Nää. nu blir jag sur.
Mäklaren ringde och sa att säljaren ville ha 700.000 för huset!?!?!? Annonsen var bortplockad tidigare och märklaren sa att dom endast förhandlade med oss.
Men nu plötsligt ligger annonsen ute igen och det är samma utgångspris som tidigare dvs 650.000. Hur funkar folk?? Nu börjar jag tappa all lust att köpa det huset, Det har inte varit annat än elände hela tiden. Och droppen var ju säljaren som villa ha mer än utgångspriset.
 
Jag tycker inte att ni ska köpa.....man märker strul i ryggraden, bäst att lyssna på den
 
Om ni inte är desperata efter just det huset så tycker jag att ni ska ligga kvar med ert bud på 650 000:- eller sänka det till 600 000:- och sedan invänta att säljaren ger med sig, ny budgivning kommer igång, eller att ni hittar ett annat hus.

/Hasse
 
Jag hade sänkt mitt bud till 600.000 och ställt in mig på att det inte blir något hus. Nån måtta får det vara.
 
Föreslå att ni skriver kontrakt (med besiktningsvillkor) i morgon kväll till 650 000.
Annars får det vara.
 
Thomas59
mb7726 skrev:
Idag ringde mäklaren och sa att mutaren hade dragit sig ur affären idag. Vi blev tillfrågade om vi var intresserade av att köpa till utropspris. Självklart var vi det :) Återkommer med mer info om hur det går.
Ser att det blivit grus i maskineriet. När man sitter i ett läge som detta måste man vara tuff, och tuff kan man bara vara om man är beredd att dra sig ur. Annars sitter man snart där med svansen mellan benen,

Har man kommit tvåa i en budgivning och nr 1 drar sig ur och man blir kontaktad som i detta fall kan man gott säga att .... visst vi köpert till xxx xxx kr (som då är en lämplig summa under ert slutliga bud som ni förlorade budgivningen på.

Det är helt rimligt mht att den som dragit sig ur rimligen dragit upp priset för er. Särskilt om budgivningen omfattat flera stegrande bud från er sida. Är det bara ni två som deltagit i budgivningen kan ni mycket väl, eller bör ni, då bjuda den summa som var ert första bud eller tom ett ännu lägre bud.

Detta ska följas av en kort tidsfrist. Ni kan tex säga att budet gäller några timmar eller en halv dag och att ni därefter omedelbart vil skriva kontrakt annars drar ni er ur.

Är ni bara två budgivare i en marknad som idag bör nog säljaren ta ert bud. All erfarenhet talar för att säljaren får lägre bud vid en förnyad säljprocess och det bör mäklaren känna till OCH informera säljaren om.

Taktiken är att vara MYCKET bestämd och kräva kontraktsskrivning omgående. Mäklarna försöker ofta lura säljarna, för att vinna tid och kanske få igång en budgivning, att dom har läkarbesök, är lediga, måste peta navelludd, att det går lika bra efter helgen eller genom att helt enkelt göra sig oanträffbara. Gå inte på dessa finter. Förklara på ett fint sätt att ni inte acceptera sådana undanflykter.

Mäklarna har genom sitt yrkesval frånsagt sig fritid och arbetsfria helger mm. Kontraktsskrivande sent en fredagkväll eller tidigt en söndagmorgon är helt normalt. Middagen som dom skyller på kan vänta om den nu ens existerar.

Allt detta är helt normal förhandlingsteknik från er sida. Är ni duktiga har mäklaren/säljaren inte en chans. För att lyckas bör ni dock lägga känslorna åt sidan ett tag, vara beredd på att hoppa av och inte känna medlidande med den gulliga mäklaren/säljaren. För att ha bästa chanserna bör ni också ha alternativ att gå vidare till.

Mäklarna är i alllmänhet usla på att förhandla även om dom ofta försöker ge intryck av motsatsen. Det gäller även rutinerade mäklare som sällan möter förhandlingsproffs och som mest har en massa erfarenhet av att vara usla förhandlare.

I en stark, stigande marknad finns det andra knep/strategier att ta till men det kan vi ta då marknaden vänder:D
 
Redigerat:
Kontakta Mäklarsamfundet och hör efter om det är ok att den andra budgivaren fått veta ditt namn och nummer.
 
Thomas59 skrev:
Ser att det blivit grus i maskineriet. När man sitter i ett läge som detta måste man vara tuff, och tuff kan man bara vara om man är beredd att dra sig ur. Annars sitter man snart där med svansen mellan benen,

Har man kommit tvåa i en budgivning och nr 1 drar sig ur och man blir kontaktad som i detta fall kan man gott säga att .... visst vi köpert till xxx xxx kr (som då är en lämplig summa under ert slutliga bud som ni förlorade budgivningen på.

