electroluxaren skrev:
Felgiganten säljer produkter som är avsedda för den norska marknaden.
230v en fas är det standard i Norge? så fall förstår jag vad som menas. Säljs 230v spísar på andra ställen förinstallerad periliex och omkopplade till 3 faser ?
 
O
Blir fundersam kring hur ni använder era hällar om ni måste ha full effekt på alla plattor samtidigt. I lägenheten hade vi enfashäll och alla sa att det var värdelöst men det var ytterst få tillfällen effekten inte räckte till.

Vad använder ni era hällar till? Smälta järn?
 
T TheGame skrev:
ok jag kokade igår på var sin sida upp höger nere vänster, upplevde inget konstigt. Det kokade och man kunde reglera som vanligt. kanske får prova en annan kombo. Vad är det för problem som kan uppstå?`säkringar flyger ?
Det som händer är att det slutar koka, varken mer eller mindre....:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fram med två kastruller koka upp vatten på båda. Kan du ha båda att koka samtidigt på två olika plattor är allt frid och fröjd. Om spisen pulserar ut effekt först till den ena och sedan den andra så blir det problem. Hällen borde ha två zoner så du får lista ut hur plattorna är fördelade mellan dessa och använda en platta från varje zon.
Har nu precis provat koka vatten i 2 kastruller olika kombinationer.
uppstog inget "problem", iaf vet jag inte vad problemet skulle vara så fall 😂
Bara att koka upp nått går betydligt snabbare än vad det går på den gamla spisen så jag är nöjd. Bra ugn är det också :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det som händer är att det slutar koka, varken mer eller mindre....:)
Ok, jag får hålla ögonen på det när man använder flera plattor längre stunder, mitt korta test tänkte jag inte på om nått slutade koka.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Har nu precis provat koka vatten i 2 kastruller olika kombinationer.
uppstog inget "problem", iaf vet jag inte vad problemet skulle vara så fall 😂
Bara att koka upp nått går betydligt snabbare än vad det går på den gamla spisen så jag är nöjd. Bra ugn är det också :)
Då är det bara att vara nöjd!
 
O Ossian K Olsson skrev:
Blir fundersam kring hur ni använder era hällar om ni måste ha full effekt på alla plattor samtidigt. I lägenheten hade vi enfashäll och alla sa att det var värdelöst men det var ytterst få tillfällen effekten inte räckte till.

Vad använder ni era hällar till? Smälta järn?
Grejen är ju att i en lägenhet så kan man ha en 25A huvudsäkring och sen enfas i hela lägenheten. Men den används ju då bara till lite lampor och köket, inte värme, elbilsladdaren, tvättmaskin, torktumlare, varmvattenberedare osv osv. Det är ju orsaken till att många spisar är gjorda på det här viset, att många länder har EN fas men en helt annan storlek på huvudsäkring än om man kan fördela allt på 3 faser.

Ex var vi i en liten lägenhet i spanien för ett tag sen. 40A huvudsäkring på ett par rum och kökshörna. En normal villa i Sverige har 16-20A huvudsäkring, men 3 faser. Lägenheten med 40A kan plocka ut 9kW, villan med 20A kan plocka ut 14kW.

Lägenheten kan plocka ut 9kW i en fas i spisen, så länge inget annat är igång.

Villan däremot kan plocka ut 4,6 kW i en fas så länge inget annat är igång. De andra två faserna används då inte alls. Har villan därutöver varmvattenberedare, värme i huset osv igång så kanske man kan plocka ut 2 kW i en fas och då är det inte mkt att hurra över! Hade man kunnat sprida ut plattorna på tre faser kan man däremot få ut 6kW även med värmen i huset igång...
 
E
T TheGame skrev:
Ok, jag får hålla ögonen på det när man använder flera plattor längre stunder, mitt korta test tänkte jag inte på om nått slutade koka.
Det du vill testa för att se eventuell total effektbegränsningen borde vara att jämföra tiden för att koka X liter vatten på en platta enbart jämfört med att samma mängd (i samma gryta på samma platta) när du samtidigt kokar på andra plattor. När det väl kokar kan den nog hålla värmen även om den pulsar mellan olika plattor/zoner.
 
O
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Grejen är ju att i en lägenhet så kan man ha en 25A huvudsäkring och sen enfas i hela lägenheten. Men den används ju då bara till lite lampor och köket, inte värme, elbilsladdaren, tvättmaskin, torktumlare, varmvattenberedare osv osv. Det är ju orsaken till att många spisar är gjorda på det här viset, att många länder har EN fas men en helt annan storlek på huvudsäkring än om man kan fördela allt på 3 faser.

