Hej.

Vi har tittat på ett hus och budgivningen har börjat. Nu är det endast vi och en annan budgivare kvar. Han har kontakat mej och försökt få mej att avstå från köp genom att erbjuda mej en summa pengar eller rabatt på de produkter han säljer.
Han talade även om hur långt han var villig att gå i budgivningen för att han verkligen skulle få huset.

Vi har kontaktat mäklaren men hon verkade lite väl oförstående över vårt obehag.
 
Redigerat:
Jag skulle tro att din mäklare och den andra budgivaren är bekanta.
 
oavsett vad han säger så skall ni ju vara med och buda till er egen satta gräns tycker jag, om ni nu vill ha huset. Antingen har han inte så mycket pengar och försöker därför skrämma er med en högre summa än han kan betala= han får huset biligare...eller så har han verkligen de pengarna, och då får han väl helt enkelt betala vad huskostnaden blir då budet gått över er gräns.Ni skall ju inte backa ur bara för att han säger något.

Det är i vilket fall som helst ett ****la fult sätt att behandla folk på i mina ögon!

Vad gäller mäklaren så är det ju svårt kanske för denne att påverka så mycket vad en annan budgivare gör, men jag kan inte deras juridiska situation så jag säger inge tom det.
 
Vi vill ha huset och kommer att buda lite över vår första gräns. Ekonomiskt kan vi höja en bra bit till men det finns ett visst renoveringsbehov som vi tänkte lägga pengarna på istället.
Som läget är nu så känns det inget vidare men vi tänker inte ge oss.
 
Kanske skulle informera säljaren om det också? Då lär ju inte de vara speciellt sugna på att sälja till han som försökte muta er?
 
fremar skrev:
Kanske skulle informera säljaren om det också? Då lär ju inte de vara speciellt sugna på att sälja till han som försökte muta er?
Helt klart ett alternativ.Men hur gör man det på ett smidigt sätt? Säljaren hoppas kanske ändå på att få upp priset lite till.
 
Blanda inte in säljaren, han har ju anlitat en mäklare för att sköta affären och kontakterna mellan intressenterna. Blev själv uppringd av en eventuell köpare när vi sålde, blev lite småsur på detta att han gick förbi mäklaren och ville deala. Informerade mäklaren som gick i taket....

Ta vad ni kan av den andre om det är något som ni känner att ni inte orkar igenom en tuff budgivning ändå. Priset blir ju det som mågon är villigt att betala, prisvärt eller inte. Att tänka pengar över till renovering är ju bra men då måste ni ju hoppa av innan budgivningen slutar och då kanske ni lika gjärna kan sno åt er det han har att ge er.
Är huset värt att satsa på , kör till the bitter end och ta renoveringen ändå. Lite dyrare hus, men kanske det hus ni ville ha och det kostade lite mer...
 
Sicket fölk det finns, lägg på luren när han ringer.
 
Jag tycker att det kan finnas en poäng att kontakta säljaren.

Personen i fråga försöker lura säljaren på pengar, ur ett perspektiv. Det känns som ett svagt band att göra fastighetsaffärer på. Då bör du ligga bättre till.

Gör det i så fall väl medveten om att det riskerar att bli fullständig soppa med smutskastning.

En inte helt oduglig strategi är att spela dum. Ring och fråga säljaren om han känner personen, så att du kanske har missförstått varför han försöker "muta" er.
 
Blanda inte in säljaren. Säljaren kommer troligen sälja till den som bjuder högst i vilket fall som helst. Se det ur säljarens synvinkel: ska vi sälja till de som bjudit högst, eller till de som gnäller om att motparten använder ojusta metoder?

Det var ju intressant att konkurrenten har avslöjat sitt maxpris för er. Det ska man dock ta med en nypa salt. Han har ju all anledning att överdriva sitt maxbud, för att ni ska ge upp. Att göra en deal med konkurrenten är väldigt svårt. Detta har berörts i en annan tråd. Det svåra är att komma överens om hur mycket det skulle vara värt att lägga sig. För att avgöra vem som ska köpa huset, och hur mycket den andre ska få i ersättning, kräver att man får fram båda parternas ärliga maxbud, och att båda parter står fast vid en "deal". Det finns många fallgropar i detta.

Rent juridiskt så tror jag att det är tillåtet att samarbeta om bud. Detta är ingen offentlig upphandling där lagar om kartellbildning gäller. Problemet är att du måste lita på din motpart, och det skulle inte jag göra.

Det är fullt möjligt att er maxgräns är högre än motpartens, men det kan ni inte få reda på förrän en av er har skrivit på kontraktet.

Mitt råd är att strunta i inviterna från konkurrenten, och inte meddela säljare eller mäklare. Bjud på som vanligt, upp till er maxgräns.

/Hasse
 
Jag vill inte orsaka debatt men kanske förtydliga mig. Om jag som säljare får veta att en av mina finalister gör vad han kan för att blåsa mig på tiotusentals kronor, så skulle jag ha svårt att ta denne på allvar, ta ett slutbud på allvar och svårt att sätta mig vid mäklarens bord och skriva kontrakt.

Men, det är bara en sida av myntet. Oavsett, mycket intressant situation. Alla vi som har varit i en budsituation som närmar sig eller överskrider pengagränsen har väl tänkt tanken. Eller?
 
Tack för era synpunkter.
Eftersom vi inte har nått utgångsbudet så är tanken att vi ska lägga oss på det priset om säljaren skriver papper med oss omgående.
Kan det fungera? Han får sitt utgångspris av oss eller en mindre summa från den andra killen.
 
mb7726 skrev:
Tack för era synpunkter.
Eftersom vi inte har nått utgångsbudet så är tanken att vi ska lägga oss på det priset om säljaren skriver papper med oss omgående.
Kan det fungera? Han får sitt utgångspris av oss eller en mindre summa från den andra killen.
Det är omöjligt att säga om det kommer fungera. Jag vågar inte ens säga om det är en bra strategi eller inte.

Eftersom din konkurrent kör med fula trick, så finns det en annan sak att se upp med. Konkurrenten kan vara med och bjuda ända tills han vunnit budgivningen, innan han slutgiltigt bestämt sig för att köpa huset. Om han då backar ur så kommer säljaren fråga dig om du vill köpa till ditt högsta bud. Gå inte med på det. Budgivningen måste börja om på en lägre nivå.

Det är bara om du vunnit budgivningen som du bör stå fast vid ditt bud.

/Hasse
 
Eftersom allt verkar skumt så skulle jag ta pengarna som han dumt nog erbjuder och använda till ett annat hus, för hus finns det ju massor av. Juste att få betalt för att ha varit med på en budgivning :D .
 
b_hasse skrev:
Det är omöjligt att säga om det kommer fungera. Jag vågar inte ens säga om det är en bra strategi eller inte.

Eftersom din konkurrent kör med fula trick, så finns det en annan sak att se upp med. Konkurrenten kan vara med och bjuda ända tills han vunnit budgivningen, innan han slutgiltigt bestämt sig för att köpa huset. Om han då backar ur så kommer säljaren fråga dig om du vill köpa till ditt högsta bud. Gå inte med på det. Budgivningen måste börja om på en lägre nivå.

Det är bara om du vunnit budgivningen som du bör stå fast vid ditt bud.

/Hasse

Mycket intressant invändning, att gå ut en andra runda med budgivning leder oftast till ett det blir ett mycket lägre pris. Den speciella stämning där alla kan tänka sig att sträcka sig lite bortom smärtgränsen finns inte i en andra omgång. Då är många intressenter redan inne på nästa objekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.