Det är helt rimligt mht att den som dragit sig ur rimligen dragit upp priset för er. Särskilt om budgivningen omfattat flera stegrande bud från er sida. Är det bara ni två som deltagit i budgivningen kan ni mycket väl, eller bör ni, då bjuda den summa som var ert första bud eller tom ett ännu lägre bud.

Detta ska följas av en kort tidsfrist. Ni kan tex säga att budet gäller några timmar eller en halv dag och att ni därefter omedelbart vil skriva kontrakt annars drar ni er ur.

Är ni bara två budgivare i en marknad som idag bör nog säljaren ta ert bud. All erfarenhet talar för att säljaren får lägre bud vid en förnyad säljprocess och det bör mäklaren känna till OCH informera säljaren om.

Taktiken är att vara MYCKET bestämd och kräva kontraktsskrivning omgående. Mäklarna försöker ofta lura säljarna, för att vinna tid och kanske få igång en budgivning, att dom har läkarbesök, är lediga, måste peta navelludd, att det går lika bra efter helgen eller genom att helt enkelt göra sig oanträffbara. Gå inte på dessa finter. Förklara på ett fint sätt att ni inte acceptera sådana undanflykter.

Mäklarna har genom sitt yrkesval frånsagt sig fritid och arbetsfria helger mm. Kontraktsskrivande sent en fredagkväll eller tidigt en söndagmorgon är helt normalt. Middagen som dom skyller på kan vänta om den nu ens existerar.

Allt detta är helt normal förhandlingsteknik från er sida. Är ni duktiga har mäklaren/säljaren inte en chans. För att lyckas bör ni dock lägga känslorna åt sidan ett tag, vara beredd på att hoppa av och inte känna medlidande med den gulliga mäklaren/säljaren. För att ha bästa chanserna bör ni också ha alternativ att gå vidare till.

Mäklarna är i alllmänhet usla på att förhandla även om dom ofta försöker ge intryck av motsatsen. Det gäller även rutinerade mäklare som sällan möter förhandlingsproffs och som mest har en massa erfarenhet av att vara usla förhandlare.

I en stark, stigande marknad finns det andra knep/strategier att ta till men det kan vi ta då marknaden vänder:D
Intressant inlägg.
Vi får helt enkelt köra den tuffa linjen och se till att få ett svar senast under morgondagen. Är ärligt talat ganska trött på detta tjafs som inte leder någon vart. Och det är säkert så att dom bara vill köpa sig tid.
 
Thomas59
Ja visst är det så. Enda skälet till långbänken är ju att vinna tid i förhoppningen att nya köpare ska dyka upp eller att befintliga intressenter ska hoppa på budgivningen.

Det kan till och med finnas lägen då man måste vara extra tuff och att ni helt enkelt förbereder mäklaren på att ni kommer att lägga ett bud och att ni vill ha omedelbart svar annars drar ni er ur. Med omedelbart menar ni då i princip medan ni väntar i telefonen.

Meddela vänligt att ni annars drar er ur.

Ge INTE mäklaren och säljaren tid att hitta andra budgivare.

När ni fått en muntlig accept ska ni som ett ytterligare krav, ni har redan krävt att ni ska skriva inom några timmar, kräva att annonsen tas bort. NU!. Jo jag vet att mäklaren kommer att knorra och säga att det är regel att annonsen ligger kvar till avtalet är påskrivet men det är NONSEN. Det bestämmer DU. Dom kan lätt lägga upp annonsen igen om nåt skulle gå fel.

GE INTE MÄKLAREN/SÄLJAREN CHANSEN ATT HITTA ANDRA KÖPARE.

Man får ju utnyttja dessa råd med lite finess så att man inte upplevs somenbart otrevlig. Var beredd med telefonnummer till Er bank och förvarna Er bankkontakt att en mäklare ev kommer att ringa.

Nu ska jag träna på alfabetet med min treåring, ha dé!
 
Om man nu vill ha huset (vilket nämts tidigare i tråden) så kanske man inte ska spela det sista kortet "jag bjuder 650' eller jag drar mig ur". Lagom kul o komma tillbaka senare , då sitter man inte på trumf precis.

Vill ni ha huset så förhandla, ni kan ju gå hälften var 675'. Känns ju onödigt missa huset man vill ha för (kanske) 25'

Men spelar det ingen roll om ni får huset så kör den tuffa stilen.
 
