AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Uppdelad semester? Låter ju trist man vill väl uppleva semestern som en familj?
Tror det är rätt vanligt bland mindre bemedlade som vill att barnen ska få mer än 4 veckors sommarlov.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Uppdelad semester? Låter ju trist man vill väl uppleva semestern som en familj?
Nä inte alls, ett ypperligt sätt att se till så att ungarna kunde vara på sommarstället HELA sommaren.
Våra ungar drog från stan samma vecka som skolan sluta, sen var det bad & lek tills skolan började. Hustrun & jag delade på det, sen var ju sommarstället bara 1h ifrån Sthlm så ibland utgick man därifrån även när man jobbade.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tror det är rätt vanligt bland mindre bemedlade som vill att barnen ska få mer än 4 veckors sommarlov.
intressant, visste inte det var en grej.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
intressant, visste inte det var en grej.
Tänk vad almänbildande byggahus kan vara:)

Men jag håller med om att det låter trist. I min familj är frugan lärare och för att det inte ska bli orättvist ser jag också till att ha sommarlov. Däremot är jag inte lika noga med att matcha hennes timmar under terminerna.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tänk vad almänbildande byggahus kan vara:)

Men jag håller med om att det låter trist. I min familj är frugan lärare och för att det inte ska bli orättvist ser jag också till att ha sommarlov. Däremot är jag inte lika noga med att matcha hennes timmar under terminerna.
Min fru är också lärare och jag har många år arbetat deltid på sommaren, vi tar 3v gemensamt sedan är jag ledig 1-2 dagar per vecka under resten av sommaren. Nu när barnen är i övre tonåren så är det dock inte lika viktigt.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
När man läser vissa "karlars" inlägg här blir man än mer säker på att man tog rätt beslut som köpte hus själv och valt att leva och renovera detta själv som ensamstående. Jag gör vad jag vill, när jag vill och på det sätt jag vill göra det. Man får inte vara rädd för att försöka, lära sig samt lära sig av sina misstag när man renoverar. Även att veta när man istället ska ta in någon annan för att utföra jobbet (exempelvis klinkra 80 kvm, byta elcentral, bygga inglasad altan med isolerat plåttak med vinkelhörn.

Min pappa född på 30-talet ville lära mig allt möjligt. Tapetsera, köra jordfräs, vedkap, binda flugor osv. Själv har jag också involverat min son i mina renoveringar. Lärt honom alla maskiner och han tycker det är jättekul att få prova nya jag köper in oavsett om det är en vinkelslip, snöslunga eller överhandsfräs.

Men för dem som nu lever i tvåsamhet med respektive så tycker jag att de åtminstone ska försöka vara med och hjälpa till med något även om de har tummen mitt i handen. Om inte annat för att se att det kanske inte är så lätt och snabbt gjort alla gånger.

Sen ska man inte ta sig vatten över huvudet och påbörja flera projekt samtidigt. Går det leva med så gör det och ta det mest akuta efterhand.

Med vänlig hälsning från en kvinna som vägrar ha ett dammfritt kliniskt rent hem, och mat kan man laga själv den som vill..
 
  • Gilla
Jumos och 14 till
  • Laddar…
Nu skall ni inte dra alla män över en kam här, även om jag gjort den mesta renoveringen hemma. Jag såg för några år sedan ett program på vetenskapens värld där man beskrev det som att det finns två grundtyper av hjärnor, typ A och typ B. Ca 80% av männen har typ A och ca 80% av kvinnorna har typ B. Detta innebär att runt 20% av både män och kvinnor inte är stereotypiska.

De som gjorde programmet hade också tittat på personer i autismspektrat och de följde statistiken för män och kvinnor rätt bra. Däremot missade man väldigt många autistiska personer med typ B "för att de bara är väldigt intresserade av djur" och liknande.de flesta förhållanden blir pga detta mellan en man med typ A och en kvinna med typ B. Detta skapar vissa positioner och roller i förhållandet om man inte diskuterar och kommer fram till något annat.

Jag har bekanta par som är typA/typA, det får vissa konsekvenser. Jag har också bekanta (genom min fru som är typB) som är typB/typB (dessa par har jag oftast väldigt svårt att umgås med då jag är typA).

