13th Marine 13th Marine skrev:
I manualen du länkade till står det 3.08 och inte vid vilket klimatområde, var hittade du 3.20?

Men ja, spontant är det de sifforna vi ska jämföra.
Här, ladda ned Produktdatabladet. Klimatområde medel, COP tappvarmvatten 3,2 och SCOP värme 3,08.
Siffran 3,38 vill man ju gärna ha verifierad eftersom prestandadatabladet för Nibe 735 anger SCOP 2,33 för Tj = biv vilket ska motsvara EN 14825...

https://www.flexit.no/sv/produkter/klimatvarmepump_econordic/klimatvarmepump_econordic_wh4/
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Spontant - nej, inte alls. En vanlig frånluftsvärmepump arbetar endast med varm frånluft från kök/wc/tvättstuga etc. Friskluft sugs in kall i huset via ytterväggsventiler, dvs. ett icke slutet system. Finns därmed inget förvärmningsbatteri för tilluft - för detta krävs en sluten FTX-ventilation med både från- och tilluftskanaler och -don överallt i huset i olika rum. Så har jag det. Emellertid har jag noterat att den effektiva värmeväxlaren mellan från- och tilluft sällan går på 100% (den är "för effektiv"). Resultatet är att onödigt varm luft skickas till himlen med avluften. Den nya produkten tillvaratar denna energi genom att skicka avluften till inbyggd LVVP som producerar varmvatten. Precis som en extern LVVP dock med den stora skillnaden att inte kall uteluft används som energikälla utan betydligt varmare luft i form av avluft. Återigen - verkar vara en klockren lösning, hade den varit (betydligt) billigare hade jag köpt den nu bums! :)
Höj tilluftstemperaturen vintertid samtidigt som du stänger av eltillskottet. Rotorn går då 100% hela tiden och du får bättre återvinning.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Höj tilluftstemperaturen vintertid samtidigt som du stänger av eltillskottet. Rotorn går då 100% hela tiden och du får bättre återvinning.
Yes, har dock en FTX utan eltillskott och för komfortens skull vill man inte gärna ha in varmare tilluft högt i tak än ca 21 gr. För luftcirkulationens skull bör man också ha något svalare tilluft än t.ex. golvet vid golvvärme, så att den friska tilluften faller och blandar sig i bostadsutrymmet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
I Ingenjörssnickarn skrev:
Här, ladda ned Produktdatabladet. Klimatområde medel, COP tappvarmvatten 3,2 och SCOP värme 3,08.
Siffran 3,38 vill man ju gärna ha verifierad eftersom prestandadatabladet för Nibe 735 anger SCOP 2,33 för Tj = biv vilket ska motsvara EN 14825...

[länk]
Fast nu började du jämföra SCOP på värme med COP på varmvatten.

Jag har inte lyckats få fram vad Tj = biv är, vet du vad det är för nått?

SCOP är en temperaturprofil över året, därför finns det olika temperaturprofiler för att södra Italien inte har behov av samma pumpar som norra Sverige.

Nibe anger SCOP för två olika profiler, medel och kallt klimat. Flexit anger för okänt klimat.
Edit: Jag kan inte ens hitta vid vilken framledningstemperatur som Flexit anger sitt SCOP.
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
I Ingenjörssnickarn skrev:
Beror nog helt på storlek på aggregat och inställt luftflöde. Jag har ett större Flexit UNI 4 där återvinningen går ned under 100% vid varmare än ca +7gr utetemp och önskade +21gr på tilluften, trots relativt stora luftflöden rekommenderade enl. BBR. Vilket aggregat har du?
Hur kan du ha mer än 100% värmeåtervinning på ett FTX-system? 🤔
 
Attitudeswe
I Ingenjörssnickarn skrev:
Korrekt, alternativt ett varmvattenbatteri som skjuter till värme vid behov som jag har kompletterat min FTX med.
Jag kör min ftx utan tillskott. Vid -15 ute får jag ändå +14 på tilluften. Vägrar värma utan kompressor :)

Hade varit lyx om man hade vattenburet, men får klara mig med LLVP i detta huset. Kanske skall sätta in en andra LLVP för lite bättre komfort, men 150k för uppgradering till vattenburet + LVVP är för dyrt just nu...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu började du jämföra SCOP på värme med COP på varmvatten.