Thomas59
Addan91 skrev:
Om man nu vill ha huset (vilket nämts tidigare i tråden) så kanske man inte ska spela det sista kortet "jag bjuder 650' eller jag drar mig ur". Lagom kul o komma tillbaka senare , då sitter man inte på trumf precis.

Vill ni ha huset så förhandla, ni kan ju gå hälften var 675'. Känns ju onödigt missa huset man vill ha för (kanske) 25'

Men spelar det ingen roll om ni får huset så kör den tuffa stilen.
Tja det är kanske ett skäl att det är så lätt att vara mäklare. Låt spekulanterna bjuda över sig själva. Allvarligt - vad säljaren vill ha är ju rätt ointressant. Man bjuder vad man tycker huset är värt, eller snarare vad man är villig att betala och sedan drar man sig ur. PUNKT.

Det andra skälet till att husköpare blir lurade att betala för mycket är att man förälskar sig i ETT hus och saknar alternativ (=andra objekt eller bo kvar i nuvarande boende).

Uppenbarligen var det ju ingen som ville köpa huset för den begärda summan så varför ska man kohandla med säljaren. Är man beredd att bjuda 675 istället för 650 så skall man bjuda det på en gång. Det är inte meningen att man ska lägga ett icke förhandlingsbart bud som är orimligt lågt och där man om man förlorar affären kommer att ångra att man inte bjöd xxx xxx kr högre. I detta läge ska det inte bli en förhandling utan ett take-it-or-leave-it.

En anledning till att säljarna börjar kohandla är ju att dom (eller mäklaren) direkt ser att köparen förälskat sig i huset och är förhandlingsbar. Öm säljaren förstår att ni är beredda att bjuda 675 så varför inte försöka få 700. Case lost!

Klart att man kan stöta på en säljare som tror att objektet kan läggas ut på nytt i en nedåtgående marknad och därigenom få ut högre pris men principen att inte bjuda över sig själv borde väl vara lite grundläggande.

För många är husköpet den största affär de någonsin gjort och man saknar erfarenhet av förhandling på den nivån vilket gör att man blir ett lätt offer. Det vanligaste är att man försöker vara tuff men sedan inte kräver avtal direkt - DIREKT. Då är det ju indirekt så att man är med på mäklaren/säljarens kohandlingstaktik och förväntas ta ställning till ett motbud från säljaren osv.

Säljare på en marknad som idag kanske (ofta) också har en felaktig bild av vad deras hus är värda. En bra mäklare borde i så fall upplysa SÄLJAREN om hur marknaden ser ut.

Med rätt approach får man ofta med sig mäklaren då denne normalt vill ha en snabb affär och kanske inser att läget är kört. Hellre en affär med lite mindre provis än ingen provis alls.

Jag har varit med om att säljarens mäklare ringer och ber om råd hur man ska få säljaren att acceptera det bud som lagts. Det brukar iofs föregås av samtal där mäklaren ringer och säger att säljaren inte vill sälja till det pris som bjudits. Svaret blir alltid att tidsfristen löper och att vi står beredda att skriva kontrakt men att budet inte höjs.

Säljare som säger sig inte sälja under utgångsbud, eller vill trissa upp priset med endast en budgivare genom att "hota" med att dra sig ur och kanske istället hyra ut eller andra märkliga skäl kan man ta med en nypa salt. Sätter man ut huset till föräljning i dagens marknad vill/behöver man verkligen sälja.

Visst man kanske missar något hus med lite tuffare attityd men det funkar oftast. Vill man ha huset till varje pris, ja då behöver man ju inte förhandla det är bara att fråga säljaren vad han vill ha.

OBSERVERA ATT HELT ANDRA SPELREGLER GÄLLER I EN STARK MARKNAD. I nuläget är det helt klar köparens marknad.

Vill ni verkligen ha huset till ett pris som möjligen bara säljaren är nöjd med så är det ju bara att fråga vad han vill ha och betala. Det funkar det också.

Kommer ni inte överens blir ju huset med största sannorlikhet osålt. Om det läggs ut igen är det i bästa fall en ny budgivning men sällan på nivå som den förra.

Ni KAN, om säljaren avvisar ert bud meddela mäklaren att ert bud står kvar så länge objektet ej bjuds ut på nytt eller marknadsförs på annat sätt. Meddela också att så snart mäklaren går ut med en ny annons eller öppnar för visningar drar ni tillbaks ert bud. Meddela också att mäklaren inte kan använda ert bud som start för en budgivning. Så snart en annan budgivare kommer in på banan drar ni er ur. För mäklaren är det nämnligen en mycket stor fördel att ha ett BUD att använda som start i en budgivning. Ge inte en mäklare den möjligheten. Ni kan, om budgivning, kommer igång, givetvis vara med och bjuda till nivåer som ni tycker är rimliga. Det är inget att skämmas för att man tidigare varit ultimativ men just det vapnet kan ju då anses förbrukat.
 
