I Ingenjörssnickarn skrev:
Lol, ännu en Nibe-fantast eller varför drar du annars slutsatsen att 4,35 (istället för 3,38) ska jämföras med 3,20?
Jag förklarade hur jag resonerade, kan du istället förklara var jag tänker fel?
(Nu tog du fel siffra igen, 3.08 ska det vara ;))

Bytte precis värmepump, det blev inte en Nibe ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah, Tbiv är vid vilken temperatur kompressorn fortfarande kan lämna max kapacitet,
Nej, det är då kompressorn klarar av att leverera precis det huset behöver.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är då kompressorn klarar av att leverera precis det huset behöver.
Dåligt skrivet av mig, helt rätt av dig!
 
B
I Ingenjörssnickarn skrev:
Nej.
Se mitt inlägg #73 och läs artikeln om SCOP tack.
Tj = biv är alltså exakt värmebehovet för just temperaturprofil enligt EN 14825, därmed borde SCOP = [Tj=biv] = 2,33 för Nibe 735.
Fel igen. Tj är den utetemp där kompressorn maxar ut, precis innan elpatronen går igång. Det är ett delresultat i berökningsformeln för scop värdet.

Scop är en sammanviktning av cop på ett antal olika driftpunkter. Vilken vikt de olika driftpunkterna får, och vilka temperaturer som används beror på vilken klimatzon som används i beräkningen. En och samma värmepump får därmed olika scop-värden i olika klimatzoner.

Så ditt antagande är helt fel. Titta på det scopvärde som redovisas istället.

Scop står för just seasonal Coefficient of Performance.
 
  • Gilla
Cerb och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Nibe F730 har ju COP på 2.29 vid Tbiv, och har då ingen kapacitet över för varmvatten?

Effekt vid Tbiv är angivet till 4.0kW (samma effekt som vid -7, så dom kanske antagit Tbiv till -7?), så i mitt hus hade den inte ens utklassat min mitsubishi LLVP från 2008 + systemair vsr300 FTX när det är -5 eller kallare ute...

Klart att det ger bättre komfort med vattenburet, men billigare i drift blir det ej
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nibe F730 har ju COP på 2.29 vid Tbiv, och har då ingen kapacitet över för varmvatten?

Effekt vid Tbiv är angivet till 4.0kW (samma effekt som vid -7, så dom kanske antagit Tbiv till -7?), så i mitt hus hade den inte ens utklassat min mitsubishi LLVP från 2008 + systemar vsr300 FTX när det är -5 eller kallare ute...
Fast nu är dessa pumpar inte riktigt gjorda för att eftermonteras i äldre hus, utan för nya byggnader med lägre värmebehov.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
I Ingenjörssnickarn skrev:
Yes, har dock en FTX utan eltillskott och för komfortens skull vill man inte gärna ha in varmare tilluft högt i tak än ca 21 gr. För luftcirkulationens skull bör man också ha något svalare tilluft än t.ex. golvet vid golvvärme, så att den friska tilluften faller och blandar sig i bostadsutrymmet.
Det kostar ingenting att testa dig fram. Hur du än vänder och vrider på det kommer din FTX alltid att leverera undertempererad tilluft om du kör den utan eltillskott, något annat skulle strida mot fysikens lagar.
 
  • Gilla
Ingenjörssnickarn
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det kostar ingenting att testa dig fram. Hur du än vänder och vrider på det kommer din FTX alltid att leverera undertempererad tilluft om du kör den utan eltillskott, något annat skulle strida mot fysikens lagar.
Rätt, eller som i mitt fall extrautrustad med varmvattenbatteri för exakt önskad tilluftstemp året runt 👍
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förklarade hur jag resonerade, kan du istället förklara var jag tänker fel?
(Nu tog du fel siffra igen, 3.08 ska det vara ;))

Bytte precis värmepump, det blev inte en Nibe ;)
Nejdå, inga fel utan mest slutsatser till Flexits nackdel som flera Nibe-fantaster redan bidragit med ;)
Gott att höra så att jag vet att du är neutral i förhållande till Nibe i vart fall ;) Blev det IVT istället månntro?
Ang. Flexit så ska jag efterfråga fler siffror så att man kan jämföra äpplen med äpplen istället - återkommer :)

