Mikael_L
Jag har vänner/människor omkring mig som hållit på som tusan med sina gamla hus i åratal nu.
De har lagt ner mer pengar och tid på att rusta sitt hus bit för bit, än vad jag lagt på att bygga ett helt nytt.
Och då har dom fortfarande ett gammalt hus, som drar dubbelt så mycket energi, är fullt med gamla tekniska system, gamla bygglösningar, tveksam grundläggning, och en massa kompromisser i planlösningar osv.

Jag undrar om inte många borde ha slagit omkull sitt gamla 40-50-60-70-tals ruckel direkt, innan dom började lägga in så mycket pengar i det så det inte längre går att riva.


Om jag jämför med bilar, inte tusan byter jag bromsar, koppling, topplocket och svetsar in 2 kvm ny plåt på en 25 år gammal Opel med 28.000 mil på mätaren ...
Och inte börjar jag heller sminka upp den med nya recaro-stolar, modifierar och sätter in en större och mer lutande vindruta och konverterar den till etanol-drift, bara för att få den att verka modernare.
 
Alla hus borde byggas utan fönster för bästa energiförbrukning...
 
  • Gilla
pingis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
osiris skrev:
Alla hus borde byggas utan fönster för bästa energiförbrukning...
Aningens OT (lite sidospår iaf), men jag kan inte hålla mig ifrån att haka på ... :)

Ja när jag var i detta husbygges senare skeden så sa jag åt alla (halvt på skämt, halvt allvarligt) att nästa hus struntar jag i fönster, det bli kameror på utsidan och storbildsskärm på insidan.
Då kan man välja att "titta ut", dvs se utsidan genom kameran, välja en helt annat utsikt, tänk er att bo vid grand canyon och se det i morgonljuset när du vaknar :)
Eller så använder man valfritt "fönster" som TV eller dataskärm, eller så slår man av allt för mörkläggning vid filmtittande på projektorn osv osv.

Och då jag byggde upptäckte jag att fönstren stod för nästan 20% av husets byggkostnad och byggtid. :)
Och sen minst 20% av energiförlusten under driftskedet.
 
Mikael_L skrev:
Jag undrar om inte många borde ha slagit omkull sitt gamla 40-50-60-70-tals ruckel direkt, innan dom började lägga in så mycket pengar i det så det inte längre går att riva.
Tur man har ett 30-talshus. Annars hade man känt sig träffad. :)
 
  • Gilla
Sparris och 9 till
  • Laddar…
Handlar det inte om läge och ändå om ekonomi? De gamla husen ligger oftast på bästa läget. I Stockholm är det så dyrt, så ska du förutom att köpa det här gamla huset också börja riva det och sedan bygga ett nytt så faller den ekonomiska kalkylen för många. Man renoverar lite i taget i stället, efter hand som man får råd.

Häromkring finns i alla fall en del som river, kanske är det mest sommarstugor, och bygger nytt sedan.
 
  • Gilla
Davidw och 2 till
  • Laddar…
Vi började kika på hus och insåg snabbt att det var lika mycket pengar att köpa en risig 70-talskåk på en mindre tomt (700kvm) och renovera denna som att bygga nytt (fri tomt från släkten några mil ytterligare från stan).
 
Mikael_L
Marlen Eskilsson skrev:
Handlar det inte om läge och ändå om ekonomi? De gamla husen ligger oftast på bästa läget. I Stockholm är det så dyrt, så ska du förutom att köpa det här gamla huset också börja riva det och sedan bygga ett nytt så faller den ekonomiska kalkylen för många. Man renoverar lite i taget i stället, efter hand som man får råd.

Häromkring finns i alla fall en del som river, kanske är det mest sommarstugor, och bygger nytt sedan.
Ja sprida ut kostnaden (och arbetet) över flera år kan ju vara en anledning.
En del renoverar under en 10-årsperiod för 1 mille och lägger ner 2000 egna arbetstimmar på detta.

Om de istället la den miljonen direkt plus ett år ledigt och byggde nytt så stod det ett nytt hus där året efter för samma pengar och tid.
Men självklart är detta inte möjligt för många, man har ingen miljon över och får inte låna en heller. Och kanske inte har en arbetsgivare som går med på ledigheten heller.
 
  • Gilla
Bosanac och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju olika aspekter på den frågan och svaret är väl som med mycket annat inte svart eller vitt.
I grunden tycker jag det är bra att folk renoverar, vårt lands husbestånd skulle se väldigt tråkigt ut om vi inte behöll gamla byggnader. Sämre lösningar till trots. Om det vore en princip liksom. Det är väl många som idag ångrar den rivningshysteri som infann sig på 60- och 70-talet till exempel. Förvisso kanske det är mer på ett politiskt plan.

Men det är nog många som kan vittna om att de som gjort omfattande renoveringar ofta menar att det hade varit bättre att riva och bygga nytt. Pudelns kärna är då vad som ligger i "omfattande" ? :) Kan man hitta någon kvot mellan inköpsvärde/renoveringskostnad och förväntat nytt värde efter renovering?

Därtill kommer att många ofta underskattar kostnader och arbetsinsats väldigt grovt när de köper hus med renoveringsbehov.

När vi tittade på hus för snart 10 år sedan var i med i flera budgivningar på hus med omfattande renoveringsbehov som drog iväg bortom alla fantasier. Av en händelse träffade vi en av de som vann en av dessa budgivningar på ett hus med som vi uppskattade ett renoveringsbehov på närmare 1 Mkr. När vi frågade hur det gått med huset så sa de uppgivet att de inte trodde att det skulle kosta nästan 1 Mkr att renovera... Jag tror inte de idag får igen de pengarna, ytterligare ett exempel på det du beskriver.
 
