O one- skrev:
Någon som vet om man kan ställa om datumet i bridgen på nåt sätt? Min bridge tror att vi är mitt i vintern, soluppgång 8:48 o solnedgång 15:17... scenarierna funkar inte jättebra om inte rätt datum o tid fungerar:sweat:
Min erfarenhet är att Nexa ställer det centralt och att man varken kan påverka tid eller datum själv. (Justering för Sommartid kommer alltid nåt dygn efteråt.) Jag skulle kontaktat deras support.
 
S Stingray468 skrev:
Min erfarenhet är att Nexa ställer det centralt och att man varken kan påverka tid eller datum själv. (Justering för Sommartid kommer alltid nåt dygn efteråt.) Jag skulle kontaktat deras support.
Jag har kontaktat dom, får dock inget svar:cry: Tidigare kontakter med supporten har varit klockren o snabb men den här gången verkar som inte vilja svara...
 
Någon som fått Qubino Flush Shutter att lira på en Bridge X?? Har den för att styra rullgardiner, funkade fint på min gamla Bridge men nu med den nya får jag bara meddelande om ”kommunikationsfel”...
 
Tag kontakt med Supporten på Nexa, de brukar kunna lösa sådant rätt så snabbt
 
Har jag blivit tokig?


Försöker febrilt att få till en Automatision men lyckas inte. Det borde vara det enklaste.

Vill ha en automatision som skickar push notis om en dörr är öppen över 3 minuter. Stängs den under 3 minuter så ingen notifiering.

När detta händer: Där lägger jag till magnet kontakten att något skall hända när den är öppen.
Och föjande är sant:
Alla villkor måste vara sanna: Där lägger jag till enheten. Skulle också vilja lägga till fördröjning, men det finns ikke.

Gör då detta: Här går det att lägga fördröjning, dock endast på 60 sek och sedan en Push notis.

Dock så vill jag ha över 60 sek och tror att köra man på detta sätt skickar den även en notis även om dörren är stängd.

Så mitt logiska tänkande så borde det vara under villkor?

Har också skrivit till Nexa men de tar sådan tid att få svar. Jag kör nya Brige X och senaste soft i IOS.
 
Du behöver definiera 2 automationer.

Den automation som ska skicka pushnotisen triggar du på "dörr öppnas" men fördröjer exekveringen med i ditt fall 180 sekunder. Fördröjningen sätter du i "Avancerade inställningar".

Den andra automationen triggar du på "dörr stängs" och sätter kommandot "avbryt den andra automationen"
 
  • Gilla
znobben
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
O one- skrev:
Någon som vet om man kan ställa om datumet i bridgen på nåt sätt? Min bridge tror att vi är mitt i vintern, soluppgång 8:48 o solnedgång 15:17... scenarierna funkar inte jättebra om inte rätt datum o tid fungerar:sweat:
Min erfarenhet är att Nexa ställer det centralt och att man varken kan påverka tid eller datum själv. (Justering för Sommartid kommer alltid nåt dygn efteråt.) Jag skulle kontaktat deras support.
Nej, det där låter inte speciellt troligt.
Normalt senario är att man får tid via ett tidssyncprotokoll och förmodligen då NTP som är tillräckligt korrekt och i Nexas fall placerar man sin enhet via en karta = definierar tidszonen och det är att som behövs för att få korrekt tid och datum.

Mitt problem idag är att i busvädret gick strömmen 5:42 och kom tillbaka ca 8:00.
Men tid/datum är helt bananas "Nuvarande tid 2022-06-10T20:24:01+0200"

Det ställer ju till det rejält och en omstart av enheten hjälper inte.
Fler som sett så grovt felsync av tiden?
 
Spännande, nu hade tiden ställts korrekt "Nuvarande tid2020-11-19T10:58:10+0100"
Men det verkar buggit att en tid kan sättas i framtiden, normalt när man inte får någon tid på en omstartad enhet som inte har backup av RTC så blir datumet 1970-01-01
Nåväl, håll koll på era enheter så de synkat rätt annars kan det bli tokigt i schemaläggningen
 
Hmm, alla schemaläggningar låg efter detta kvar på att köras efter 2022-06-10, inte så kul att ha det mörkt hela vintern
och när nästa planerade aktivitet kört exakt med tid och datum syns bara i appen och inte på webben.
Fasade för att behöva göra om alla men det funkade att avaktivera alla schemaläggningar, vänta en liten stund och sedan aktivera dem igen. Hoppas du funkar nu.
User friendly? NOT!
 