För övrigt, läser jag rätt att denna produkt från italienska Clivet slår Nibe 735 på fingrarna (med risk för att svära i kyrkan...)?
https://www.klima-therm.com/se/clivet-sphera-evo-20-21-81,423,se
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Nejdå, inga fel utan mest slutsatser till Flexits nackdel som flera Nibe-fantaster redan bidragit med ;)
Gott att höra så att jag vet att du är neutral i förhållande till Nibe i vart fall ;) Blev det IVT istället månntro?
Ang. Flexit så ska jag efterfråga fler siffror så att man kan jämföra äpplen med äpplen istället - återkommer :)

För övrigt, läser jag rätt att denna produkt från italienska Clivet slår Nibe 735 på fingrarna (med risk för att svära i kyrkan...)?
[länk]
Det där är ju en luftvattenvärmepump. Snacka om att jämföra äpplen och päron?
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Fel igen. Tj är den utetemp där kompressorn maxar ut, precis innan elpatronen går igång. Det är ett delresultat i berökningsformeln för scop värdet.

Scop är en sammanviktning av cop på ett antal olika driftpunkter. Vilken vikt de olika driftpunkterna får, och vilka temperaturer som används beror på vilken klimatzon som används i beräkningen. En och samma värmepump får därmed olika scop-värden i olika klimatzoner.

Så ditt antagande är helt fel. Titta på det scopvärde som redovisas istället.

Scop står för just seasonal Coefficient of Performance.
Ok, och hur förklaras olika angiven framledningstemp 35/55 av Nibe, som inte anges som krav i EN-standarden enl. den danska energimyndighetens artikel om SCOP? Om vi nu ska kunna jämföra mellan olika tillverkare.
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Nejdå, inga fel utan mest slutsatser till Flexits nackdel som flera Nibe-fantaster redan bidragit med ;)
Gott att höra så att jag vet att du är neutral i förhållande till Nibe i vart fall ;) Blev det IVT istället månntro?
Ang. Flexit så ska jag efterfråga fler siffror så att man kan jämföra äpplen med äpplen istället - återkommer :)

För övrigt, läser jag rätt att denna produkt från italienska Clivet slår Nibe 735 på fingrarna (med risk för att svära i kyrkan...)?
[länk]
De flesta försöker nog hjälpa dig med att förklara var du tänkt fel ;)

Bytte ut en IVT, men blev inte det heller, närmaste servicepartner fanns en timme bort, utan blev något som en lokal firma kunde leverera och som jag tyckte var spännande då den har på en markvärmepump den ovanliga förmågan att kyla.

Den länkade produkten är som @Cerb skriver en LVVP vilket kan jobba under ännu bättre förhållanden än en FLVP.
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Ok, och hur förklaras olika angiven framledningstemp 35/55 av Nibe, som inte anges som krav i EN-standarden enl. den danska energimyndighetens artikel om SCOP? Om vi nu ska kunna jämföra mellan olika tillverkare.
Man kan väl göra nått trots att det inte är ett krav?
Kikar du på exempelvis min bergvärmepump gör man samma redovisning där:

Tabell med specifikationer för värmepumpar, visar kapacitet, effektivitet och energiklasser.
Textreferens till europeiska standarder EN14511, EN14528 och EN12102 från år 2013.
 
Attitudeswe
I Ingenjörssnickarn skrev:
Nejdå, inga fel utan mest slutsatser till Flexits nackdel som flera Nibe-fantaster redan bidragit med ;)
Gott att höra så att jag vet att du är neutral i förhållande till Nibe i vart fall ;) Blev det IVT istället månntro?
Ang. Flexit så ska jag efterfråga fler siffror så att man kan jämföra äpplen med äpplen istället - återkommer :)

För övrigt, läser jag rätt att denna produkt från italienska Clivet slår Nibe 735 på fingrarna (med risk för att svära i kyrkan...)?
[länk]
Den där hade bara scop 3.2 vid 55 grader framledning i medelklimat. En nibe S1255 har scop 4.0 med samma förutsättningar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
De flesta försöker nog hjälpa dig med att förklara var du tänkt fel ;)

Bytte ut en IVT, men blev inte det heller, närmaste servicepartner fanns en timme bort, utan blev något som en lokal firma kunde leverera och som jag tyckte var spännande då den har på en markvärmepump den ovanliga förmågan att kyla.

Den länkade produkten är som @Cerb skriver en LVVP vilket kan jobba under ännu bättre förhållanden än en FLVP.
Den hjälpen får man ju ändå vara tacksam för... :)
Återkommer som sagt med bättre siffror från Flexit så får vi helt se vilken av produkterna som har högst verkningsgrad. För oss som vet att Norge inte ligger söder om Danmark förefaller det dock märkligt att de inte skulle ha tagit fram en produkt anpassad för kallt klimat ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.