Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Jag gjorde själv en variant av denna lösning när jag byggde hus/garage förra året.
Jag la 7cm cellplast utanför kantelement, leca och en bit upp ovanför syllen, sen klädde jag denna cellplast med 8mm fibercementskivor.
Du limmade inte något? Utan låter bara trycket från gruset hålla allt på plats?
 
Jo jag satte en hel del klickar med fogskum som lim innan jag skottade tillbaka gruset så att allt hamnade i press.
Sen kan man även se den nedersta spikregeln på bilden, den är skruvad med fasadplugg i lecan och har fyra funktioner. Förutom spikregel håller den både fiberskivan, cellplasten och vindduken på plats.
 
Mikael_L skrev:
Nja. EPS-cellplast, vita frigoliten, är rätt så diffusionsöppen faktiskt.

Vad jag menar är i princip var fukten befinner sig. Det är som regel varmare inne i byggnaden, och den värmen driver fukt genom väggen, från insidan mot utsidan. (Och fukten kan ju även vara fukt utifrån, från ett slagregn t.ex. lika gärna som något fukt som kommer innifrån.)
Detta betyder i sin tur att det kommer vara torrast i väggen närmast insidan och fuktigast närmast utsidan. I det stationära tillståndet kommer fukten att avta nästan helt linjärt med avståndet från utsidan - när det gäller en homogen vägg av ett enda material.

Men när man kombinerar två material så kommer fukthalten förändras mest över det material som har största temperaturfallet, dvs det som isolerar bäst. (Nu bortsåg jag från diffusionsmotståndet, men det kan man nästan göra när man snackar om stationärt tillstånd, men verkligheten är ju givetvis inte riktigt så enkel. :rolleyes: )
Och detta betyder i klartext att ifall du sätter cellplasten på insidan så kommer det vara mer fuktigt längre in i väggen än om du sätter cellplasten på utsidan.
Garaget mår mycket bättre av att ha det bäst isolerande materialet ytterst.



Jag har ingen koll på det, eller metoder osv. Men det låter iaf bra. Jag tycker en putsad grund är mycket snyggare än en med fibercementskivor.
Tänk till på hur tjockt putsskikt du kommer få när det blir klart, så allt passar ihop (i din skiss), så ytterpanelen t.ex. inte tar i putsen eller spärrar luftspalten om du ska ha sådan.
Och fundera på var kondensfukt som rinner ner längs vindväven tar vägen när det kommer ner mot putsen vid grunden.
Men du får säkert till något bra där, det är ju ingen rocket science.



Det finns väl en massa sorters cellplastlim, som jag misstänker i princip är ett sättlim som inte fräter på cellplast men fäster bra mot cellplast.
Typ:
[länk]
(Finns varianter av alla möjliga fabrikat hos bygghandlaren, biltema, jula, ÖoB osv osv)

Ett annat alternativ som jag tror skulle vara bra om man får till det är nog fogskum.
Jag har funderat på att man borde kunna trycka ut en klick fogskum på cellplastskivan, snabbt arbeta ut den med en fixkam och sen sätta skivan på plats och fixera den med lite tryck mot.
Men man måste nog jobba rätt kvick, så expansionen inte hinner fortgå i alltför olika tid på olika ställen på skivan. Och så är det ju kladdigt satan, antar jag.
Tack för förklaringen om daggpunkten, det är mycket man måste ha koll på vid byggnationer.

men då bestämmer jag mig för att ha en cellplast på 50mm ståendes utanför lecan, men tycker lim för 40:- tuben lät dyrt... att limma mot en skrovlig yta som den på lecan kräver ju enorma mängder, fogskum lät som en ide och kommer troligen testas, men jag hade nästan föredragit någon sorts spik med stor plastbricka som håller in cellplasten i samband med lim/fogskum...

jag ska kolla vad murarn som ska putsa säger om jag nu inte gör det själv efter utbildning a la byggahus ;)
men jag har en ide om att använda putsnätet och "hänga" från ovansidan av lecan, ner på utsidan över cellplasten och fortsätter ner över de hembyggda L-elementen och sedan putsar man hela ytan, då borde cellplasten hålla sig på plats även om inte limmet har fästs så bra gissar jag...
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
thestrut skrev:
vad tror ni om att fästa cellplasten med dessa samt fogskum bakom?

[länk]
ingen som använt dessa? :)

iof så är det ju bara 20 cm höga lecablock så det kanske räcker med fogskum som lim...
 
Mikael_L
Jag har inte använt, men de ser ju att kunna fungera.

Målet måste ju vara mest att hålla fast cellplastskivorna så limmet får fästa i lugn och ro.

Med fogskum så är väl antagligen det största problemet att se till så det inte expanderar så skivorna trycks ut /blir vågiga.
 
Mitt tips för att limma med fogskum är att klicka ut det på ena ytan och låta det expandera klart i typ 30sek innan man trycker ihop de båda delarna. Funkade bra för mig.
 
klicka ut på ena ytan säger du, jag hade tänkt prova att klicka på en klick och sedan smeta ut över ytan med typ en spackelspade, vänta tills det expanderat och sedan tyycka fast frikolitskivan.. har inte testat men det är tanken jag har.

men ditt inlägg tolkar jag som att fogskummet inte ska täcka hela ytan utan bara någon klick här och där?
det kanske är ett bättre alternativ:)
 
Bättre vet jag inte, jag gjorde dock så och det funkade bra.
Än så länge ser mina socklar bra ut :)
Men i mitt fall håller ju makadam och spikläkt fast både cellplast och sockelskiva så det kanske bara var onödigt att använda fogskum som klister.
 
Mikael_L
thestrut skrev:
klicka ut på ena ytan säger du, jag hade tänkt prova att klicka på en klick och sedan smeta ut över ytan med typ en spackelspade, vänta tills det expanderat och sedan tyycka fast frikolitskivan.. har inte testat men det är tanken jag har.
Ja ungefär så skulle jag också tänka. Inte för att jag vet om det är rätt. ;)

Men det måste ju vara viktigt att fogskumsskiktet är tillräckligt tjockt för att klara av att fästa även om ytorna inte är så släta.
 
ja men precis, men jag tror det blir är svårt att få det tunnt men det är ju bara vad jag tror..

gabbe1 har ju provat så det funkade för honom, men gabbe1: hur många klickar ungefär hade du per m2?
 
Mikael_L
Jag är nog mer inne på att det finns en risk att det blir för tunt.
Det är ju inte helt släta ytor, det gäller att få ordentlig kontakt/fyllnad mellan mur och cellplast.

Men din tanke på arbetssätt kan säkert fungera.
Jag tror att det där är ett sånt jobb som man börjar på ett vis, lär sig eftersom och gör på ett helt annat vis i slutet. ;)
 
ja men precis... det är lite roligt att man sitter och diskuterar det på ett forum istället för att prova praktiskt..

men man gör ju jobbet i tanken i väntan på våren... gud vad mycket man fått gjort i tanken på detta forum i vinter ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
thestrut skrev:
ja men precis, men jag tror det blir är svårt att få det tunnt men det är ju bara vad jag tror..

gabbe1 har ju provat så det funkade för honom, men gabbe1: hur många klickar ungefär hade du per m2?
Uppskattningsvis (det är ju nu 1.5 år sedan jag gjord det) så hade jag ca 20cm mellan klickarna. Det borde bli ca 20-25 klickar/m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.