Hej!

Vi är relativt nyinflyttade i villa med fiber. När vi flyttade in så löste vi internet genom att plugga in vår gamla router i vänstraste uttaget på inteno-lådan på bilden. WiFi har sedan dess fungerat OK, men idag skulle vi koppla upp sonens dator med nätverkskabel från ett av nätverks uttagen i väggen - inget nätverk hittades. Jag provade de andra uttagen i huset - inget nätverk. Kan det verkligen vara fel på samtliga uttag?

Nätverkskabeln vi använde är nästan helt ny. Jag förstår inte hur jag ska felsöka detta, kan man göra något med inteno-lådan?
 
  • Två vita nätverksutvidgare på vägg, svart router på golv, kablar, trägolv, vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Jag gissar att det där är inkommande nät. Jag ser inget som kopplar det vidare till något nätverk. Vet du om du har en patchpanel någonstans. Du behöver gå vidare från din router till en switch som ansluter till nätverksuttagen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Intenolådorna på bilden ovan är det enda nätverks relaterade jag hittar i huset, är inte nätverksuttagen inkopplade, är det så du menar?
 
Uppenbarligen har du hittat nätverksuttagen också. De är anslutna till sladdar som leder någonstans. Den änden måste vara ansluten.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Ok. Är det så att man måste dra en kabel från switchen till ett av nätverksuttagen? Trodde att de var inkopplade från start men så kanske det inte funkar?
 
Har du någon media-central där det finns många nätverksuttag ?
T.ex vid elcentralen?
 
Tyvärr inte, jag har proppskåp men inget mer än så.
 
F
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Tyvärr inte, jag har proppskåp men inget mer än så.
Har du källare, garage, vind eller liknande där en patchpanel sitter kanske? Verkar konstigt att man skulle sätta uttag och sedan inte koppla in dem. I närheten till fiberomvandlaren finns det uttag där?
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Hittar du inget uppenbart så kan du väl fråga säljaren hur de gjorde?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Ok. Är det så att man måste dra en kabel från switchen till ett av nätverksuttagen? Trodde att de var inkopplade från start men så kanske det inte funkar?
Normalt går nog en kabel fram vart och ett av uttagen i huset till en gemensam plats där det sitter en patchpanel som de kopplas in i. Denna panel måste på något sätt kopplas ihop med Internet, annars gör de ingen nytta.

Finns det ingen patchpanel någonstans så är det märkligt och oklart hur man tänkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
På bilden ser man att fibern kommer in i den lilla boxen längst till höger (med en laservarningstriangel på). I den sitter fibern ansluten till en hona och sedan går en fiberpatchkabel till Intenon längst till vänster som sedan pluggas in i själva omvandlaren, eller vad det heter. Så ser det ut på många ställen här. Jag har samma med skillnaden att min fiberbox sitter på utsidan och patchkabeln går genom väggen, inte markfibern.

Intenon är normalt sett bara en tjänstefördelare så det behövs en router med WiFi om man vill ha WiFi. Precis som det verkar varit tidigare. Den måste anslutas i rätt uttag på Intenon. Bara att läsa på utifrån vilken modell det gäller.

Att det inte funkar nu beror antagligen på att ni kopplat fel och normalt sett får man bara en IP-adress från ISP:n. Nu kräver ni två och då krockar det. Koppla routern rätt så kommer det fungera. Normalt sett WAN-anslutning på routern till rätt uttag på Intenon (läs på vilket för "vanligt" internet) och sedan ska WiFi kunna delas ut till 254 adresser inom ett normalt segment. Routern sköter översättningen till den enda IP:n som man får via fibern, därav namnet. Man kan också köra via kabel från LAN-uttagen på routern för stabilare överföring. Jag kör både och.

Edit igen: Inte någon villainstallation i mina trakter sätter in någon någon patchpanel eller uttag, utan det får villaägaren själv fixa isf. Man får fibern direkt in via väggen, kortast möjliga väg och sedan en Inteno på väggen i direkt anslutning, gärna nere vid golvet som här.. Router får de flesta från internetleverantören (t ex Telia). Sedan kör man, efter att ha läst på det grundläggande, förhoppningsvis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Walle85
MultiMan MultiMan skrev:
På bilden ser man att fibern kommer in i den lilla boxen längst till höger (med en laservarningstriangel på). I den sitter fibern ansluten till en hona och sedan går en fiberpatchkabel till Intenon längst till vänster som sedan pluggas in i själva omvandlaren, eller vad det heter. Så ser det ut på många ställen här. Jag har samma med skillnaden att min fiberbox sitter på utsidan och patchkabeln går genom väggen, inte markfibern.

