Jag kan dock tillägga att jag nu senaste veckan har fått möjlighet att utvärdera hur mina extra 7cm cellplast påverkar konstruktionen, förra vintern han jag aldrig tänka på detta då bygget pågick för fullt.

I ett tidigare bygge med traditionell isolerad platta på mark så har golvet (vintertid med -15 utomhus) känts betydligt kallare ut mot väggarna. Med nuvarande lösning känns golvet lika varma mitt på som längst ut mot väggarna, jag kan alltså konstatera att det blir ordentlig skillnad när man helt bryter köldbryggan vid syllen på detta sätt.

I båda fallen har jag dragit golvvärmeslangarna på samma sätt.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag kan dock tillägga att jag nu senaste veckan har fått möjlighet att utvärdera hur mina extra 7cm cellplast påverkar konstruktionen, förra vintern han jag aldrig tänka på detta då bygget pågick för fullt.

I ett tidigare bygge med traditionell isolerad platta på mark så har golvet (vintertid med -15 utomhus) känts betydligt kallare ut mot väggarna. Med nuvarande lösning känns golvet lika varma mitt på som längst ut mot väggarna, jag kan alltså konstatera att det blir ordentlig skillnad när man helt bryter köldbryggan vid syllen på detta sätt.

I båda fallen har jag dragit golvvärmeslangarna på samma sätt.
Får man fråga vad det är för fibercementskiva du använt? Dom flesta är så fruktansvärt dyra! På Hornbach har dom en variant (som egentligen är tänkt som våtrumsskiva i badrum) den bör fungera, är betydligt billigare. Problemet är att den är beige, jag vill ha betonggrå. Går ju att måla antar jag, men massa extrajobb, plus underhåll.
 
Det var en skiva som såldes som fasadskiva. Drygt 3m långa, 1.2m breda och 8mm tjocka. Gråa till färgen, ser ut och känns precis som de skivor som ofta är originalmonterade på kantelement. Jag sågade dem i tre st 40cm bitar och fick då ut över nio löpmeter per skiva. Jag tror en skiva kostade runt 8-900 med bra rabatt.
 
Gabbe1 skrev:
Det var en skiva som såldes som fasadskiva. Drygt 3m långa, 1.2m breda och 8mm tjocka. Gråa till färgen, ser ut och känns precis som de skivor som ofta är originalmonterade på kantelement. Jag sågade dem i tre st 40cm bitar och fick då ut över nio löpmeter per skiva. Jag tror en skiva kostade runt 8-900 med bra rabatt.
Ok, kanske det var denna skiva? http://www.beijerbygg.se/store/priv...serade-skivor/cembrit-heavy-duty-fasad-8x1194
Cembrit Heavy Duty Fasadskiva? Står att den alltid skall målas av estetiska skäl.

Det är annars denna jag kikat på, ser ut och känns likadan som skivan ovan. Dock verkar den vara avsedd som våtrumsskiva och den är beige.Kostar mindre än hälften mot Cembrit skivan.
http://www.hydropanel.se/
 
Japp, det är Cembrit HD Fasadskiva jag har.
Mina är inte målade, jag har heller aldrig sett fabriksbyggda kantelement (som har samma typ av skiva) som vart målade.

Möjligen kan jag tänka mig att de ser rätt tråkigt ut om man har en hel fasad (marknadsförs ju som en fasadskiva)täckt med dessa gråa skivor, och att det är därför de bör målas (av estetiska skäl).

Jag vet att det finns produkter som marknadsförs som just sockelskivor, de finns med olika struktur och färg, de brukar dock vara rätt mycket dyrare.
 
Väcker denna intressanta tråd. Är nyfiken och vill veta resultatet av isoleringen? Är i slutskedet av planering för framtida bygge. Är inne på som ts att gjuta ett eller två lager leca ovanpå plattan/sulan, sedan 50mm cellplast utanför lecan och sist puts. Det är en sak jag funderar på och även som ts hade med i sin ritning - bygga på 45mm utanför regelstommen som kompensation för isoleringen. Men hur blir det med fasadpanelen? Den kommer i linje med putsen utanför cellplasten eller får man bygga på ytterligare för att få ut fasaden.? Alternativet är en plåt så vattnet hamnar utanför putsen och inte mitt på. Några bra svar :)?
 