Vilken uppryckning Nexa har gjort med sin Bridge!!

Var tidigt på Nexa Bridge och som så många andra "lätt" besviken. Testat en hel del annat genom åren men antingen är det för mycket pyssel eller så är det för begränsat, dessutom rätt trött på att molnservar och dess tjänster slutar att fungera titt som oftast.
Såg för en tid sedan att Nexa hade släppt en ny Bridge med tillägget X för nåt år sedan och efter att ha läst på så bestämde jag mig för att byta ut min gateway (som börjar på T) och ge Nexa en chans till - det är ingenting som jag ångrar!!

Här finns nu allt det jag tidigare fått meka med själv för att få till plus att det finns stöd "out of tha box" för Sonos, Philips Hue, Ikea Trådfri (de två senare kräver respektive gateway men det kan jag leva med) Nexa's egen brandvarnare, dessutom så har den stöd för WiFi - ingen nätverkskabel när den väl är installerad.
Energimätning med Z-wave enheter som har stöd för det men även uppskattad mätning per enhet som inte har stöd för det (som Nexa 433, Z-Wave dimmers tex) genom att ange total ansluten effekt per enhet.

Säger bara - hatten av nu för Nexa Bridge X !!
 
  • Gilla
Hobbyfixarn och 1 till
  • Laddar…
Hur är räckvidden med X modellen?
Bytte till Bridge+ med yttre antenner då standard modellen av Bridge inte funkade så bra.
 
MrPlow
P PerSkar skrev:
Vilken uppryckning Nexa har gjort med sin Bridge!!

Var tidigt på Nexa Bridge och som så många andra "lätt" besviken. Testat en hel del annat genom åren men antingen är det för mycket pyssel eller så är det för begränsat, dessutom rätt trött på att molnservar och dess tjänster slutar att fungera titt som oftast.
Såg för en tid sedan att Nexa hade släppt en ny Bridge med tillägget X för nåt år sedan och efter att ha läst på så bestämde jag mig för att byta ut min gateway (som börjar på T) och ge Nexa en chans till - det är ingenting som jag ångrar!!

Här finns nu allt det jag tidigare fått meka med själv för att få till plus att det finns stöd "out of tha box" för Sonos, Philips Hue, Ikea Trådfri (de två senare kräver respektive gateway men det kan jag leva med) Nexa's egen brandvarnare, dessutom så har den stöd för WiFi - ingen nätverkskabel när den väl är installerad.
Energimätning med Z-wave enheter som har stöd för det men även uppskattad mätning per enhet som inte har stöd för det (som Nexa 433, Z-Wave dimmers tex) genom att ange total ansluten effekt per enhet.

Säger bara - hatten av nu för Nexa Bridge X !!
Sponsrat inlägg eller jobbar du på Nexa?
 
H Hobbyfixarn skrev:
Hur är räckvidden med X modellen?
Bytte till Bridge+ med yttre antenner då standard modellen av Bridge inte funkade så bra.
Räckvidden är ungefär samma känns det som, ingen skillnad där. Finns nåt som heter NXT som skall ha längre räckvidd men det har jag ingen koll på.
 
Uppdaterat till X här också. Fick problem med att återfå rumsinställningar men ett mejl till support så fixade de (Sebastian) det. Köpte på mig tre temp också, två inne och en ute. Har inte tänkt på skillnaden mot gamla eftersom allt rullar på som tidigare men nu vet jag att den nya har stöd för fler produkter. Kanske nåt att leka med? Men viktigast är WAF och frugan uppskattade utegivaren
 
Helnöjd med uppgraderingen till X. Betydligt mer responsiv, längre räckvidd bl.a. Nån som har dörr/fönster sensorer från nexa? Min triggar bara en gång och inget mer. Har bytt batterier och samtliga har samma fenomen. Vet inte om det kom med X, men jag tror inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.