Intenon är normalt sett bara en tjänstefördelare så det behövs en router med WiFi om man vill ha WiFi. Precis som det verkar varit tidigare. Den måste anslutas i rätt uttag på Intenon. Bara att läsa på utifrån vilken modell det gäller.

Att det inte funkar nu beror antagligen på att ni kopplat fel och normalt sett får man bara en IP-adress från ISP:n. Nu kräver ni två och då krockar det. Koppla routern rätt så kommer det fungera. Normalt sett WAN-anslutning på routern till rätt uttag på Intenon (läs på vilket för "vanligt" internet) och sedan ska WiFi kunna delas ut till 254 adresser inom ett normalt segment. Routern sköter översättningen till den enda IP:n som man får via fibern, därav namnet. Man kan också köra via kabel från LAN-uttagen på routern för stabilare överföring. Jag kör både och.

Edit igen: Inte någon villainstallation i mina trakter sätter in någon någon patchpanel eller uttag, utan det får villaägaren själv fixa isf. Man får fibern direkt in via väggen, kortast möjliga väg och sedan en Inteno på väggen i direkt anslutning, gärna nere vid golvet som här.. Router får de flesta från internetleverantören (t ex Telia). Sedan kör man, efter att ha läst på det grundläggande, förhoppningsvis.
Notera att de pratar om inbyggda uttag i väggen, så sannolikt har man dragit kabel från uttag i enskilda rum. Dvs. det bör sannolikt komma ut en eller flera nätverkskablar vid någon samlingspunkt. Där får man sedan koppla in sin router så att man får ut nätverket i alla uttag.
Ser ut att vara korrekt kopplat på TS bild för att få WiFi i huset, men det som saknas är en sladd från routern till denna samlingspunkt för att fördela ut allt via en switch till alla fast installerade uttag i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Det första man blir blind på är ögonen! 😆

Jahaja, kanske är huset draget med uttag men vid annat tillfälle än fibern och detta är det man fått vid fiberinstallationen som jag nämnde. Fasta uttagen i husen ansluter ju normalt sett, som ni sagt, till en patchpanel, så det är väl bara att börja leta i garderober, bakom luckor och annat tills den hittas, om nu inte någon renoverat bort fasta nätverket. Finns ju en del trådar i forumet där många tycker trådat ethernet/internet är stenålder och klipper alla kablar som hittas.

Edit: När/om den väl hittats så behöver det bara fattas beslut hur allt ska kopplas ihop på bästa sätt. Enklaste är ju en fast kabel från Intenon till utrymmet för patchpanelen och en router, eventuellt en extra switch med tillräckligt antal portar om inte routerns LAN-uttag räcker. Beroende på hur huset ser ut bör det sättas accesspunkter eller något mesh-system för bra WiFi-täckning.

Om patchpanelen inte kan hittas kanske det är det mest framkomliga och då kanske det inte behövs fast anslutning utan WiFi duger även för spel mm. Själva mesh-routern vid Intenon ansluten med kabel och sedan ett par trådlösa mesh-punkter på lämpliga ställen. Google säljer t ex kompletta system i 3 delar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Walle85
Yes, finns ingen garanti för att kablarna finns kvar hela vägen från uttagen.
Första som skedde efter att jag sålde min första lägenhet var att köpare ringde mig och frågade om man kunde ta bort centralen där alla nätverkskablarna samlades. Han hade noll intresse av att nätverksuttagen var inkopplade. Jag sa bara att om han inte bryr sig om nätverksuttagen så är det bara att köra på, krävs ju ingen behörighet att göra något med det. Slutade med att han kapade av alla kablarna och rev ner hela centralen. Så den nätverksinstallationen blev obrukbar.
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
F
Walle85 Walle85 skrev:
Yes, finns ingen garanti för att kablarna finns kvar hela vägen från uttagen.
Första som skedde efter att jag sålde min första lägenhet var att köpare ringde mig och frågade om man kunde ta bort centralen där alla nätverkskablarna samlades. Han hade noll intresse av att nätverksuttagen var inkopplade. Jag sa bara att om han inte bryr sig om nätverksuttagen så är det bara att köra på, krävs ju ingen behörighet att göra något med det. Slutade med att han kapade av alla kablarna och rev ner hela centralen. Så den nätverksinstallationen blev obrukbar.
Vad är det för fel på folk? 🙄
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.