Ok, jag förstår.

Jag har köpt en likvärdig duk. men utan tejpkant. Nåja, det är inget större problem att få tag på en tejp.
 
Det verkar inte helt lätt att lägga isolering på taket, men vi vill inreda vår vind och tänker försöka nästa år. Efter att ha läst tips har vi tänkt lägga:

Gipsskiva
145 mm stenull
Råspont
Diffusionsöppen underlagspapp
100 mm PIR eller 150 mm EPS (EPS billigare men bygger mer, gör det något? Någon annan fördel med PIR än att det krävs mindre isolering?)
Ströläkt
Bärläkt
Betongpannor

Huset är från 1938 med murstock/självdrag som enda ventilation. Det är nu kallvind, men den är isolerad med ca 100 mm sågspån, så det måste isoleras mer, och vi vill gärna inreda vinden. Blir det för stor del isolering invändigt med detta tror ni? Något annat jag bör tänka på? Taklutningen på taket är 45 grader, tror ni det blir tillräckligt hållfast med cellplast på taket?
 
En stor nackdel med PIR jämfört med EPS är att PIR är i princip diffusionstätt. PIR tål heller inte fukt, utan suger upp fukten vilket leder till att materialet bryts ned på sikt. Den upptagna fukten leder också till att lambda sjunker dramatiskt. Med PIR-skivor direkt på duken uppnås således inte målet med att möjligen klara en viss fuktvandring genom taket (som oundvikligen blir fallet om man inte kan garantera en tät inplastning inifrån). Den sista nackdelen är att PIR efter något tiotal år tappat isoleringsförmåga pga gasutbyte och landar i princip på samma nivå som EPS, även utan fuktpåverkan.

EPS är å andra sidan helt fuktokänsligt, är relativt diffusionsöppet och behåller sin isoleringsförmåga över tid. Jag har själv på mitt tak lagt 100 mm grå EPS på diffusionsöppen duk, vilket än så länge fungerat mycket bra. Den enda nackdelen är egentligen att man måste vidta vissa åtgärder för brandskydd, såsom t.ex. att använda mineralull invid takfoten.
 
Intressant jämförelse där term. PIR verkar inte vara något att ha i längden. Är det vedertagna fakta eller egna observationer?

Vad är skillnaden mellan grå och vit EPS?

Varför måste man använda mineralull vid takfoten? Har du lust att utveckla lite...
 
Den sjunkande isolationsförmågan över tid är vedertagen och beror på att gasen som används för att blåsa upp bubblorna i materialet diffunderar ut och ersätts med luft. Fuktkänsligheten leder också till drastiskt sjunkande isoleringsförmåga eftersom skivorna aldrig torkar ut. Båda nackdelarna kan kompenseras i viss mån med att man klär in skivorna i metallfolie. Detta medför dock att de också blir helt diffusionstäta och dessutom blockerar radiovågor. Det är förhållandevis lätt att googla fram de undersökningar som visat detta.

Grå EPS innebär att man blandar grafit i materialet som minskar framförallt värmestrålning, och ger ett delta på runt 0,31. Vanlig EPS har 0,35 eller t.o.m. 0,40. PIR utan folie brukar ligga på 0,27 och med runt 0,24. Efter någon tioårsperiod ligger det dock på 0,30 eller däröver.

Anledningen till mineralullen är att man vill förhindra att eldsflammor som slår ut ur ett fönster antänder isoleringen vid takfoten, eller för den delen att en flygande gnista från öppen eld orsakar samma sak. Man måste komma ihåg att EPS är eldfängt, även om man inte ska överdramatisera effekterna av om det brinner (energiinnehållet är lågt) i en villa. Däremot vill man inte ha EPS på ett flerfamiljshus pga risken för brandspridning.

Sammanfattningsvis kan man tänka sig PIR vid nybygge, men EPS har de stora fördelarna vid tilläggsisolering (min personliga uppfattning). Det som bekymrar mig mest med PIR är den korta livslängden och att det sjunker ihop vid fuktbelastning. EPS håller till dess det är dags för omläggning av taket igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Snabbfrågor:

Om man nu isolerar med eps på utsidan, var sätter man då ångspärren inne? Anledningen till min fråga är att det är flera som skriver att dem inte byggt in takstolar/råspånten, var har ni ångspärren? På utsidan om råspånt?
Ingen ångspärr?
Jag får inte ihop det.

Eller har ni rivit råspånten och lagt plast under mot taksolarna, sen på med ny råspånt och gipsat det invändigt?

Jag skulle jätte gärna inte glesa upp på taksolarna invändigt och gipsa, skulle gärna vilja ha taksolarna och takstolsfacken synliga invändigt, även om jag kanske är intresserad av att gipsa i takstolsfacken för att täcka råsponten, men inte räcker det med bara ångspärr/plast imellan takstolarna, den måste väl vara heltäckande?

Nästa fråga, hur många mm eps skall man lägga efter konstens alla regler för att ha epsen som enda takisolering i en inredd vind med boutrymme?

Räcker 100mm? Eller 200mm eller 300mm?

Tack på för hand!
 
PatrikElektriker skrev:
Snabbfrågor:

Om man nu isolerar med eps på utsidan, var sätter man då ångspärren inne? Anledningen till min fråga är att det är flera som skriver att dem inte byggt in takstolar/råspånten, var har ni ångspärren? På utsidan om råspånt?
Ingen ångspärr?
Jag får inte ihop det.

