Ja, jag hade hantverkare hemma som lade taket enligt Thermisols anvisningar.
 
Sedan oktober 2010, dvs för 2 1/3 år sedan, bor jag i ett hus med s.k. klimatvind.
Vinden är helt tät, alltså ingen takfotsventilation, har ej ens några gavelventiler.
Duken, som skall hindra att vatten rinner ner, men vattenånga kan försvinna upp ligger mellan råsponten och 100 mm cellplast. Där över är det betongpannor.

Vinden är helt öppen, så råsponten syns över hela taksvallet.
Har ännu inte sett några tecken på läckage.

Det har under dessa två år fungerat utmärkt.
Använder vinden som förråd, med bland annat 20 hyllmeter böcker i hyllor och en massa annat "skräp".

Nu, kl 23:20, är temp och fuktighet så här (om man får tro de enkla instrumenten):
Inne: 21,2°C RH 26%
Ute: -4,6°C RH 75%
Vind: 1,5°C RH 55%


Det enda problemet är väl den låga fuktighetshalten inne,
vilket leder till att man kan få torrsprickor på fingertopparna om man inte smörjer sig.

Men det kan jag leva med.
Och det har ju inget med vinden att göra.


Glömde skriva att detta är lagt med Thermisols material enligt deras anvisningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Verkar ju onekligen som att de flesta verkar nöjda med sina klimatvindar. Dags att skaffa sin egen mao. :)
 
  • Gilla
nordstroem.mikael och 1 till
  • Laddar…
Riggen skrev:
Verkar ju onekligen som att de flesta verkar nöjda med sina klimatvindar. Dags att skaffa sin egen mao. :)
Ja, får vi inte ett bättre (=varmare) klimat snart så är ju klimatvinden det näst bästa :)
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Har ni ett ungefärligt kvadratmeterpris för era tak?
 
Riggen skrev:
Har ni ett ungefärligt kvadratmeterpris för era tak?
Tyvärr inte. Taket är en del i ett nybygge, och inte lagt separat.

Men kostnaden bord bli ungefär samma med ventilerad konventionell vind och "klimatvind".

Vad man gör är, lite förenklat, att man flyttar en del av isoleringen från vindsbjälklaget till taksvallet.
Samt gör takfoten tät.

Men man sparar ju in en massa insektsnät :)
 
Jag har redan en igenbyggd takfot så delar av det problemet är löst :)
Håller på att ta in offerter nu så jag hoppas vi kommer till ett beslut.
 
Riggen skrev:
Håller på att ta in offerter nu så jag hoppas vi kommer till ett beslut.
Hej, hur gick det med offerterna och ev isolering av taket?

Vi har funderingar på att isolera fritidshuset med cellplast utanpå brädlagret, har delvis kallvind, ett rum finns på vinden och det är isolerat med spån. Tittar på Thermisols lösning.
 
Det var för få som hade någon bra koll och konstruktionen som sådan idag fungerar mycket bra så jag la ner det hela. Flera "duktiga" byggare gillade inte konceptet och tyckte att det var för oprövat. Jag tror fortfarande på principen men jag vågade inte gå hela vägen i slutändan, vi får se om jag ångrar mig eller inte.
 
Aha, tack för svar.

Får se vad mina offerter leder till.
 
Lycka till, rapportera gärna här hur det går :)
 
Hej ett år senare.

Offerterna gav mig svaret att det blir billigare att göra jobbet själv. :)

Återkommer i juli då jobbet sätts igång.
 
ThomasÅsa skrev:
Hej ett år senare.

Offerterna gav mig svaret att det blir billigare att göra jobbet själv. :) ...
Inte så förvånande.
Du ger väl dig själv 100% ROT-avdrag :)

Det kan ingen byggfirma matcha.

Lycka till med jobbet!
 
Tack Knock! Det lär behövas! Jag en fråga till dig. Vilken tejp och var köpte du den till membranet?

Nej, inte så konstigt att det blir billigare. Det är vårt fritidshus så vi ville inte lägga så mycket pengar på det underhållet/förbättringar när vi kan komma bättre undan. Jag kan återkomma med en uppställning på vad det kostade.

Angående offerterna så vände jag mig till tre stycken byggfirmor. Alla kom med ungefär samma pris, 100 000kr. Taket är 90m2, två fall och en genomföring, skorstenen mitt på.

Två var seriösa medan en erbjöd att baka in materialet i arbetet och blev därmed ca 25 000 kr billigare. Lite lustigt faktiskt, först frågade han om var jag jobbar och när han sedan förstod att det inte var på Skatteverket kom frågan om skattefusket. Skatteverket och företaget jag jobbar på har 010- som "riktnummer"...
 
ThomasÅsa skrev:
Tack Knock! Det lär behövas! Jag en fråga till dig. Vilken tejp och var köpte du den till membranet?...
Denna duk användes på mitt tak:
http://www.isola.se/produkter-sv-SE/tak-sv-SE/laetta-underlagstak/isola-tyvek-supro-grid/

Men eftersom jag inte lade taket själv vet jag inte hur jobbet gjordes i detalj.
Men vad jag förstår har duken klister på kanterna.
Och det är väl säkrast att följa tillverkarens anvisningar.

Så här säger Isola/dupont:
http://www.isola.se/produkter-sv-SE/tak-sv-SE/laetta-underlagstak/isola-tyvek-supro-grid/ladda-hem/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.