Var ute och surfade lite utanför byggahus, och upptäckte till min förundran att ämnet om hur på bästa sätt göra en brasa var föremål för en livlig och stundtals ej allt för vänskaplig debatt.
Tidningspapper vs. braständare. Tändved i botten vs. 'topdown' (vedträn i botten och tändved ovanpå). Tipi vs. logcabin. osv. ämnet tycktes outömligt.

Så givetvis tar jag debatten hit!
 
Reklampapper, tändved i botten.
 
Indiantält av vedträn haha sen en fluffigt rullad dagstidning i mitten... tänt var det här...
 
Har aldrig tänt med papper i vår kamin.

En sån där braständargrej (paraffinindränkt spån eller paraffinfylld plastpåse),
så lite finhuggen tändved, och så björkveden.

Vi har märkt att om man kör köksfläkten samtidigt så vill inte kaminen starta.
 
Reklam och några vedklabbar lagom luftigt. Tändved har jag slutat med i kaminen.
 
  • Gilla
Vik3n
  • Laddar…
Torr ved, lite mindre bitar underst, Gotlands Tidning, en tändsticka.
 
  • Gilla
stigdaniel
  • Laddar…
Ibland fjantar jag med björknäver bara för att jag kan men oftast någon braständarkloss (vita påsar oftast) direkt under ett par vedklabbar. Ingen finkluven tändved.
 
trattalask
En bunte tändved, 2-5cm tjocka pinnar, uppstaplade som för en pagodeld och i med ett par tändpåsar. När det slutat brinna med öppen låga så lägger jag in de vanliga vedträna.

Har nog aldrig misslyckats men har förstått att en del tycker du är lite overkill.
 
I
2-3 kanske 4 äggkartonger och lite småved på de. Brukar börja med att värma skorstenen med gasolbrännare då vi har frånluftsvärmepump. Trots att kaminen har eget friskluftsintag går röken in i stugan annars.
Fördelen med förpackningar istället för tidningar är att det brinner längre och det blir inga sotflagor som far ut, till grannarnas förtret. Mycke ägg blir det.
 
Pagod kallade vi det i scouterna, gissar att det är samma som du kallar log cabin. Lite späntved och lite papper i mitten.
 
Ibland använder jag överbliven matolja(efter fritering).
Även stumpar från stearinljus fungerar bra.
 
Hade små tändkuber förut vilket var praktiska men insåg att all reklam vi får brinner lika bra så det tänder både kamin och tändröret till grillen.

Papper och lite mindre vedträn sen lastas de större på när det tagit sig.
 
En kompis kör med tändvätska och tycker det är det bästa sen färdigskivat bröd, jag tänkte testa det till den här säsongen.
Annars brukar jag köra med småspänt som jag tänder med butanbrännare.
Jag har en "reklam? -nej tack!" -skylt på brevlådan.
 
S
näver, flisad småstickor, lite större vedbitar, två/tre vanligt klyft ved. å EN tändsticka
 
  • Gilla
KerstinE och 1 till
  • Laddar…
Beroende på vilken eldstad.

Järnspis: papper tändes i askluckan för att driva ut kallpropp i skorstenen. Sen är det bara t fjutta på tändved och så småningom fylla på med grövre ved.

Kakelugn och rörspis: pagodeld (veden staplad som "timmerstuga") med tändved, näver papper etc ovanpå, tänder alltså ovanpå.

Perifal solo innova 30 kw: tändved (just nu rester av ett gammalt spåntak) och papper o bös tändes som förbrasa. När den tagit sig lägger jag i två ikeakassar med 50 cm ved. Värmer 200 kvadrat hus och varmvatten i några dar. DET kallar jag myseldning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.