  • Gilla
Davidw och 2 till
  • Laddar…
harry73
Mikael_L skrev:
Om jag jämför med bilar, inte tusan byter jag bromsar, koppling, topplocket och svetsar in 2 kvm ny plåt på en 25 år gammal Opel med 28.000 mil på mätaren ...
Och inte börjar jag heller sminka upp den med nya recaro-stolar, modifierar och sätter in en större och mer lutande vindruta och konverterar den till etanol-drift, bara för att få den att verka modernare.
Bromsar och koppling är vanlig slitage som också en ny bil har, så de kan man byta, sen finns de en smärtgräns hur mycket man vill lägga på verkstadskostnader innan det är dags att byta bil, men det finns ju många som lägger hur mycket pengar som helst på en gammal volvo eller epatraktor.
 
Tur att inte alla tänker som du, då hade vi bara sett nybyggen överallt. Här på Gotland är det faktiskt rätt vanligt med 1800-talshus. Även om de nog inte håller högsta energiklass och säkert renoverats för mycket pengar genom åren så är jag glad att deras nuvarande och tidigare ägare inte haft din inställning.

Problemet med att folk lägger för mycket pengar på renovering tror jag till stor del är att det renoveras fast att det inte behövs. Byggbranschen har via TV-program och liknande tjänat stora pengar på att få folk att haka på trender hit och dit som antagligen kommer att vara fullständigt ute om några år så att det måste renoveras igen för att hänga med.
 
  • Gilla
Davidw och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
- - - Om jag jämför med bilar, inte tusan byter jag bromsar, koppling, topplocket och svetsar in 2 kvm ny plåt på en 25 år gammal Opel med 28.000 mil på mätaren - - -
Nej, men om den varit 90 år gammal så finns det däremot många entusiaster som ägnar sig åt just sånt.
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
harry73
Sen skulle de som renoverar gamla hus också hålla på med nya hus (nytt uterum, större garage, annat kök, mm.)
den tid man lägger på renoveringen lägger man inte på dyra semesterresor och restaurangbesök
 
  • Gilla
Joar001
  • Laddar…
Jag tror att det handlar om känsla (och det var det jag menade med att bygga utan fönster). Alla vill inte bo i nybyggda hus som ser likadana ut, trots att det på ett rationellt plan ofta kanske är det smartaste.

Sen håller jag med om att det troligen renoveras alldeles för mycket (gäller även vårt hus, som är från 1760 c:a).
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
nimhed skrev:
Tur man har ett 30-talshus. Annars hade man känt sig träffad. :)
Tja, bevarandevärdet känns ju som att det ökar sådär lite allmänt när det blir äldre kåkar.
Sen har nog de flesta -30-talskåkar (och äldre) som var lite halvruttna redan gått under grävskopan.
De som står kvar var de som ställdes på bättre plats/mark, var lite snyggare och mer påkostade och sköttes bättre. Dvs har skötts/renoverats/moderniserats kontinuerligt så de ofta inte alls är så ruttna hus idag.

Och visst finns det 40-70-tals hus idag som är i bra skick och kommer fortsätta att vara det. Jag tror inte vi om hundra år har ett "hål" i fastighetsbeståndet som skulle bero på att alla hus från en tidsperiod var så risiga att de blev tvungna att rivas.


Men däremot känns det som att byggbranschen har accelererat sitt experimenterande sedan ungefär 60-talet. Att branschen inte bryr sig lika mycket om gammal kunskap och god byggnadsteknisk praxis, utan att man alltmer lättvindigt inför nya lösningar och byggsystem med okända framtida risker.
Enstegstätade putsfasader är ju ett lysande exempel på detta, väl i paritet med -70-talets träsyll direkt på betongplatta (eller, tja värre tror jag ...)
 
Mikael_L skrev:
Jag har vänner/människor omkring mig som hållit på som tusan med sina gamla hus i åratal nu.
De har lagt ner mer pengar och tid på att rusta sitt hus bit för bit, än vad jag lagt på att bygga ett helt nytt.
Och då har dom fortfarande ett gammalt hus, som drar dubbelt så mycket energi, är fullt med gamla tekniska system, gamla bygglösningar, tveksam grundläggning, och en massa kompromisser i planlösningar osv.

Jag undrar om inte många borde ha slagit omkull sitt gamla 40-50-60-70-tals ruckel direkt, innan dom började lägga in så mycket pengar i det så det inte längre går att riva.


Om jag jämför med bilar, inte tusan byter jag bromsar, koppling, topplocket och svetsar in 2 kvm ny plåt på en 25 år gammal Opel med 28.000 mil på mätaren ...
Och inte börjar jag heller sminka upp den med nya recaro-stolar, modifierar och sätter in en större och mer lutande vindruta och konverterar den till etanol-drift, bara för att få den att verka modernare.
Det finns ju andra aspekter också, som känslan eller att man faktiskt gillar att fixa och dona hemma.

Sen tycker jag att din liknelse med Opeln är väl snäv, många ser ju snarare sitt gamla hus som en gammal Ferrari eller en Jaguar, för inte skrotar någon en sån gammal veteranbil ens om topplocket pajar?

Själv flyttade jag i vintras från en lägenhet där jag var förste köparen till en byggd 1942 och jag tycker att det är en helt annan känsla i det här gamla huset med dess historia än i det modulbyggda huset från 2007. Trots att jag hållit på med renoveringen i ett drygt halvår nu.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.