Picapica55 Picapica55 skrev:
Ändå visar undersökning efter undersökning att kvinnor lägger så mycket mera tid på det obetalda hemarbetet än män.
Tiden är irrelevant, resultatet är vad som avgör. Karl Marx tyckte att tiden arbete ska bestämma värdet på en vara snarare än utbud och efterfrågan. Det tycker inte jag.

Om jag kan klippa gräset på en timme och det tar tre timmar för sambon att utföra samma jobb så betyder det inte att hon gör tre gånger mer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Det tror jag inte, har fungerat 13 år hittills med sambon och planerar att det ska fungera livet ut. Statistiken antyder att familjer med konservativa värderingar håller ihop bättre.



[länk]
13 år är ju ingenting. Vi är uppe i 40 år, ett syskon i 30 år.
När det gäller USA:s republikaner så kan det ju passa att tänka på att äktenskap där man håller ihop för syns skull är inte ett lyckligt äktenskap, finns ju mycket sånt i USA:s bibelbälte.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu har vi gått off topic. Åter till ämnet och TS fråga:

"Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?"

/Moderator
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag upprepar: Detta är off topic. Åter till TS fråga "Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?"

/Moderator
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
13 år är ju ingenting. Vi är uppe i 40 år, ett syskon i 30 år.
När det gäller USA:s republikaner så kan det ju passa att tänka på att äktenskap där man håller ihop för syns skull är inte ett lyckligt äktenskap, finns ju mycket sånt i USA:s bibelbälte.
Ja, jag har ju inte fyllt 40 ännu så det är lite svårt att slå det. Jag räknar dock att ta i kapp senare.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Picapica55 Picapica55 skrev:
Ändå visar undersökning efter undersökning att kvinnor lägger så mycket mera tid på det obetalda hemarbetet än män.
Givetvis kan jag inte tala för alla familjer.

Jag tycker man ska vända på steken och titta på fritid man har att disponera till total egoism, läsa en bok, träna, träffa vänner osv. Om det är ungefär lika så tycker jag det är hyfsat rättvist.

F Finndjävel skrev:
Tiden är irrelevant, resultatet är vad som avgör. Karl Marx tyckte att tiden arbete ska bestämma värdet på en vara snarare än utbud och efterfrågan. Det tycker inte jag.

Om jag kan klippa gräset på en timme och det tar tre timmar för sambon att utföra samma jobb så betyder det inte att hon gör tre gånger mer.
Man har valt att dela livet med någon tycker jag man ska dela lika på tid och pengar.
Om den ena är jävligt mkt effektivare på vissa uppgifter bör man ta det i beaktande när man fördelar de mellan sig. Därför kör jag gärna när vi kör med släpkärra. Men då förväntar jag mig att min fru gör nåt som hon är bättre på (utan att gnälla om feminism och fördelning). Skulle hon vara en jävel på att backa med släp och jag på att laga barnens jeans så hade jag gärna bytt. I vårt fall är det dock tyvärr så att jag oftast är bäst på de typiska manliga sysslorna...

Trist om man valt en arbetslös klåpare som varken bidrar med inkomst eller nytta i hemmet. Men det är trots allt inget företag man driver. Så jag tycker nog bådas "fritid" är värd lika mkt.
 
F Finndjävel skrev:
Tiden är irrelevant, resultatet är vad som avgör. Karl Marx tyckte att tiden arbete ska bestämma värdet på en vara snarare än utbud och efterfrågan. Det tycker inte jag.

Om jag kan klippa gräset på en timme och det tar tre timmar för sambon att utföra samma jobb så betyder det inte att hon gör tre gånger mer.
Inledningsvis kommer hon alltid behöva mer tid på sig att utföra något du gjort flera gånger. Du behövde också tid att lära dig uppgifterna. Så all tid som läggs räknas tycker jag. I synnerhet om ambitionen är att bredda sitt tjänsteutbud.
 