Jag har inte lyckats få fram vad Tj = biv är, vet du vad det är för nått?

SCOP är en temperaturprofil över året, därför finns det olika temperaturprofiler för att södra Italien inte har behov av samma pumpar som norra Sverige.

Nibe anger SCOP för två olika profiler, medel och kallt klimat. Flexit anger för okänt klimat.
Edit: Jag kan inte ens hitta vid vilken framledningstemperatur som Flexit anger sitt SCOP.
Fast nej, det gjorde jag ju inte... Jag angav två olika separata värden.
COP varmvatten har ju samma temperaturprofil året runt om du anger att du vill att tappvarmvattnet ska hålla +55gr. Däremot håller framledning till bostadsvärmen olika temperaturer beroende på varierande utetemp - därav behovet av ett årsgenomsnittligt värde SCOP.

Se mitt inlägg #73. Tj = biv är alltså exakt värmebehovet för just temperaturprofil enligt EN 14825, därmed borde SCOP = [Tj=biv] = 2,33 för Nibe 735.

Jag kan inte heller se att varken Flexit eller danska energimyndigheten anger framledningstemperatur såsom Nibe gör ihop med EN 14825. Frågan är varför Nibe anger detta, då framledningstemperaturen oavsett låg- (golvvärme) eller högtempsystem (radiatorer) ju är varierande med utetempen (till skillnad från tappvarmvattnet).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har inte lyckats få fram vad Tj = biv är, vet du vad det är för nått?
Den lägsta utetemperatur då kompressorn själv klarar av att värma huset.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Attitudeswe
I Ingenjörssnickarn skrev:
Fast nej, det gjorde jag ju inte... Jag angav två olika separata värden.
COP varmvatten har ju samma temperaturprofil året runt om du anger att du vill att tappvarmvattnet ska hålla +55gr. Däremot håller framledning till bostadsvärmen olika temperaturer beroende på varierande utetemp - därav behovet av ett årsgenomsnittligt värde SCOP.

Se mitt inlägg #73. Tj = biv är alltså exakt värmebehovet för just temperaturprofil enligt EN 14825, därmed borde SCOP = [Tj=biv] = 2,33 för Nibe 735.

Jag kan inte heller se att varken Flexit eller danska energimyndigheten anger framledningstemperatur såsom Nibe gör ihop med EN 14825. Frågan är varför Nibe anger detta, då framledningstemperaturen oavsett låg- (golvvärme) eller högtempsystem (radiatorer) ju är varierande med utetempen (till skillnad från tappvarmvattnet).
Varmvatten med denna flexit har ju långt ifrån samma profil över hela året.

Sommartid kan den ta värme från 25 gradig inneluft när den värmer 12 gradigt kranvatten

Vintertid så går all värme i avluften till att värma tilluft. Därför skall den istället hämta energin från -8 gradig luft (eller -6 efter att roterande växlaren återvunnit) när den skall värma 4 gradigt kranvatten. Kan den alls det? Hur mycket kan kompressorn kyla ner luften? Är det inneluft så har den dessutom 100% RH efter avkylning, så frekvent avfrostning lär behövas.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag kör min ftx utan tillskott. Vid -15 ute får jag ändå +14 på tilluften. Vägrar värma utan kompressor :)

Hade varit lyx om man hade vattenburet, men får klara mig med LLVP i detta huset. Kanske skall sätta in en andra LLVP för lite bättre komfort, men 150k för uppgradering till vattenburet + LVVP är för dyrt just nu...
Jag upplever detsamma, vilket är märkligt och berättigar frågan från @13th Marine huruvida värmeåtervinningen skulle kunna överstiga 100%.

