Jag tog fram papperena igen för att dubbelkolla texternas formulering, och såg då att den formulering om "att jag skall packa upp marken där huset skall stå" inte var med på kontraktet. Den stod endast med på ett icke underskrivet utkast/offert som köparen ville ha för att visa upp för banken.
Att texten togs bort för att vi var överens om att tomten nu var i det skick han önskade, hade jag glömt bort...
Han köpte dessutom tomten ett antal månader efter att jag hade gjort jobbet på min tomt, så något entreprenad uppdrag kan det inte heller bli tal om.
Dessutom var det nära att köparen hoppade av köpet efter jag hade packat upp tomten för de hade svårt att få sin bostadsrätt såld.

Säljarens åtaganden enligt kontraktet är "bara" de sedvanliga att fastigheten skall vara obelånad, inga servitut skall belasta samt inga obetalda avgifter etc.
Dock står det ordagrant "Köpare, som har besiktigat tomten, godtar fastighetens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk på grund av fel eller brist på fastigheten."

Nu blev det Solklart!
Kan ju inte vara mer tydligt!
Får bara hoppas att vi alla kan acceptera läget och "bli sams"...
 
  • Gilla
Fotografen och 33 till
  • Laddar…
Slamdunk!
 
D
Grattis
 
Måste kännas väldigt skönt!
Men glöm nu för den sakens skull inte bort att rapportera vem som nu fick stå för fiolerna till slut.
Det vore ju ganska skönt om det blev byggföretaget, så du och köparen kan bli goda grannar till slut.
 
harry73
Goda grannar kan man bli oavsett.
 
Skönt med inlägget ovan, nu är det ju ännu mer solklart än tidigare. Extremt oseriös hustillverkare. Jag tycker definitivt att du ska berätta vilka de är när allt är över här. Den här sortens personer borde inte få bedriva verksamhet över huvud taget. Att hota en person, som man inte har något avtal med, med rättsliga påföljder, är inte okej.
 
Hemmakatten
När vi byggde hus hade byggaren en UE som skulle kakla badrummet. Arbetet var dock så dåligt tyckte både byggaren och jag så UEn blev utslängd. När byggaren vägrade betala det undermåliga arbetet försökte UE få pengar av mig. Jsg vägrade förstås men UE var så dum att han stämde mig. Inte en krona fick han, däremot utgifter för ett biträde han anlitat.

Skönt att du hittst köpekontraktet. Oavsett så se till att fortsatt bara ha kontakt med din avtalspart.
 
Redigerat:
harry73 skrev:
Goda grannar kan man bli oavsett.
Tveksamt i detta fall med köparens agerande:

"Strax därefter ringde köparen och undrade om jag verkligen inte tänkte göra "klart" hans tomt på det sätt som han vill. Jag sa samma som till hustillverkaren, och då lät han mig veta att hustillverkarens advokater har tittat på ärendet och jag kommer att få betala dyrt, det hela är solklart.
Så vi får väl se om det kommer upp till rätten eller som ett förenklat mål."

En mycket dålig start på grannförhållandet!
 
Jag har följt tråden med stort intresse och kan bara säga: vilken lättnad för TS att ni tog bort den där dumma formuleringen ur kontraktet! Som du själv skriver; nu är det solklart! Du är helt fri från samtliga åtaganden och kan be den mycket oseriösa husfirman att fara och flyga om de hör av sig igen! Det skulle onekligen vara väldigt intressant att veta vad det är för företag som bedriver den typ av skrämseltaktik du har beskrivit här! Sådana typer vill ju ingen av oss göra affärer med i framtiden...
 
harry73
Henri skrev:
Tveksamt i detta fall med köparens agerande:

"Strax därefter ringde köparen och undrade om jag verkligen inte tänkte göra "klart" hans tomt på det sätt som han vill. Jag sa samma som till hustillverkaren, och då lät han mig veta att hustillverkarens advokater har tittat på ärendet och jag kommer att få betala dyrt, det hela är solklart.
Så vi får väl se om det kommer upp till rätten eller som ett förenklat mål."

En mycket dålig start på grannförhållandet!
Absolut en dålig start på grannsamverkan, men sen är man själv med om man bortser från det i de övriga förhållanden eller inte. Man behöver inte vara kompisar, man behöver inte glömma heller, men man kan i alla fall bete sig trevlig och uppskatta vis sammarbete grannar emellan. Men på något sätt kommer allt säkert påverka deras relation.
 
harry73
Sen kan det vara bra att leva in sig i köparens sits. Han håller på med en mångmiljon affär och är där helt beroende av entreprenören som sannolikt hotar köparen lika mycket eller ännu mer än TS.
TS får höra av firmans jurister att han har en stark case mot köparen, och entreprenören försöker kanske få igenom hutlösa förseningskostnader med argumentet att ts är ansvarig och att han ska betala.

Med det i baktanke är köparens beteende inte jättekonstig. Det är även möjligt att köparen när allt är färdigt kommer at uppskatta ts agerandet och at e kommer at skratta om det senare.
TS kan också tipsa köparen om byggahusforumet och fråga om han har lust at starta ett projekttråd
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Mitt förslag, att TS faktiskt gör klart, fast i den takt som är rimlig för honom är baserad på andemeningen i den första överenskommelsen som verkar ha varit att TS gör iordning tomten för husbygge och att köparen sedan köper den för det ursprungliga priset. Det är ju genom ett flertal kunskapsluckor som den nuvarande situationen uppstått som gör att TS inte längre är bunden av den första överenskommelsen.

Samtidigt är köparen också lite ofin. TS har ju delvis förberett ett garage trots att detta inte fanns med i överenskommelsen.
 
Problemet om han överhuvudtaget rör frågan mer. Är att då kan han bli ansvarig.
 
Beror på hur man utformar avtalet kring detta, det borde gå att lösa med en enkel avtalsskrivning.
 
pelpet skrev:
Beror på hur man utformar avtalet kring detta, det borde gå att lösa med en enkel avtalsskrivning.
Håller med om det!
Men det är bättre att visa sin ståndpunkt, även om TS vill av ren snällhet göra ett kompletterings arbete så är det bättre i detta fall att inte involvera sig mera. Scenariot kan lätt bli ett underkänt packprov!
Låt en entreprenör slutföra detta, det är mitt råd till TS!
Vill väldigt gärna veta vilken husfabrikant som köparen anlitat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.