Kul ärende!

Från vad jag har läst så har TS en hel hög med ess kvar att spela ut så husfabrikanten kan antingen förlora eller så vinner han inte... :)
 
Tycker att det är en lite smått absurd situation. Dvs att hustillverkarn sitter och hotar dig med stämning för ev merkostnader han drabbas av för att hans tidsschema inte håller.

Jag hade vägrat ha någon kontakt med annan än min avtalspart, dvs köparen. Klart man vill hjälpa till och göra vad man kan, inom rimliga gränser, för att hjälpa köparen. Jag hade dock inte satt mig i ett möte med köparens avtalspart, och jag hade absolut inte gjort några ansträngningar över huvud taget efter ett sånt bemötande som du fick. Tvärtom..
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Precis som andra säger så har du ingen juridisk relation till hustillverkaren, du skall bara prata med köparen.

Köparen får i sin tur prata med hustillverkaren. Däremot om du går med på att hjälpa till, betala något etc till hustillverkaren så försämrar du ditt läge genom att skapa en relation till hustillverkaren.

Mitt råd till dig är att inte svara på något alls från hustillverkaren och bara hänvisa till att han får prata med köparen.

/N
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Hej igen allihopa
Idag har hustillverkaren ringt mig igen och undrade om jag hade ändrat mig?
-Nä, svarade jag.
-Det är ju synd att behöva stämma/gå till rätten för en så liten summa, tyckte han då.
-Absolut svarade jag, men jag står fast vid att jag kan var behjälplig rent fysiskt men inget ansvar och en väldigt begränsad slant kan jag bidraga med.
-Aha, det är ju tråkigt, då får köparen ringa och beställa jobbet och sedan får han då stämma dig om han vill. Kan du bekräfta din inställning till köparen.
-Absolut, det göt jag.
Inget mer av direkt väsentlighet sades.

Strax därefter ringde köparen och undrade om jag verkligen inte tänkte göra "klart" hans tomt på det sätt som han vill. Jag sa samma som till hustillverkaren, och då lät han mig veta att hustillverkarens advokater har tittat på ärendet och jag kommer att få betala dyrt, det hela är solklart.

Så vi får väl se om det kommer upp till rätten eller som ett förenklat mål
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Desperata & patetiska människor, ingen seriös advokat tar detta vidare. Hittar dom en oseriös kommer Tingsrätten skratta gott... DU är vinnaren!
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ni blir väl grannar och köparen visar nu tydligt att han inte kommer att bidra till god grannsämja. Tråkig inställning från dennes sida.
 
C
Ha ha, vilka idioter. De har väl mer eller mindre redan nu snackat bort 30 000 kr i tidsspillan. Hade varit enklare, billigare och snabbare att vara pragmatisk och bara fixa det. Trodde de hade en tidsplan att oroa sig för i första hand?
 
Vad skall de stämma dig för?
Du ägde en tomt och gjorde den klar för husbygge, som köparen godkände efter packprov tagits.
Därefter tog köparen hand om tomten med alla för och nackdelar.
Hustillverkaren kommer då på att det behöver göras mer markarbeten.
Den som då får stå för den kostnaden skall vara köparen eller hustillverkaren. ALDRIG du som sålde tomten.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
D09
Känns som hustillverkaren försöker minska sina egna kostnader för entreprenaden och ser dig som en individ som man kan tjöta på.

Varför skulle hustillverkaren på totalentreprenad tjöta på dig om garageytan.. Jo, de slipper en del markarbete själva.. Dvs bättre marginal till företaget..

Erbjud inget, räkna med att dom bandar dina samtal. Deras beteende och hot.. Riktigt trist..

Erbjud som sista alternativ att sponsra med en spade.. Gräva får dom göra själva..

Har en av lillgrabbens plastspadar som jag kan sponsra med.

De du har erbjudit redan, säg ett det gäller i 4 dar.
Tackar dom nej så gäller det inte längre

Banda samtal kan du också göra. Har du Androidtelefon så finns det en grym app som heter totalrecall ( enda värdelösa med Apple är att den inte finns )
 
Glad_Amatör2 skrev:
Hej igen allihopa
Idag har hustillverkaren ringt mig igen och undrade om jag hade ändrat mig?
-Nä, svarade jag.
-Det är ju synd att behöva stämma/gå till rätten för en så liten summa, tyckte han då.
-Absolut svarade jag, men jag står fast vid att jag kan var behjälplig rent fysiskt men inget ansvar och en väldigt begränsad slant kan jag bidraga med.
-Aha, det är ju tråkigt, då får köparen ringa och beställa jobbet och sedan får han då stämma dig om han vill. Kan du bekräfta din inställning till köparen.
-Absolut, det göt jag.
Inget mer av direkt väsentlighet sades.