Eller har ni rivit råspånten och lagt plast under mot taksolarna, sen på med ny råspånt och gipsat det invändigt?

Jag skulle jätte gärna inte glesa upp på taksolarna invändigt och gipsa, skulle gärna vilja ha taksolarna och takstolsfacken synliga invändigt, även om jag kanske är intresserad av att gipsa i takstolsfacken för att täcka råsponten, men inte räcker det med bara ångspärr/plast imellan takstolarna, den måste väl vara heltäckande?

Nästa fråga, hur många mm eps skall man lägga efter konstens alla regler för att ha epsen som enda takisolering i en inredd vind med boutrymme?

Räcker 100mm? Eller 200mm eller 300mm?

Tack på för hand!
Jag har iofs inte isolerat med EPS, utan med ekofiber, men konstruktionen borde ju vara samma...

Innerst synliga takstolar och synlig råspont. Utanpå råsponten ångspärr. Utanpå ångspärren reglar ovanpå varje takstol. Isolering mellan reglarna (jo, jag vet att detta blir en köldbrygga). Därefter luftspalt, råspont, takpapp och takpannor.

/ Fredrik
 
PatrikElektriker skrev:
Snabbfrågor:

Om man nu isolerar med eps på utsidan, var sätter man då ångspärren inne? Anledningen till min fråga är att det är flera som skriver att dem inte byggt in takstolar/råspånten, var har ni ångspärren? På utsidan om råspånt?
Ingen ångspärr?
Jag får inte ihop det.
...
Räcker 100mm? Eller 200mm eller 300mm?

Tack på för hand!
Här kommer ett sent svar till:
Ingen ångspärr.
Den "vanliga" takpappen är ersatt med en diffusionsöppen takduk, som alltså släpper ut vattenånga.
Inifrån och ut ser det ut så här:
Råspont, takduk, 100 mm cellplast, ströläkt, bärläkt, betongpannor.
Takstolarna alltså fullt synliga.

Detta blir en s.k. "klimatvind". Den värms bara upp ibland till liten del, men används huvudsakligen som förråd, torrare och lite varmare än vad det är på ute.
Skall man ha fullt uppvärmt bör man naturligtvis ha mer isolering, t.ex. mellan takstolarna (220 mm).
 
Gammal tråd men återupplivar denna.
Har thermisol ändrat sina anvisningar senaste åren? Tänker på alla problem som skrivits här?
 
Thermisol har blivit uppköpta av bewi och verkar ha minskad lust att jobba med just takisoleringslösningen.. iaf så tydligt som thermisol gjorde..

Jag börjar fundera på en sån här lösning;:
Inifrån och ut:
gips,
plywood
, ångbroms,
stenull 150mm (allt som får plats i dagsläget)
, bef råspont,
öppen takpapp
cellplast eps grå 150mm
strö och bärläkt,
plåttak(tegelimitation)

Vad tror ni?
 
Ingen kunnig som är villig att tro/tänka lite? :)
 
nordstroem.mikael nordstroem.mikael skrev:
Ingen kunnig som är villig att tro/tänka lite? :)
Jo visst skall jag det, måste ha missat ditt inlägg i höstas :cry:

Förmodar att du läst vad jag skrivit tidigare, och sett Thermisols beskrivning av hur man bygger upp taket.
Jag har ju inte lagt ett sådant här tak själv, utan fått det utfört av en byggfirma enligt anvisningarna.
Och resultatet har blivit utmärkt! Förutom 100 mm cellplast ovanför taksvallet har vi ingen isolering där uppe.
Det är en förrådsvind med ett enkelt gästrum, där jag har en fjärravläst termometer/hygrometer.
Och där har hittills, efter nio år, nog inte varit temperatur under 0°C eller fuktighet över 65%RH.
(Just nu har vi 5,2°C RH94% ute och 9,4°C RH65% på vinden)

Men två tankar:
Om inte BEWI vill leverera spontade cellplastskivor kan du kanske försöka med Sundolitt.
Därifrån köpte jag 80 mm spontad cellplast för 35 år sedan och tilläggsisolerade väggarna på ett hus med mycket bra resultat.
Sedan det här med isoleringens tjocklek. Vi har 100 mm cellplast på taket, och med ströläkt, bärläkt och råspont blir det ca 170 mm. Och så skall ju fästskruven nå ner i tagstolen lite också, så en skruv på 200 mm behövs.
Med 50 mm tjockare cellplast behöver du skruv kanske 280 mm.
Kan det bli svårt att hitta rätt när du skall skruva i takstolarna?

Men lycka till i alla fall! Plast utanför taksvallet ser jag som en utmärkt isoleringsmetod.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej! tack för svar :) alltid kul med nån mer som tycker..

Det låter ju mycket bra detta :) jag har hittat skruv som är 240mm på vanliga bygghandeln. Sen verkar ju bauder ha längre skruvar med tabell för längder kontra isolertjocklek.. Så jag kan rekomendera https://bauder-tak.se/pir-isolering/branta-tak.aspx där det finns mycket matnyttnigt..

jag funderar just nu på att välja 160 till 200 mm isolering och köpa dyra skruv från typ bauder.. I mitt fall är det ett hyreshus där jag nog hellre betalar lite mer nu för skruv och mindre sen i uppvärmning ;)
Men allt har ju fördelar och nackdelar.. Att det är bra att ha detta forum är iallafall en sak som är säker!
 
  • Sektionsdiagram av en takkonstruktion med märkning av material och skikt från befintliga råspont till innerskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.