När man säger att kvinnor har fler vänner och män mer har ytliga bekantskaper i allmänhet, då handlar det om typ A vs B. När man pratar om teknikintresse och att nörda in sig på saker så är det definitivt typ A. Om man pratar om att läsa av sociala signaler och att ha empati, så är det typ B.

I praktiken ligger alla människor någonstans på en skala mellan A och B, men män har i snitt mycket mer A i sig och kvinnor har typ B.

Förstår man detta och kan hantera sitt förhållande med andra utifrån detta så blir livet betydligt mycket enklare och det blir mycket lättare att undvika missförstånd, samt att få saker rättvisa.

Jag skrev tidigare att min dotter skall börja studera till byggnadsingenjör till hösten. Hon är en tydlig A! Min son ligger också på A, men närmare mitten. Hon klarar skolan bättre, han kommer nog att klara arbetslivet bättre. Om jag skall gissa...

Som sagt, om man vet detta så blir det mycket lättare att förstå hur andra människor resonerar och fungerar.
 
  • Gilla
Srednar och 2 till
  • Laddar…
nikasp
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Uppdelad semester? Låter ju trist man vill väl uppleva semestern som en familj?
Jo, verkligen helt kasst. Vi hade en gemensam vecka och då stod jag (mest) och hon och grävde och hjälpte till med avloppsgrävning i torpet. Dottern grät häromdagen när hon insåg att mamma ska jobba och jag och kidsen åker till fjälls. Det är mest mitt fel då jag dessutom ville måla klart huset så jag har jobbat hemifrån mest och kört järnet på kvällar och klämde 2 x 10 timmar helgen som var. Ändring nästa sommar och mindre projekt.
Lite avundsjuk på släkt och vänner, flera lärare och läkare där minst en i förhållandet har lätt att få loss väldigt många veckor sommartid. Vi är IT-folk på börs respektive bank och vill ju göra saker på vintern också.
 
Redigerat:
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skall ni inte dra alla män över en kam här, även om jag gjort den mesta renoveringen hemma. Jag såg för några år sedan ett program på vetenskapens värld där man beskrev det som att det finns två grundtyper av hjärnor, typ A och typ B. Ca 80% av männen har typ A och ca 80% av kvinnorna har typ B. Detta innebär att runt 20% av både män och kvinnor inte är stereotypiska.

De som gjorde programmet hade också tittat på personer i autismspektrat och de följde statistiken för män och kvinnor rätt bra. Däremot missade man väldigt många autistiska personer med typ B "för att de bara är väldigt intresserade av djur" och liknande.de flesta förhållanden blir pga detta mellan en man med typ A och en kvinna med typ B. Detta skapar vissa positioner och roller i förhållandet om man inte diskuterar och kommer fram till något annat.

Jag har bekanta par som är typA/typA, det får vissa konsekvenser. Jag har också bekanta (genom min fru som är typB) som är typB/typB (dessa par har jag oftast väldigt svårt att umgås med då jag är typA).

När man säger att kvinnor har fler vänner och män mer har ytliga bekantskaper i allmänhet, då handlar det om typ A vs B. När man pratar om teknikintresse och att nörda in sig på saker så är det definitivt typ A. Om man pratar om att läsa av sociala signaler och att ha empati, så är det typ B.

I praktiken ligger alla människor någonstans på en skala mellan A och B, men män har i snitt mycket mer A i sig och kvinnor har typ B.

Förstår man detta och kan hantera sitt förhållande med andra utifrån detta så blir livet betydligt mycket enklare och det blir mycket lättare att undvika missförstånd, samt att få saker rättvisa.

Jag skrev tidigare att min dotter skall börja studera till byggnadsingenjör till hösten. Hon är en tydlig A! Min son ligger också på A, men närmare mitten. Hon klarar skolan bättre, han kommer nog att klara arbetslivet bättre. Om jag skall gissa...