Strax därefter ringde köparen och undrade om jag verkligen inte tänkte göra "klart" hans tomt på det sätt som han vill. Jag sa samma som till hustillverkaren, och då lät han mig veta att hustillverkarens advokater har tittat på ärendet och jag kommer att få betala dyrt, det hela är solklart.

Så vi får väl se om det kommer upp till rätten eller som ett förenklat mål
Om det skiter sig för dig så hoppas jag innerligen att du outar de här nissarna. Jävla meck.

//magnus
 
thomas33 skrev:
Vad skall de stämma dig för?
Du ägde en tomt och gjorde den klar för husbygge, som köparen godkände efter packprov tagits.
Därefter tog köparen hand om tomten med alla för och nackdelar.
Hustillverkaren kommer då på att det behöver göras mer markarbeten.
Den som då får stå för den kostnaden skall vara köparen eller hustillverkaren. ALDRIG du som sålde tomten.
Riktigt så simpelt är det ju iofs inte. Det finns ju en juridisk möjlighet att man tolkar avtalet som att marken skulle packas för det hus om sattes ut, och att det är legio att packa 2-3m utanför stakning. Frågan är sedan ytterligare komplicerad (begravd) av att köparen med bihang godkänt packningen. Frågan är om djävulens advokat kan få en domare att förbise detta godkännande med hänvisning till ovan.

Det är en tunn väg att gå och eftersom utfallet torde peka i TS väg så borde nog köparen ta en förlikning på 1/3 av kostnaden. Att sedan husleverntören hotar TS upprepade gånger är ju bara dumt.
 
harry73
Glad_Amatör2 skrev:
Det finns inget mer skriftligt, bara vad vi har sagt muntligt. Men enligt min minnesbild så har inte detta diskuterats alls.
Quote från första sidan

Hur är det med fastighetsköp. Gäller muntliga överenskommelser eller ska allt vara skriftligt?
 
Glad_Amatör2 skrev:
Vid kvart i fyra fick jag följande sms
"Vi måste få ditt svar idag. Svar ja betyder att du betalar det som överstiger de 10 000 som Stefan lovat att ta. Vi bedömer att kostnaden totalt blir ca 30 000. Du är också fullt ansvarig för utförandet.
Svar nej betyder att kunden får beställa och betala. Sen är det upp till kunden om han vill processa."

Jag svarade då
"Jag kan inte ta ansvaret = Nej"

.
Jag tycker detta låter som en mycket otrevlig och konstig situation. Att du sitter och "förhandlar" eller ens pratar med dessa företag som du inte har någon affärsmässig relation till, och att de hotar med stämning över sms. Och den som kontrakt med dem inte ens är närvarande. Mycket märkligt och lite skrämmande. Jag skulle överhuvud taget inte kommunicera med dem, varesig muntligt eller skriftligt. Allt kan vändas mot dig. All din kommunikation bör gå via tomtköparen, det är din motpart, ingen annan. Vad han har för kontrakt och avtal med dessa herrar är hans sak, inte din. Sen skulle jag även köpa en konsultation med en jurist för att säkert veta vad du står juridiskt. Jag tror du har helt tort på fötterna, men låt en som kan juridiken avgöra det säkert.

Och vilket avtal de "erbjöd" dig. Då står för ALLT över 10tkr, utan någon övre gräns. Det är bara löjligt. Men situationen är mycket otrevlig tycker jag med deras hot, du behöver en jurist.
 
harry73 skrev:
Quote från första sidan

Hur är det med fastighetsköp. Gäller muntliga överenskommelser eller ska allt vara skriftligt?
Muntligt gäller inte vad gäller fastighetsköp, bara skriftligt. Vad som gäller för entreprenadarbeten vet jag ej.
 
harry73
Men entreprenadarbeten om det nu är det utförde ts innan köpet enligt ett muntligt villkor i överenskommelsen.
Men det känns bra om ts lägger den 10tkr som han eventuellt erbjöd motparten på juridisk rådgivning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.