Jag har för mig att jag har duken utanpå Cellplasten, annars enligt Thermisols anvisningar, med 100mm Jackon-skivor.

Väldigt bra RH fuktvärden, inte minst sedan jag begränsat luftflöde (stängt gavelventiler och takfotsventilation)

Hej, dags att väcka denna tråden igen. Jag vill ta bort min isolering på insidan i vår inredda och uppvärmda vind. Vi har lite gullfiber 5-10cm mellan takstolarna idag men eftersom det är en liten yta så har vi inga jätteproblem med uppvärmningskostnaden. Huset är byggt 43 men tilläggsisolerat på 70-talet.

Jag tänkte lägga 10cm PIR enligt http://www.cellterm.se/wp-content/uploads/pir-sned-tak-01.pdf Dock har cellterm slutat sälja Thermano så jag väntar på offert från fabriken i Polen. Min tanke är att samtidigt förmodligen byta all råspont för att få som ett fint innertak. På detta lägga skivorna, sen membran, läkt och pannor. Jag gissar att den är lösningen kommer ge oss bättre isolering än nu samt att vi får lite välbehövlig extra takhöjd (iaf mellan takstolarna). Att PIR inte skulle vara särskilt diffusionsöppen känns ju inte som ett jätteproblem eftersom det är öppet nedåt, eller?

Vad tror ni om lösningen? Ni som gjort liknande, fungerar det fortfarande bra?

Vi har någon form av polyuretan utanpåliggande sedan ett år. So far so good.
Klar förbättring i inomhusklimat jämfört med ingen isolering, som vi hade tidigare...

Det som man inte tänker på är att man ändå måste bryta upp och randisolera innanför råsponten för att täta alla kanter och anslutningar. Men ska du ändå byta råspont så får du det på köpet.

@2295 tack för svar. Klokt råd, det bör ju bli vindtätt vid gavlarna och lite tätare även mot takfoten. Vi kommer ha kvar kattvindarna så det blir ytterligare en vägg mot takfot. Gavlarna tänkte jag blev täta med lite fog mellan sista takstol och spont. Hur gjorde ni?

Ja, vid takfoten fick det tätas ordentligt och det gjorde enorm skillnad på draget inomhus. Allt tätades med stenull.

Sista facket mellan takstol och gavel fylldes helt med stenull.

Om jag tolkar dig rätt så byggde ni en låda under takutsprånget som ni fyllde? Hur blir det med fukt där? Är taket isolerat på utsidan till gavel eller hela utsprånget?

Gavelväggen är isolerad som det är nu men jag behöver ju fylla upp till råspont en, men då borde det bli tillräckligt bra tycker jag.

Har ni isolerat insidan också?

Nej, alla takutsprång är oisolerade.
Vid takfot öppnade vi råspånten och fyllde vid väggliv och bjälklag och en liten bit in i kattvinden.
Vid gavlarna så öppnade vi råspånten mellan gaveltakstol och takstolen innanför, dvs ett fack. Detta gjordes hela vägen från takfot på ena sidan till takfot på andra sidan.

Takutsprången vid gaveländar blir ju automatiskt uppflyttade till råspontnivå. Vi lät den utanpåliggande isoleringen gå hela vägen ut till takutsprångets slut bara för att det var lättare. I vårt fall behövde vi förlänga gavlarnas panel för att nå upp till nya utsprånget. Räckte med en 150 klädselbräda som "list".

Hoppas detta svarade på din fråga?

Jag tror det och jag tror våra hus har nog lite olika konstruktioner. Vårat utsprång är råsponten redan om än klädd med en skiva undertill, så där borde inte behövas något nytt. Har ni uppvärmd yta under eller "klimatvind" med förråd?

Uppvärmd övervåning i klassiskt 1/2 plan med kattvindar, om än i litet format.

Kattvindarna var förut helt kalla men nu är de varma.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.