Ex var vi i en liten lägenhet i spanien för ett tag sen. 40A huvudsäkring på ett par rum och kökshörna. En normal villa i Sverige har 16-20A huvudsäkring, men 3 faser. Lägenheten med 40A kan plocka ut 9kW, villan med 20A kan plocka ut 14kW.

Lägenheten kan plocka ut 9kW i en fas i spisen, så länge inget annat är igång.

Villan däremot kan plocka ut 4,6 kW i en fas så länge inget annat är igång. De andra två faserna används då inte alls. Har villan därutöver varmvattenberedare, värme i huset osv igång så kanske man kan plocka ut 2 kW i en fas och då är det inte mkt att hurra över! Hade man kunnat sprida ut plattorna på tre faser kan man däremot få ut 6kW även med värmen i huset igång...
Vi hade iofs 16 A huvudsäkring.

Sen är det lite andra saker i dina argument som nog inte stämmer för alla.

Men då ställer jag ändå frågan, vad ska du ha 6kW till på en häll? Stormkoka vatten på alla fyra plattor samtidigt?
 
Nej, inte 16ah, sannolikt menar du 16A. Hög effekt är främst trevligt för att korta uppkokningstider. När det väl kokar behövs det sällan så hög effekt.
 
T TheGame skrev:
Har nu precis provat koka vatten i 2 kastruller olika kombinationer.
uppstog inget "problem", iaf vet jag inte vad problemet skulle vara så fall 😂
Bara att koka upp nått går betydligt snabbare än vad det går på den gamla spisen så jag är nöjd. Bra ugn är det också :)
Har du ställt in strömbegränsningen i spisen så den matchar säkringarna? Annars är det nog så att spisen drar mer än den borde...
 
useless useless skrev:
Har du ställt in strömbegränsningen i spisen så den matchar säkringarna? Annars är det nog så att spisen drar mer än den borde...
Jag har inte gjort nåt annat än att koppla om för 3 faser enligt schemat på baksidan av spisen.
Drar spisen för mycket borde väll säkring gå?
Det är 3st 16A och nydragna 2.5mm² kablar.
 
E Emil.P skrev:
Det du vill testa för att se eventuell total effektbegränsningen borde vara att jämföra tiden för att koka X liter vatten på en platta enbart jämfört med att samma mängd (i samma gryta på samma platta) när du samtidigt kokar på andra plattor. När det väl kokar kan den nog hålla värmen även om den pulsar mellan olika plattor/zoner.
Ja det skulle man kunna göra, men det känns som lite överkurs att mäta prestandan på det sättet.
Kommer nog aldrig i normala fall använda 4 eller knappt 3 plattor samtidigt endå.
Om det då skulle ta lite längre tid så är det sånt man får acceptera. Känns endå som 100ggr snabbare än förra spisen :)
 
T TheGame skrev:
Jag har inte gjort nåt annat än att koppla om för 3 faser enligt schemat på baksidan av spisen.
Drar spisen för mycket borde väll säkring gå?
Det är 3st 16A och nydragna 2.5mm² kablar.
Säkringar tål ju en hel del överlast kortare stunder. Tråkigt att upptäcka att säkringen var för klen mitt i långkoket av 5-rättersmiddagen med halva släkten väntandes utsvultna...
 
O Ossian K Olsson skrev:
Vi hade iofs 16 A huvudsäkring.

Sen är det lite andra saker i dina argument som nog inte stämmer för alla.

Men då ställer jag ändå frågan, vad ska du ha 6kW till på en häll? Stormkoka vatten på alla fyra plattor samtidigt?
Med ditt argument så skulle inga spisar behöva tillverkas som har en högre effekt än 3680W då? Verkligheten antyder att det finns önskemål om annat dock.

Men säg 3680W maximalt i en spis. Detta delar vi på ugn och 4 plattor. 736W styck. Om vi då tänker oss att man startar ugnen och alla fyra plattorna till olika saker. För enkelhets skull antar vi att vi kokar upp 1 liter vatten på varje platta (ofta är det mer, ofta mindre). Nu är det höst så vattnet håller 10 grader i kranen kanske.

Då har vi 376200 J som ska in i varje gryta, plus förluster. Det betyder 511 sekunder på denna spis eller drygt 8 minuter. Med förluster till omgivningen, verkningsgrad i spisen, grytan och hällen som ska värmas upp osv så kanske vi får ut 70% av effekten. Då är vi uppe i 12 minuter.

Hade spisen varit på 6kW hade vi varit nere på drygt halva tiden. Hade resten av huset stått still hade vi haft 14kW att tillgå och skulle kunna komma igång på 3 minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.