Som sagt, om man vet detta så blir det mycket lättare att förstå hur andra människor resonerar och fungerar.
Det låter VÄLDIGT likt den väldigt pseudovetenskapliga skitboken Omgiven av Idioter… har den något vetenskapligt stöd?

https://www.vof.se/wp-content/uploads/2019/07/Katz-Erikson-19-1.pdf
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
nikasp
L lat skrev:
Nä inte alls, ett ypperligt sätt att se till så att ungarna kunde vara på sommarstället HELA sommaren.
Våra ungar drog från stan samma vecka som skolan sluta, sen var det bad & lek tills skolan började. Hustrun & jag delade på det, sen var ju sommarstället bara 1h ifrån Sthlm så ibland utgick man därifrån även när man jobbade.
Vi har torp och sambons tjocka släkt <två tim bort men för egen del är det för mycket jobb där. De har varit där en månad men jag drar norrut så jag slipper tänka på allt man borde fixa. Körde hårt en vecka där nyligen så nu har vi avlopp och vatten in genom väggen men saknar rum för WC, golv i kök, pumprum osv. Tar det ”sen”.
 
nikasp nikasp skrev:
Det låter VÄLDIGT likt den väldigt pseudovetenskapliga skitboken Omgiven av Idioter… har den något vetenskapligt stöd?

[länk]
Jag skulle tro det då Vetenskapens Värld på SVT brukar ha torrt på fötterna, även om det är populärvetenskapligt. De pratade dock med en massa professorer och visade MRI på hjärnor med olika egenskaper.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt heller, de tittade på en typ av egenskaper som syns i form av autism på bägge sidorna (A och B). Det finns ju så många fler aspekter som påverkar, exempelvis hur fokuserad eller rastlös man är. Man kan ju ha "ADHD" oavsett vart i spektrat man befinner sig, bara för att ge ett exempel.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
nikasp
N nybyggarn3 skrev:
Tror det är rätt vanligt bland mindre bemedlade som vill att barnen ska få mer än 4 veckors sommarlov.
Jag vet inte om vi är mindre bemedlade, jobbar på Nasdaq respektive Swedbank, men har man 30-32 dagar semester och sommarlovet är 10 veckor plus alla andra lov så får man hushålla lite. Vi är inte ensamma bland akademikerbekanta. Vi har ingen släkt nära där de kan spontanhänga heller. Barnen sov borta för första gången nyligen när vi var på bröllop. De är 5 resp 7 år nu, barnen alltså :D
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jo, verkligen helt kasst. Vi hade en gemensam vecka och då stod jag (mest) och hon och grävde och hjälpte till med avloppsgrävning i torpet. Dottern grät häromdagen när hon insåg att mamma ska jobba och jag och kidsen åker till fjälls. Det är mest mitt fel då jag dessutom ville måla klart huset så jag har jobbat hemifrån mest och kört järnet på kvällar och klämde 2 x 10 timmar helgen som var. Ändring nästa sommar och mindre projekt.
Lite avundsjuk på släkt och vänner, flera lärare och läkare där minst en i förhållandet har lätt att få loss väldigt många veckor sommartid. Vi är IT-folk på börs respektive bank och vill ju göra saker på vintern också.
Sambon har bara 6 veckor semester så vi är ju begränsade vi också. Men det går lösa vi tar 5 veckor på sommaren gemensamt. Sedan brukar jag jobba en vecka från landet remote så kan vi bada och grejer. Sedan brukar mina päron samt sambons pappa ta dem en vecka var så är vi uppe i 10 veckor.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
S
nikasp nikasp skrev:
Jag vet inte om vi är mindre bemedlade, jobbar på Nasdaq respektive Swedbank, men har man 30-32 dagar semester och sommarlovet är 10 veckor plus alla andra lov så får man hushålla lite. Vi är inte ensamma bland akademikerbekanta. Vi har ingen släkt nära där de kan spontanhänga heller. Barnen sov borta för första gången nyligen när vi var på bröllop. De är 5 resp 7 år nu, barnen alltså :D
I Sverige är vi bortskämda med generös föräldraledighet. Ett sätt att kunna vara ledig med barnen…
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
I Sverige är vi bortskämda med generös föräldraledighet. Ett sätt att kunna vara ledig med barnen…
Den får man ju nyttja smart på sommaren. Semestern kan man ju ta ut när som helst (i många yrken). Detta skapar dock problem på många arbetsplatser då de som inte får semester när de vill tar flräldraledigt istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.