F
Vi köpte fettfilter för 360 kr
https://www.luftbutiken.se/alla-fil...MI-dLfxumR5wIVQawYCh0Q4AN1EAQYASABEgKyqvD_BwE

Varvtalsstyrning för 345 kr
https://soliduct.se/varvtalsstyrnin...MI2-a7_emR5wIVkIGyCh3H6AlgEAQYCSABEgLRw_D_BwE

"Luftdon" i form av en övergång 250->315 samt två tillsågade och lackade 6 mm MDF, några vinkelbeslag, krokar, skruv etc kanske total 400 kr

Extern takfläkt (från konkursbo) 1000 kr (Nypris 20.000 för vår modell men går att få ok alternativ för kanske 4.000 kr?)
Övrigt dvs spirorör, isolering, backspjäll, huv, elektrikerinkoppling etc har jag inte koll på men där skiljer sig ju inte vår lösning från andra.
Så här i efterhand hade jag nog valt 160 mm imkanal (och fläkt) men eftersom fläkten var som den var dvs 250 mm så körde jag det hela vägen. Jag tror att "trånga sektorn" i lösningen är 280 mm fettfilter samt tillflödet av luft in i huset.
 
  • Gilla
litari och 2 till
  • Laddar…
Jag puffar lite här... Vi står precis inför en större renovering och vill gärna slippa en frihängande fläktkåpa som stjäl en massa utrymme. Jag ser i tråden att funktionen verkar bra, men hur är det med ljudnivån? Låter det som en Airbus under start eller är ljudnivån okej? Känns som att det borde låta rätt högt med tanke på att fläkten ska orka säga upp allt os så långt...
 
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Jag puffar lite här... Vi står precis inför en större renovering och vill gärna slippa en frihängande fläktkåpa som stjäl en massa utrymme. Jag ser i tråden att funktionen verkar bra, men hur är det med ljudnivån? Låter det som en Airbus under start eller är ljudnivån okej? Känns som att det borde låta rätt högt med tanke på att fläkten ska orka säga upp allt os så långt...
Ju närmare taket och utloppsröret du kan sätta motorn desto tystare blir det.
 
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Känns som att det borde låta rätt högt med tanke på att fläkten ska orka säga upp allt os så långt...
Om fläkten sitter på vinden eller skorsten med ljuddämpare borde ljudet inte vara ett problem. Tror inte att takfläktar behöver högre effekt, men eventuellt hamnar fler stora fettdroppar på hällen och inte i fettfiltret. Kanske inte spelar så stor roll vart fettet hamnar? Hällen måste ändå rengöras efter användning.
 
Nu har vi med bytt köksfläkt från en frihängande som bara var i vägen till en takintegrerad. Vi köpte en Bosch ”Serie 6 DRC97AQ50”. Det är helt otroligt tyst och effektiv. Styrs via fjärr eller mobil/app (wifi) och går att dimmra belysningen på vilket är toppen om man bara vill ha lite dämpat ljus på kvällen.

Inga problem med os eller annat som en del verkar vara oroliga för. Och rummet blev mycket luftigare. Dessutom mycket mer socialt när det inte hänger ner en pelare i vägen för den man pratar med på andra sidan ön.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
J J33 skrev:
Nu har vi med bytt köksfläkt från en frihängande som bara var i vägen till en takintegrerad. Vi köpte en Bosch ”Serie 6 DRC97AQ50”. Det är helt otroligt tyst och effektiv. Styrs via fjärr eller mobil/app (wifi) och går att dimmra belysningen på vilket är toppen om man bara vill ha lite dämpat ljus på kvällen.

Inga problem med os eller annat som en del verkar vara oroliga för. Och rummet blev mycket luftigare. Dessutom mycket mer socialt när det inte hänger ner en pelare i vägen för den man pratar med på andra sidan ön.
Intressant, tittar på just den modellen, vad har ni för takhöjd?
 