Det kan den givetvis inte, däremot är den oerhört effektiv, uppåt 90% luft-luft från frånluften till tilluften. Att jag t.ex. behöver ha låga ca +7gr utetemp för att återvinnaren ska gå 100% med innetemp +22gr för att få en tilluftstemp på +21gr verkar onekligen märkligt, men beror kanske på den expansion av luftmängden som sker vid uppvärmningen, alternativt att vi båda har missvisande tilluftstempgivare (?)
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Fast nej, det gjorde jag ju inte... Jag angav två olika separata värden.
COP varmvatten har ju samma temperaturprofil året runt om du anger att du vill att tappvarmvattnet ska hålla +55gr. Däremot håller framledning till bostadsvärmen olika temperaturer beroende på varierande utetemp - därav behovet av ett årsgenomsnittligt värde SCOP.

Se mitt inlägg #73. Tj = biv är alltså exakt värmebehovet för just temperaturprofil enligt EN 14825, därmed borde SCOP = [Tj=biv] = 2,33 för Nibe 735.

Jag kan inte heller se att varken Flexit eller danska energimyndigheten anger framledningstemperatur såsom Nibe gör ihop med EN 14825. Frågan är varför Nibe anger detta, då framledningstemperaturen oavsett låg- (golvvärme) eller högtempsystem (radiatorer) ju är varierande med utetempen (till skillnad från tappvarmvattnet).
Ah, Tbiv är vid vilken temperatur kompressorn fortfarande kan lämna max kapacitet, dvs har inget med SCOP att göra.

Eftersom du får högre COP med lägre framledningstemperatur får du olika SCOP med olika framledningstemperaturer. Av precis samma anledning får du olika SCOP med olika utetemperaturprofiler.

Så det du får gå efter är Nibes siffra SCOP = 4.35/3.38
Och om jag får gissa så är Flexits siffra vid 35graders framtemp, dvs deras siffra är 3.08/ - (gissar utifrån att man alltid väljer bäst siffra i databladet om man kan, samt att en sådan apparat installeras i nybyggnation med lågtemperatursystem)
 
useless useless skrev:
Den lägsta utetemperatur då kompressorn själv klarar av att värma huset.
Nej.
Se mitt inlägg #73 och läs artikeln om SCOP tack.
Tj = biv är alltså exakt värmebehovet för just temperaturprofil enligt EN 14825, därmed borde SCOP = [Tj=biv] = 2,33 för Nibe 735.
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Nej.
Se mitt inlägg #73 och läs artikeln om SCOP tack.
Tj = biv är alltså exakt värmebehovet för just temperaturprofil enligt EN 14825, därmed borde SCOP = [Tj=biv] = 2,33 för Nibe 735.
Graf som visar värmepumpskapacitet och efterfrågan över olika temperaturer med bivalent punkt och delbelastning markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Tänk på att EN14825 kan innehålla mer än en sak.
Troligtvis innehåller den flertalet olika definitioner och beräkningsmetoder.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah, Tbiv är vid vilken temperatur kompressorn fortfarande kan lämna max kapacitet, dvs har inget med SCOP att göra.

Eftersom du får högre COP med lägre framledningstemperatur får du olika SCOP med olika framledningstemperaturer. Av precis samma anledning får du olika SCOP med olika utetemperaturprofiler.

Så det du får gå efter är Nibes siffra SCOP = 4.35/3.38
Och om jag får gissa så är Flexits siffra vid 35graders framtemp, dvs deras siffra är 3.08/ - (gissar utifrån att man alltid väljer bäst siffra i databladet om man kan, samt att en sådan apparat installeras i nybyggnation med lågtemperatursystem)
Lol, ännu en Nibe-fantast eller varför drar du annars slutsatsen att 4,35 (istället för 3,38) ska jämföras med 3,20?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.