  • Gilla
Jumos och 4 till
  • Laddar…
Vänsterfeminismen har kidnappat ordet feminist. Så jag säger jag är för jämställdhet. Alltså då självfallet lika rättigheter, det säger inget om utfallet
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT
Väljer att bortse från ett flertal skrämmande gammeldags kommentarer, om vad kvinnor kan, bör och anses vilja göra…. Incel-kulturen känns mindre främmande helt plötsligt.
Misstänker dock starkt att ju tuffare attityd man har på ett internetforum, ju mindre tuff är man i verkligheten.

Kan dock meddela dessa att de snackar skit när de generaliserar om kvinnor, och vad vi inte kan och vill göra. Jag är inte den enda som snickrar, målar, lägger tak, river, drar el, klipper gräs, rensar avlopp och golvbrunnar, spacklar, byter ventiler, river parabolantenner från tak, gräver för växthus, lägger sten etc.

Som svar på TS fråga - man samarbetar och inser att (oavsett vem som gör vad) är det ett gemensamt projekt. Om någon har högre krav får den göra det själv, annars nöjer vi oss med ”bra nog”. Och man startar inte en renovering strax innan bebis, eller m små barn!!!
 
  • Gilla
Jumos och 21 till
  • Laddar…
Fairlane
Klagomål och kritik vill nog ingen höra för mycket av, vare sig det är befogat eller inte, men det är en sak man måste tala om när det sker. Biter man ihop och låtsas som att man inte hörde kritiken så kommer den igen, och igen och den kommer växa tills relationen dör.

I frågeställningen så rör det sig om renovering, men det kan vara vad som helst egentligen i en relation, att någon jobbar för mycket, att någon inte städar, att någon hänger ute med kompisarna för ofta etc. Vad som helst. Enda sättet att hantera det är kommunikation. Ibland kommer man hitta lösningar, ibland inser man att man nog inte kommer kunna komma till något som båda accepterar och då är det läge att bryta upp.

Sen detta med att alla kvinnor vill ha en viss typ av man ... Det är så dumt så jag har svårt att förstå hur man kan vara så inskränkt. Vissa män vill ha en osmart, men vacker kvinna som lagar mat och i övrigt är tyst och snäll. Helst ska hon inte kunna något eller om hon kan något så ska hon inte visa det utan låta mannen glänsa. För mig som man är det fullständigt ointressant med en sådan kvinna, men jag är medveten om att det finns män som vill ha sådana kvinnorna.
Om olika män önskar sig olika saker av en kvinna så borde det vara uppenbart att olika kvinnor önskar sig olika saker i en man.
Förstår man inte det så är det nog för att man tror att kvinnor är för korkade för att tänka på mer än ett sätt. Kanske är man inte vidare smart själv då...
 
  • Gilla
Jumos och 16 till
  • Laddar…
B Bikermike skrev:
Detta ämne skulle kanske lämpa sig bättre i ett äktenskapsforum, men nu är jag här.
Efter att ha renoverat ett gammalt hus större delen av all min fritid under tio års tid har jag kommit till en slutsats, nämligen att den som bestämmer (numera exfru) inte har den blekaste aning om vad det innebär att rusta upp något gammalt.
I min värld är det ofrånkomligt att man emellanåt spikar snett, målar lite utanför eller får en kakelplatta aningens på sniskan. Jag har trots allt färdigställt såväl nytt kök som nytt badrum. För att inte tala om att jag bytt samtliga fönster, lagt nya golv, flyttat innerväggar, vänt dörrar, målat fasader, tilläggsisolerat vinden, bilat för nya golvbrunnar och allt sånt där.
Men likt förbannat blev jag bedömd efter det där hammarslaget som syntes i dörrfodret eller tapetskärningen som fransade sig lite nere vid tröskeln:
Så min fråga är: Hur fasen får ni äktenskap och husrenoveringar att synka?
Renoverade själv i 15 år. Tre barn under tiden. Sålde dyrt och lät henne bygga nytt på helentreprenad vid stranden. Hittade rätt fru helt enkelt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vänsterfeminismen har kidnappat ordet feminist. Så jag säger jag är för jämställdhet. Alltså då självfallet lika rättigheter, det säger inget om utfallet
Ta tillbaka det då? Våga.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Väljer att bortse från ett flertal skrämmande gammeldags kommentarer, om vad kvinnor kan, bör och anses vilja göra…. Incel-kulturen känns mindre främmande helt plötsligt.
Misstänker dock starkt att ju tuffare attityd man har på ett internetforum, ju mindre tuff är man i verkligheten.