Thomas59 skrev:
Tja det är kanske ett skäl att det är så lätt att vara mäklare. Låt spekulanterna bjuda över sig själva. Allvarligt - vad säljaren vill ha är ju rätt ointressant. Man bjuder vad man tycker huset är värt, eller snarare vad man är villig att betala och sedan drar man sig ur. PUNKT.

Om man ska följa den regeln så har ju "mb7726" redan bjudit över 675' troligen 700' också. Så han tycker tydligen huset är värt mer än 650'. Detta utnyttjar förstås säljaren. Köperan ska förstås också utnyttja situationen som ensam intressent.

Köpa hus är så mycket mera än en "kallsinig affär" och hur ofta hittar man hus man verkligen vill ha. Jag letade i många år innan jag hittade mitt hus och kanske hade jag kunnat få ner priset om jag kört en tuffare linje men ville inte riskera att någon annan köpare kom in.

Ska man se det rent affärsmässigt och inte bryr sig om man får huset så tror jag säljaren ska vara nöjd om han får 650' kanske till om med under det.
 
Redigerat:
Thomas59
Addan91 skrev:
Thomas59 skrev:
Tja det är kanske ett skäl att det är så lätt att vara mäklare. Låt spekulanterna bjuda över sig själva. Allvarligt - vad säljaren vill ha är ju rätt ointressant. Man bjuder vad man tycker huset är värt, eller snarare vad man är villig att betala och sedan drar man sig ur. PUNKT.

Om man ska följa den regeln så har ju "mb7726" redan bjudit över 675' troligen 700' också. Så han tycker tydligen huset är värt mer än 650'. Detta utnyttjar förstås säljaren. Köperan ska förstås också utnyttja situationen som ensam intressent.

Köpa hus är så mycket mera än en "kallsinig affär" och hur ofta hittar man hus man verkligen vill ha. Jag letade i många år innan jag hittade mitt hus och kanske hade jag kunnat få ner priset om jag kört en tuffare linje men ville inte riskera att någon annan köpare kom in.

Ska man se det rent affärsmässigt och inte bryr sig om man får huset så tror jag säljaren ska vara nöjd om han får 650' kanske till om med under det.
Ja visst är det så, att den potentiella köparen i detta fall redan avslöjat sin betalningsvilja och detta kan säljaren förståss utnyttja. Det är ju just därför som man, om man väljer att i alla fall lägga ett förnyat bud, måste agera lite annorlunda och visa EXTRA TYDLIGT att man menar allvar med att man inte går högre. Annars är det väl lätt att man hamnar i en situation där man bjuder över sig själv och det kan inte kännas bra.

Jo det är givetvis mer än en kallsinnig affär och just därför kanske man måste vara lite extra kallsinnig:rolleyes:. Om man VERKLIGEN vill ha huset så får man ju vara medveten om att man tappar många av verktygen i förhandlingsarsenalen eller får tillämpa dessa på ett betydligt mer försiktigt sätt än jag ovan beskrivit.
 
Håller med Thomas till stora delar, med det tillägget att säljanre väntar på att marknaden skall ta fart. Det har ju funnits vissa indikationer på att derör sig. Om det är sista dödsrycket eller mer uthålligt finns det en annan tråd om. :) Men jag tror säljaren vill ha tid för att han/hon tror att marknaden vänder.

Det är svårt att göra en bra affär om man bara "måste" ha en viss sak. Tyvärr.
 
Thomas59
mb7726 skrev:
Idag ringde mäklaren och sa att mutaren hade dragit sig ur affären idag. Vi blev tillfrågade om vi var intresserade av att köpa till utropspris. Självklart var vi det :) Återkommer med mer info om hur det går.
Läste tråden en gång till och en sak slog mig. I något av dina inlägg kunde man få uppfattningen att det var mer än två budgivare (du och mutaren). Stämmer det och i så fall hängde även den tredje personen med över utgångspriset? och om så är fallet, bjöd även den tredje personen mer än er som sitt sista bud?

Verkar ju märkligt i så fall att alla "plötsligt hoppar av " och att det blir bara ni kvar? Om det var lite riggad budgivning med fejkade bud stärks ju er ställning. Hoppas dock att så inte var fallet, det vore ju katastrofalt oetiskt av mäklaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.