-MH- skrev:
Det är svårt att göra en bra affär om man bara "måste" ha en viss sak. Tyvärr.
Bryr man sig bara om pengar kan det ju vara svårt. Är frun nöjd så är det en bra affär även om det blev lite dyrare. En nöjd fru gör livet underbart. :)

Man kan göra många bra affärer om man ser på helheten och inte bara kostanden.

Blev lite of topic men kunde inte låta bli. :p
 
Thomas59 skrev:
Läste tråden en gång till och en sak slog mig. I något av dina inlägg kunde man få uppfattningen att det var mer än två budgivare (du och mutaren). Stämmer det och i så fall hängde även den tredje personen med över utgångspriset? och om så är fallet, bjöd även den tredje personen mer än er som sitt sista bud?

Verkar ju märkligt i så fall att alla "plötsligt hoppar av " och att det blir bara ni kvar? Om det var lite riggad budgivning med fejkade bud stärks ju er ställning. Hoppas dock att så inte var fallet, det vore ju katastrofalt oetiskt av mäklaren.

Vi var 3 budgivare från början men nr3 hoppade av ganska tidigt så jag ser inget samröre med dom andra.
 
Uppdatering följer under dagen.
Mäklaren ringde och sa att dom accepterat 650.000 för huset.
MEN under vissa vilkor. Dessa vilkor diskuteras och vi vill ha en sista titt och undersökning på huset. Jag komma åt och se hur takstolarna mår.
Är allt ok där så blir det nog ett köp om dom nu inte hittar på något annat dumt. Man blir liksom inte förvånad över någonting längre.

Uppdatering.
Vi har fått igenom våra vilkor och väntar på att få en tid att titta på takstolarna.
 
Redigerat:
Var det ngt. speciellt med takstolarna?

Vad var det frö villkor de vill ha in?
 
Thomas59
mb7726 skrev:
Uppdatering följer under dagen.
Mäklaren ringde och sa att dom accepterat 650.000 för huset.
MEN under vissa vilkor. Dessa vilkor diskuteras och vi vill ha en sista titt och undersökning på huset. Jag komma åt och se hur takstolarna mår.
Är allt ok där så blir det nog ett köp om dom nu inte hittar på något annat dumt. Man blir liksom inte förvånad över någonting längre.

Uppdatering.
Vi har fått igenom våra vilkor och väntar på att få en tid att titta på takstolarna.
Ni har förhoppningsvis :rolleyes: redan skrivit avtal så GRATTIS!

Inga friskrivningar från säljaren bara + en klausul om att ni kan hoppa av om inte besiktningen är till er belåtenhet.

"...en sista titt och undersökning...se hur takstolarna mår", vänta nu, ni ska väl anlita en besiktningsman för besiktning eller hur?
 
Thomas59 skrev:
Ni har förhoppningsvis :rolleyes: redan skrivit avtal så GRATTIS!

Inga friskrivningar från säljaren bara + en klausul om att ni kan hoppa av om inte besiktningen är till er belåtenhet.

"...en sista titt och undersökning...se hur takstolarna mår", vänta nu, ni ska väl anlita en besiktningsman för besiktning eller hur?

Nej vi anlitar ingen besiktningsman. Jag har tagit med mej en kompis som är snickare och han har sett det mesta som kan gå fel i hus. Jag litar på honom till 100%. Sen har jag haft med mej en riktig fuktmätare och mätt upp i princip hela huset.

Länk till fuktmätaren.
http://www.isn.se/fukt.htm#o309

Sen vet vi att det finns defekter på taket från ett läckage som är åtgärdat. Hela taket las om 2005 och det jag vill se är att det inte finns skador på takstolarna efter läckaget.

Deras vilkor var att vi skulle skriva papper omgående och gå med på en friskrivningsklausul.
Friskrivning för att det är barnen som har tagit över försäljningen. Ser inte det som något problem.

Tyvärr fanns det inte tid att skriva papper :(
 
Jag förstår inte riktigt vad friskrivning och att barnen tagit över försäljningen har med varandra att göra.

En friskrivningsklausul skall innebära lägre pris.
 
Thomas59
hempularen skrev:
Jag förstår inte riktigt vad friskrivning och att barnen tagit över försäljningen har med varandra att göra.

En friskrivningsklausul skall innebära lägre pris.
Instämmer, finns ingen anledning att gå med på en friskrivningsklausul bara för att det är barnen som tagit över försäljningen. Har dom tagit över försäljningen får dom väl även köpeskillingen så VARFÖR skulle en friskrivningsklausul utan KRAFTIG prisreduktion vara ok.
 
Thomas59
mb7726 skrev:
Nej vi anlitar ingen besiktningsman. Jag har tagit med mej en kompis som är snickare och han har sett det mesta som kan gå fel i hus. Jag litar på honom till 100%. Sen har jag haft med mej en riktig fuktmätare och mätt upp i princip hela huset.

Länk till fuktmätaren.
[länk]

Sen vet vi att det finns defekter på taket från ett läckage som är åtgärdat. Hela taket las om 2005 och det jag vill se är att det inte finns skador på takstolarna efter läckaget.

Deras vilkor var att vi skulle skriva papper omgående och gå med på en friskrivningsklausul.
Friskrivning för att det är barnen som har tagit över försäljningen. Ser inte det som något problem.

