MaxPax skrev:
Det blir lite billigare om du fixar mursand, köper Murcement A och blandar B-bruk enligt recept på säcken. Men jag skulle ändå rekommendera att köpa färdigt B-bruk då kvalisorten blir jämn och rätt.

Efterom du ska lägga syll på så kan du lägga blocken på sidan för att både minimera bruksåtgången och få en plan yta ovanpå för syll.
jag tror jag kostar på mig att köpa färdigt B-bruk, då blir som sagt kvaliteen rätt jämn eftersom man inte är någon murare.

lägger jag blocken på sidan måste jag ändu fylla spåren med bruk för att få en slät putsad yta som jag vill ha både ute och inne,

jag har tänkt att lägga spåren nedåt men kanske inte fylla dem så väldigt noga för att spara bruk, håller då blocken om de inte har bruk på hela ytan? såg mikael_L:s länk och där hade han inte bruk under hela (på de blocken han sparkat omkull)

en till fråga jag kom på, ska man kanske flytta in blocken några cm och ställa en cellplastskiva på tex 5 cm utanför lecablocket för att undvika köldbrygga, skall ju ändå regla på den utvändiga väggen med 45x45 för att sätta liggande/stående panel växelvis. har gjort egen L-balk av cellplast så betongen når nästintill inte utsidan av bygget...
 
M
thestrut skrev:
lägger jag blocken på sidan måste jag ändu fylla spåren med bruk för att få en slät putsad yta som jag vill ha både ute och inne
Ja f-n! :banghead:
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Mikael_L
thestrut skrev:
en till fråga jag kom på, ska man kanske flytta in blocken några cm och ställa en cellplastskiva på tex 5 cm utanför lecablocket för att undvika köldbrygga, skall ju ändå regla på den utvändiga väggen med 45x45 för att sätta liggande/stående panel växelvis. har gjort egen L-balk av cellplast så betongen når nästintill inte utsidan av bygget...
En mycket god ide, tycker jag. Då Leca isolerar mer än 5ggr sämre än mineralull eller cellplast så kommer 5 cm cellplast göra stor skillnad. Det blir alltså mer än dubbelt så bra isolerat än med endast leca.
Men det måste gå att genomföra på ett vettigt vis, med alla avstånd rätt och snygga anslutningar mellan de olika delarna.

Kan du göra en måttsatt skiss där man ser plattans uppbyggnad (cellplast, betong, kantbalk osv) och hur du tänkt bygga upp väggen och avstånd till ut och insida jämfört med betongen osv.
 
plattqa-page-001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ritade lite för hand hur det ser ut med cellplast och betong, (man ska nog inte satsa på en karriär som konstnär :p )

den nedre skissen är min tanke med en bit cellplast som är skuggad

utsidan av nuvarande cellplast ska putsas eftersom jag gjort egna L-element av cellplast

sätter jag lecablocket ytterst ska det putsas, väljer jag en bit cellplast skall denna putsas men även fästas i lecan
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
vad är syftet med att mura upp ett lager leca under syllen?
 
För min del, att första biten mot mark blir mer fuktokänslig. En träfasad ruttnar nästan alltid först närmast marken. Om man där istället kan ha putsad leca förlänger man livslängden. Som en bonus har du samma förhållande inne i garaget. Du kan spola av hela golvet utan att behöva oroa dig för väggarna.
 
precis, en spolkant inne, och sedan har jag huggit timmer själv på 4,10 meter som jag ska använda till resvirke, för att få tillräcklig höjd måste jag ha ett lager leca
 
Man ser det inte hemskt ofta på en villa, och fukten ute bör ju vara samma problem där.
Blaska av med slang inomhus..låter som att man skaffar sig behov.

Nåja, bara man kan motivera för sig själv så. :)
 
Vi snackar om ett garage. Det är väl inte ovanligt att man vill kunna spola av ett garagegolv?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
thestrut skrev:
[bild]

ritade lite för hand hur det ser ut med cellplast och betong, (man ska nog inte satsa på en karriär som konstnär :p )

den nedre skissen är min tanke med en bit cellplast som är skuggad

utsidan av nuvarande cellplast ska putsas eftersom jag gjort egna L-element av cellplast

sätter jag lecablocket ytterst ska det putsas, väljer jag en bit cellplast skall denna putsas men även fästas i lecan
eller så ställer man lecan så långt ut på betongen det går och går ner med 45mm isolering+reglar så det i princip täcker lecablocket om ni förstår mig, men då kanske man får problem med fukt ist...
 
pjfj skrev:
Man ser det inte hemskt ofta på en villa, och fukten ute bör ju vara samma problem där.
Blaska av med slang inomhus..låter som att man skaffar sig behov.

Nåja, bara man kan motivera för sig själv så. :)
Håller med, man ser det för sällan på en villa. Villor med källare har ju en sockel och trappa upp till entrédörr. Gör mycket för fuktproblematiken, hävdar jag. Grejen nu är att alla bygger på platta med ingjuten golvvärme, då vill man ha färdigt golv så nära betongen som möjligt, detta borde dock inte hinda en från att mura ett stift.. När man byggde med krypgrund, höjde man oftare upp huset en bit.

Jag tror att det är en ekonomisk fråga. Allt som kostar lite extra (kortsiktigt) tas bort.
 