Jag dyker in här också!
Samma läge för mig och då gäller det en större verkstad. Murad lecasockel på ca 40 cm och har senaste tiden gått och klurat på att ev. isolera utsidan för att sedan putsa.
Givetvis måste man sätta underbleck mellan fasade och putsad sockel för att förhindra vatten från att gå ned i sockeln.
Min fråga är hur man upplever ett långsiktigt resultat? Någon på FB som upplever nackdelar med sådan lösning?
 
Mikael_L
1alexander skrev:
Väcker denna intressanta tråd. Är nyfiken och vill veta resultatet av isoleringen? Är i slutskedet av planering för framtida bygge. Är inne på som ts att gjuta ett eller två lager leca ovanpå plattan/sulan, sedan 50mm cellplast utanför lecan och sist puts. Det är en sak jag funderar på och även som ts hade med i sin ritning - bygga på 45mm utanför regelstommen som kompensation för isoleringen. Men hur blir det med fasadpanelen? Den kommer i linje med putsen utanför cellplasten eller får man bygga på ytterligare för att få ut fasaden.? Alternativet är en plåt så vattnet hamnar utanför putsen och inte mitt på. Några bra svar :)?
Det är väl lämpligt (nödvändigt!) att bygga ut fasaden samtidigt som sockeln, tycker jag.
Men 50mm cellplast + fasadskiva (minerit etc) blir ju bredare än 45mm extra reglat på stommen, men det kan ju funka ändå. Sätt 28x70 spikläkt bakom panelen så blir det väl fortfarande ca 15-20mm luftspalt bakom panelen?
Vatten som rinner längs panelen får ju absolut inte rinna ner på sockelns överkant. Sockeln får ju dessutom väldigt gärna även vara skyddad mot kondens som rinner ner från baksidan av fasadpanelen, tycker jag.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Det finns två lösningar som sagt, antingen underbleck eller bygga 45 + spikläkt. Blir lite mycket om man bygger nytt, först regelvägg och sedan antingen sko på eller lägga en 45:a som spikläkt och sedan ytterligare en "spikläkt". Blir 3st delar istället för 1 eller 2. En lösning är annars att istället för en 45:a använda en 75:a?
 
hej!

jag ställde som sagt lecastenen ca 50mm in på plattan, monterade sedan en 50mm cellplast utvändigt med fogskum (!)

sedan har jag tagit ett glasfiberliknande putsnät från backen och upp till överkant på cellplast/leca.
detta fäste ja först med klammer innan jag gick på med putsbruket, men insåg snart att det gick lika bra att fästa det med själva putsbruket.

vilket bruk jag använder mig av har jag ingen aning om då det står på polska :D fick bruk och putsnät av min polske bekant, bruket är dock weber så jag hoppas det är tillräckligt bra, ser ut som det är kakelfix om man kollar på bilderna på säcken.

jag har reglat på med 45mm utvändigt på regelstommen, hade jag ändå behövt göra eftersom jag ska ha stående panel längst ner och sedan liggande ovanför.

jag hade tänkt använda 20mm spikläkt men då märkte jag att det vart för tight mot putsen, så bakom den stående panelen som är ca 110cm hög har jag tagit 33mm spikläkt, vilket gick fint.

lägger upp en bild där man kan skymta konstruktionen samt se den färdiga putsen samt där det inte är putsat ännu om man kolla noggrannt nertill...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lyfter tråden lite.
Jag ska förlänga mitt kallförråd genom att bygga ut på en befintlig betongplatta direkt jämte kallförrådet.
Tänkte mura ett lager 150mm leca som syll.
Jag tänkte sätta Jackon siroc 75mm isolerelement direkt utanför plattan som kommer i jämnhöjd med överkanten på lecan.
Sedan lägger jag en 195x45 i botten på väggen som täcker både leca o isolerelementet.
Någon som gjort något liknande?
Den nya sektionen av kallförrådet kommer att förberedas för att isoleras o varmhållas. Ska bki garage/verkstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.