KNX för min del så det är trådat för att ha hög tillförlitlighet.
 
Dosa till min fläkt. Jag kan inte styra den från spisen trots att det är siemens dyraste fläkt :( Styrning från spisen finns dock på andra modeller.
 
  • Gilla
Kristian Björk-timm
  • Laddar…
Hur går det för dig @Snailman börjar du få allt på plats? :)
 
Snailman
Lime113 Lime113 skrev:
Hur går det för dig @Snailman börjar du få allt på plats? :)
Ja, fläkten är på plats, förhoppningsvis för gott, håller på och stoppar dit brandmatta.

Fläktrör installerat med omgivande brandmatta och stålnät som ersättning för kallrasskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyckades paja kallrasskyddet i plast, så blev ett sådant här i stället.

Närbild av en fläkt installerad i ventilation med synlig metallisk brandmatta som skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Snailman Snailman skrev:
Ja, fläkten är på plats, förhoppningsvis för gott, håller på och stoppar dit brandmatta.

[bild]

Lyckades paja kallrasskyddet i plast, så blev ett sådant här i stället.

[bild]
Hur är den ur ett matlagningsperspektiv? Går all ånga eller os dit? Fett/fukt på luckor eller tak i närheten av fläkt? Osv :)
 
Snailman
Lime113 Lime113 skrev:
Hur är den ur ett matlagningsperspektiv? Går all ånga eller os dit? Fett/fukt på luckor eller tak i närheten av fläkt? Osv :)
Lär tyvärr ta rätt länge till innan jag testar det, måste bygga köket först typ. Men har fått en del klagomål av typ 'slå huvudet i fläkten' på förra huset, där jag satte en frihängande fläkt. Var meningen jag skulle haft den fläkten först, men övertog min, det hade ju ändå inte passat med en takintegrerad fläkt där med sådant tak. Taket gick upp i nock där.

Frihängande köksfläkt som går upp till en sluttande vit taknock, möjlig risk för huvudkollision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått? Ngn erfarenhet kring hur en takfläkt tar hand om matoset? Hur blir det med fett i taket runt fläkten?
 
För vår del med takmonterad vilpe och fjäråskupan fungerar det otroligt bra. Bättre än någon annan fläkt vi tidigare haft. Inget fett i taket eller på köksön men massor i filtren vilket tyder på att det mesta sugs upp.
 
F
Vi "byggde" takintegrerad köksfläkt själva när vi byggde nytt. Extern takfläkt i bautaformat ("blocketfynd"), överdimesionerad imkanal rakt ned. Hemsnickrat fäste för ett fettfilter från fjäråskupan och hemsnickrat "luftdon" i taket.
Fördelar: MYCKET Tyst, otroligt effektiv, billig (även utan "blocketynd"), diskret, ur vägen/ fri sikt vid köksön

Nackdelar: Styrs via vred på väggen 2 meter från spisen, glömmer att den är på eftersom den är så tyst, tilluften är underdimensionerad när man vrider på fullt- då måste ett fönster öppnas för att ge full effekt
 
  • Gilla
Roland Sannicolo
  • Laddar…
Hur högt har ni i upp till taket?
 
F
Normal takhöjd. - 2,5 meter.
 
  • Gilla
andeb
  • Laddar…
Har du en bild eller mer detaljerad beskrivning på bygget? Hade varit intressant.
 
F
S schlump skrev:
Har du en bild eller mer detaljerad beskrivning på bygget? Hade varit intressant.
Vet inte om det var vårt bygge som efterfrågades. Här kommer i alla fall två bilder. Det hela är ju extremt enkelt uppbyggt med standardkomponenter som beskrivits i mitt tidigare inlägg. Mätt precisionen på en inbyggd spotlights metallkant med ett mätverktyg som visar avståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kökstak med inbyggd belysning och diskret ventilkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Gipstak med ett infällt rektangulärt montage för belysning eller ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild hur den är monterad i taket.
 
Vad fick du betala för alla komponenter?
Var köpte du plåt och fettfilter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.