Tyvärr fanns det inte tid att skriva papper :(
Fuktmätare och kompis som sett allt, vad kan gå fel.

De flesta hur ju nån kunnig kompis som kan kolla huset man köper och en fuktmätare kostar inte många kronor på Classe. Mycket bättre än en besiktningsman. Om det visar sig att han missat något så täcker ju hans ansvarsförsäkring era skadenståndskrav eller...?
 
hempularen skrev:
Jag förstår inte riktigt vad friskrivning och att barnen tagit över försäljningen har med varandra att göra.

En friskrivningsklausul skall innebära lägre pris.
Eftersom barnen har tagit på sig säljansvaret så vill dom friskriva sig ev dolda fel.
Jag kan förstå det eftersom dom inte bor i huset längre.
 
Om det nu är så att allt är OK men att barnen vill ha en friskrivning för dolda fel så borde väl den bästa lösningen vara att ni kommer överens om att ni låter göra en ordentlig besiktning och ni kan gå med på ett köp med det villkoret. Med tanke på att de nu gått med på utgångspriset så kostar inte en ordentlig besiktning så mycket i sammanhanget och sen kan både ni och barnen förhoppningsvis vara trygga vid en affär. Vill de sälja med friskrivning utan att ge er möjligheten att besikta så skulle jag vara lite skeptisk. Om det skulle visa sig att det finns något större fel på huset så är det bättre att en besiktningsman eventuellt upptäcker det än att er kunniga kompis råkat missat det och att ni riskerar er vänskap pga det.

Det ser ändå bra ut för er del och hoppas att ni får huset till slut!
 
Hemmakatten
Nu vet jag inte hur jag ska skriva detta utan att verka snobbig, arrogant eller besserwisser.

Men försöker ändå utan förskönande omskrivningar.

STOPP, BACKA!! Alla signaler känns fel med detta hus. Priset, omstädigheteran samt det sista att säljarna vill ha en friskrivningsklausul. Detta tillsammans med att ni som köpare tycker att det är okej.Helt sanslöst. Hela huset kan vara mögelskadat (riva direkt). Hela huset kan ha insektsangrepp (riva direkt), Hela huset kan behöva bytas ut allt avlopp, eller taket, eller fasaden eller elen. En friskrivningsklausl innebär att ni ALDRIG kan klaga på skicket i bostaden.

Tyvärr, ni som naiva köpare riskerar att råka riktigt illa ut. Det rimliga ärr att anlita kunnig besiktningsman OCH att få priset sänkt eftersom säljarna(HELT PLÖTSLIGT!!)vill ha en friskrivningsklausul. Mycker märkligt att de inte från början sa detta.
 
Håller med Hemmakatten! Om ni är intresserade av huset så ta in en besiktningsman. I sammanhanget kostar det ingenting och ni kan slippa oväntade problem. Alla turer verkar riktigt bisarra i den här historien så att vara på sin vakt är nog en bra ide.
 
Jag förstår fortfarande inte kopplingen mellan frisskrivn. klausulen och att barnen sköter försäljningen. Alla säljare vill väl ha en friskrivn. klausul om man kan få köparen att gå med på det utan prisavdrag.

Det måste väl ändå fortfarande vara föräldrarna som står som säljare? Eller har de lyckats slriva över huset på barnen och hunnit få ut lagfart under budgivningen?

Enkelt uttryckt VEM står som säljare? Har ni kontrollerat att säljaren verkligen är lagfaren ägare?
 
Thomas59
Försökte vara lite ironisk i mitt inlägg ovan #69 men sen brakade tunga artilleriet loss.

Om vi nu lägger ironin åt sidan så måste jag hålla med några av inläggen ovan att det luktar mer än lovligt skumt kring denna försäljning.

Med en portion otur så har ni kanske kokat ihop en soppa som ni själv senare inte kommer att vilja äta:

-Skum budgivning
-Avhoppade köpare
-Märklig mäklare
-Överlåtelse på barnen, varför?
-Friskrivningsklausul=VARNING! VARNINGA! VARNING!
-Ingen riktig besiktning, varför?

Helt huvudlöst att acceptera en friskrivningsklausul på detta vis utan att kräva såväl Extremt noggrann besiktning/prisavdrag.

Polare SNICKARENS kunskaper vet vi inget om men sannorlikheten för att han/hon ska ha kompetens att genomföra en ÖVERLÅTELSEBESIKTNING med ALLT vad det innebär måste väl ändå bedömas som låg.

Det räcker inte med att ha SETT ALLT SOM KAN GÅ FEL, vilket jag iofs starkt betvivlar. Hade han sett ALLT SOM KAN GÅ FEL borde han stå på vår sida av barrikaden och råda dig att inte acceptera friskrivning, alt göra kraftigt prisavdrag samt be dig anlita en riktig besiktningsman.

Bara det faktum att han åtar sig uppdraget gör att man kan misstänka att han inte förstår vilket ansvar han tar (eller egentligen inte tar då han knappast har varken utbildning/erfarenhet eller ansvarsförsäkring).

ALLA VARNINGSKLOCKOR RINGER men ok det är du som köper huset så jag hoppas du vet vad du gör.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.