 70% av effekten. Då är vi uppe i 12 minuter.

Hade spisen varit på 6kW hade vi varit nere på drygt halva tiden. Hade resten av huset stått still hade vi haft 14kW att tillgå och skulle kunna komma igång på 3 minuter.
I min värld är det där sådanadär matematiska problem som bara finns i en mattebok. Men visst, har du så bråttom att koka upp vatten så du tvunget måste dela upp det på fyra plattor OCH måste ha igång ugnen på max effekt. Ja då förstår jag att du behöver mer..
 
O Ossian K Olsson skrev:
I min värld är det där sådanadär matematiska problem som bara finns i en mattebok. Men visst, har du så bråttom att koka upp vatten så du tvunget måste dela upp det på fyra plattor OCH måste ha igång ugnen på max effekt. Ja då förstår jag att du behöver mer..
Lyckligtvis lever de flesta inte andra i din värld, då hade man fått vänta länge... Anslutningseffekt på spisar med glaskeramik- eller induktionshäll på Prisjakt:
Ett histogram överlagrat på en skala, indikerande datadistribution mellan 2 000 och 20 000 med högsta frekvens vid cirka 10 000.

0 st under 6kW... De flesta runt 9kW.
Tittar man på induktion blir det nån kW högre.
Histogram med frekvensfördelning; horisontell axel markerad från 2k till 20k; vertikal skalning okänd; mörkblå färg; två reglage.
 
useless useless skrev:
Säkringar tål ju en hel del överlast kortare stunder. Tråkigt att upptäcka att säkringen var för klen mitt i långkoket av 5-rättersmiddagen med halva släkten väntandes utsvultna...
Så du menar att 3st 16A säkringar inte är nog för spisen? Har du läst nånstans i manualen att man måste göra det?
Jag har inte haft tid idag att kolla genom den nå mer.
 
16A är nog fullt tillräckligt för de flestas vardagsmatlagning. Däremot bör ju spisen vara inställd på det så man inte bränner säkringar i onödan om man skulle dra igång flera plattor på en gång. Det enda som händer då är att det tar nån minut extra att koka upp maten.
 
useless useless skrev:
16A är nog fullt tillräckligt för de flestas vardagsmatlagning. Däremot bör ju spisen vara inställd på det så man inte bränner säkringar i onödan om man skulle dra igång flera plattor på en gång. Det enda som händer då är att det tar nån minut extra att koka upp maten.
Jag har skummat igenom den digitala instruktionsboken nu och jag hittar inget om att man ska ställa ner effekten själv.
Ni får det låta extremt komplicerat, det är en simpel spis 😂
Jag har kopplat enligt instruktion och det fungerar exakt som jag förväntar mig.
Sen att det skulle vara en norsk spis.
Det står i instruktionerna att den levereras med kabel men utan kontakt.
Eller hade jag fått spisen rätt kopplad från början med kontakt om jag köpt den på elon ist?
 
E
T TheGame skrev:
Ja det skulle man kunna göra, men det känns som lite överkurs att mäta prestandan på det sättet.
Kommer nog aldrig i normala fall använda 4 eller knappt 3 plattor samtidigt endå.
Om det då skulle ta lite längre tid så är det sånt man får acceptera. Känns endå som 100ggr snabbare än förra spisen :)
Haha, och då har jag ändå inte ens nämnt att du måste korrelera de olika grytorna du behöver till flerzonstestet och upprepa varje mätning flera gånger för att minska risken för mätfel och så vidare. 🫣

Tror vi lämnar det med att är du nöjd så räcker det! 😉
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.