Kan dock meddela dessa att de snackar skit när de generaliserar om kvinnor, och vad vi inte kan och vill göra. Jag är inte den enda som snickrar, målar, lägger tak, river, drar el, klipper gräs, rensar avlopp och golvbrunnar, spacklar, byter ventiler, river parabolantenner från tak, gräver för växthus, lägger sten etc.

Som svar på TS fråga - man samarbetar och inser att (oavsett vem som gör vad) är det ett gemensamt projekt. Om någon har högre krav får den göra det själv, annars nöjer vi oss med ”bra nog”. Och man startar inte en renovering strax innan bebis, eller m små barn!!!
Alla människor har olika egenskaper och kunskaper, och könen likväl som religioner, utbildning och sporter skapar skillnader mellan människor, ofta på väldigt bra sätt då man tillskanskar sig olika kunskaper som man kan delge varandra. OCH, jag startar min renovering när jag vill, tex gick jag rakt från BB med 2 polare och börja riva huset vi bodde i, för att sen bygga upp ett timmerhus på 80 kvadrat, så snälla, tala inte om för mig vad jag ska göra.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Alla människor har olika egenskaper och kunskaper, och könen likväl som religioner, utbildning och sporter skapar skillnader mellan människor, ofta på väldigt bra sätt då man tillskanskar sig olika kunskaper som man kan delge varandra. OCH, jag startar min renovering när jag vill, tex gick jag rakt från BB med 2 polare och börja riva huset vi bodde i, för att sen bygga upp ett timmerhus på 80 kvadrat, så snälla, tala inte om för mig vad jag ska göra.
Det är ingen som talar om för dig vad du ska göra. Vb rekommenderar. Har du gjort annorlunda och lyckats så grattis. Tyckte förresten din partner att det var lika lyckat att börja vid den tidpunkten?
Jag rekommenderar dig att inte ta allt du läser på internet personligt, utan att jag försöker bestämma...
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Väljer att bortse från ett flertal skrämmande gammeldags kommentarer, om vad kvinnor kan, bör och anses vilja göra…. Incel-kulturen känns mindre främmande helt plötsligt.
Misstänker dock starkt att ju tuffare attityd man har på ett internetforum, ju mindre tuff är man i verkligheten.

Kan dock meddela dessa att de snackar skit när de generaliserar om kvinnor, och vad vi inte kan och vill göra. Jag är inte den enda som snickrar, målar, lägger tak, river, drar el, klipper gräs, rensar avlopp och golvbrunnar, spacklar, byter ventiler, river parabolantenner från tak, gräver för växthus, lägger sten etc.

Som svar på TS fråga - man samarbetar och inser att (oavsett vem som gör vad) är det ett gemensamt projekt. Om någon har högre krav får den göra det själv, annars nöjer vi oss med ”bra nog”. Och man startar inte en renovering strax innan bebis, eller m små barn!!!
Varför kan man inte renovera med småbarn hemma? Bara nyfiken då vi precis gjort det och det har gått alldeles utmärkt
Kanske ska ändra till "vi" istället för "man" då det är högst subjektivt det där
 
F Finndjävel skrev:
Tiden är irrelevant, resultatet är vad som avgör. Karl Marx tyckte att tiden arbete ska bestämma värdet på en vara snarare än utbud och efterfrågan. Det tycker inte jag.

Om jag kan klippa gräset på en timme och det tar tre timmar för sambon att utföra samma jobb så betyder det inte att hon gör tre gånger mer.
Även där visar det sig naturligtvis att män har mera tidstillägg total egoism eftersom man naturligtvis jämför par som jobbar lika mycket.
 
F Finndjävel skrev:
Det tror jag inte, har fungerat 13 år hittills med sambon och planerar att det ska fungera livet ut. Statistiken antyder att familjer med konservativa värderingar håller ihop bättre.
Äktenskap som religiöst fängelse är en del av det.

[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.