D DanielOhlund skrev:
Intressant, tittar på just den modellen, vad har ni för takhöjd?
250cm men det hade inte varit några problem med högre. All ånga/os stiger rakt upp och sugs in i fläkten utan problem. Vi har för övrigt öppen planlösning mellan kök/vardagsrum.
 
  • Gilla
DanielOhlund och 2 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Vet inte om det var vårt bygge som efterfrågades. Här kommer i alla fall två bilder. Det hela är ju extremt enkelt uppbyggt med standardkomponenter som beskrivits i mitt tidigare inlägg.[bild] [bild]
Hej!
Håller på att bygga om i köket och vill lämna min nedhängda fläkt över köksön. Din lösning verkar extremt enkel och snygg. Dessutom billig - toppen! Undrar bara hur du gjort för att komma åt fettfiltret du köpt separat ? Sedan undrar jag hur du tycker det funkar med rengöring, dvs fett runtomkring etc? Tacksam för snart svar även om det var nåt år sedan du gjorde inlägget...
 
  • Gilla
Lbg83
  • Laddar…
F
Roland Sannicolo Roland Sannicolo skrev:
Tacksam för snart svar även om det var nåt år sedan du gjorde inlägget...
Jag lever fortfarande :)
Det går rätt smidigt att komma åt. Den MDF som täcker hålet hänger i fyra små krokar. 4 små öglor i locket och fyra små krokar i taket. Lätt att haka av. Lite pilligare att sätta tillbaks. Efter det så är det fri åtkomst till fettfiltret som är fäst med sin medföljande centrumskruv i ett grovsnickrat plattjärn. Syns bäst i byggbilden i mitt tidigare inlägg där det sitter en sexkantsbult i det hål som nu används för filtrets centrumskruv. I taket sitter en lackad MDF just för att det ska gå enklare att torka av. Man får ju stå på köksbänken och göra det men jag ser inte hur det skulle gå att lösa enklare än så. Den löstagbara MDF:en torkar man ju lämpligen av när man har lossat den i samband med filterrengöring.
 
  • Gilla
Roland Sannicolo
  • Laddar…
F
Sanna Klinglund Sanna Klinglund skrev:
Jag ser i tråden att funktionen verkar bra, men hur är det med ljudnivån
Problemet med vår hembyggda takintegrerade fläkt är att vi inte har någon bra indikering på att den är igång. Den har ibland stått på ett par timmar utan att vi märkt det. Hörs i princip ingenting. Funderar på att fixa en lampa som lyser när fläkten är igång.
 
Hej ! ni som har monterat takintegrerad fläkt. Ska man montera den före eller efter gipsning ?

Min första tanke var att gipsa hela taket i köket och sedan fälla in fläkten men blir lite osäker.
 
Här satte vi upp den först och gipsade runt.

AM-JKLVOPgCn34pTDTGRt7a5DTr071tVbeEDP2v4bzKmxULzBcsksFMw9VIs4QYvof6PXzanD74k1PnP1JzPK7rUcN99r-p6iL2_8m3XYb1UQyUGRrv1odQ32hoZE35Sy2F_XpPwNTvyjZ52QNO0-a_Y9o3b8g=s0
 
J johanjacobsson1900 skrev:
Hej ! ni som har monterat takintegrerad fläkt. Ska man montera den före eller efter gipsning ?

Min första tanke var att gipsa hela taket i köket och sedan fälla in fläkten men blir lite osäker.
Vi gipsade och målade först, sen satte vi upp den. Känns rimligast då ramen täcker gipset...
 
  • Gilla
johanjacobsson1900
  • Laddar…
Snailman
Gipsade först, och såg till att fläkten rymdes i en hel skiva, målade även taket innan fläkten monterades.
(målade bara några dm närmast fläkten, men syntes att det avvek lite i färgen mot resten av taket när resten av taket målades)
 
  • Gilla
johanjacobsson1900
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Gipsade först, och såg till att fläkten rymdes i en hel skiva, målade även taket innan fläkten monterades.
(målade bara några dm närmast fläkten, men syntes att det avvek lite i färgen mot resten av taket när resten av taket målades)
Ok toppen då satsar jag på att gipsa först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.