Mikael_L
thestrut skrev:
ritade lite för hand hur det ser ut med cellplast och betong, (man ska nog inte satsa på en karriär som konstnär :p )

den nedre skissen är min tanke med en bit cellplast som är skuggad

utsidan av nuvarande cellplast ska putsas eftersom jag gjort egna L-element av cellplast

sätter jag lecablocket ytterst ska det putsas, väljer jag en bit cellplast skall denna putsas men även fästas i lecan
Det där på skissen ser ju utmärkt ut.
Men då måste väl blocken vara 150x190x590mm ? eller hur?

Men som du ritat får du flera fördelar. Du mer än dubblar isoleringsförmågan i den nedre delen av väggen.
Du förskjuter ut daggpunkten långt ut i konstruktionen iom att cellplasten sitter på utsidan.
Du får lasten närmare mitten på kanbalken vilket är bra.

Men du har ritat att panelen går ner förbi cellplasten, det ska den väl inte?
Det är ju bättre att dra nyttan av konstruktionen så du kan få panelen upp en bit från marken?

Du kan kanske limma på remsor av mineritskiva över cellplasten, dvs täcka cellplasten både nere som uppe med samma skiva.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det där på skissen ser ju utmärkt ut.
Men då måste väl blocken vara 150x190x590mm ? eller hur?

Men som du ritat får du flera fördelar. Du mer än dubblar isoleringsförmågan i den nedre delen av väggen.
Du förskjuter ut daggpunkten långt ut i konstruktionen iom att cellplasten sitter på utsidan.
Du får lasten närmare mitten på kanbalken vilket är bra.

Men du har ritat att panelen går ner förbi cellplasten, det ska den väl inte?
Det är ju bättre att dra nyttan av konstruktionen så du kan få panelen upp en bit från marken?

Du kan kanske limma på remsor av mineritskiva över cellplasten, dvs täcka cellplasten både nere som uppe med samma skiva.
bra uppmärksammat, lecan är 190 och regeln är 145. MEN jag kommer regla upp 45 på insidan med så då kommer det bli "rätt" bredd. missade visst lite på skissen där :)

daggpunkten har jag inte koll på, du menar att cellplasten inte släpper igenom fukt så daggpunkten hamnar utanför cellplasten dessa 20 cm som lecan+bruk bygger på höjden?

jag hade med det i tanken att flytta in väggen så den står mer mitt på kantbalken för att det ska tåla bättre, och då borde det vara ett bra alternativ att sätta lite cellplast utanför då det bara är fördelar =)

panelen har jag inte tänkt så mkt på ännu, men det är en bra input, jag kommer såklart flytta upp den om det är bättre,

när jag beställde cellplasten från polen genom en polsk byggbekant så beställde de även något sorts nät som ska fästas utanpå de hemgjorda kantelementen och sedan putsas på, då är det ju bara att flytta nätet 20 upp så det även innefattar cellplasten bredvid lecan :)

det lutar nu med alla dessa fördelar att jag ska sätta 50 cellplast utanför lecan, men hur ska jag få fast denna? finns det nån sorts spik man kan spika in i leca?

tusen tack för att du tar dig den tid du gör mikael_L och verkligen sätter dig in i andras tankar och problem!
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Mikael_L
thestrut skrev:
daggpunkten har jag inte koll på, du menar att cellplasten inte släpper igenom fukt så daggpunkten hamnar utanför cellplasten dessa 20 cm som lecan+bruk bygger på höjden?
Nja. EPS-cellplast, vita frigoliten, är rätt så diffusionsöppen faktiskt.

Vad jag menar är i princip var fukten befinner sig. Det är som regel varmare inne i byggnaden, och den värmen driver fukt genom väggen, från insidan mot utsidan. (Och fukten kan ju även vara fukt utifrån, från ett slagregn t.ex. lika gärna som något fukt som kommer innifrån.)
Detta betyder i sin tur att det kommer vara torrast i väggen närmast insidan och fuktigast närmast utsidan. I det stationära tillståndet kommer fukten att avta nästan helt linjärt med avståndet från utsidan - när det gäller en homogen vägg av ett enda material.

Men när man kombinerar två material så kommer fukthalten förändras mest över det material som har största temperaturfallet, dvs det som isolerar bäst. (Nu bortsåg jag från diffusionsmotståndet, men det kan man nästan göra när man snackar om stationärt tillstånd, men verkligheten är ju givetvis inte riktigt så enkel. :rolleyes: )
Och detta betyder i klartext att ifall du sätter cellplasten på insidan så kommer det vara mer fuktigt längre in i väggen än om du sätter cellplasten på utsidan.
Garaget mår mycket bättre av att ha det bäst isolerande materialet ytterst.


när jag beställde cellplasten från polen genom en polsk byggbekant så beställde de även något sorts nät som ska fästas utanpå de hemgjorda kantelementen och sedan putsas på, då är det ju bara att flytta nätet 20 upp så det även innefattar cellplasten bredvid lecan :)
Jag har ingen koll på det, eller metoder osv. Men det låter iaf bra. Jag tycker en putsad grund är mycket snyggare än en med fibercementskivor.
Tänk till på hur tjockt putsskikt du kommer få när det blir klart, så allt passar ihop (i din skiss), så ytterpanelen t.ex. inte tar i putsen eller spärrar luftspalten om du ska ha sådan.
Och fundera på var kondensfukt som rinner ner längs vindväven tar vägen när det kommer ner mot putsen vid grunden.
Men du får säkert till något bra där, det är ju ingen rocket science.


det lutar nu med alla dessa fördelar att jag ska sätta 50 cellplast utanför lecan, men hur ska jag få fast denna? finns det nån sorts spik man kan spika in i leca?
Det finns väl en massa sorters cellplastlim, som jag misstänker i princip är ett sättlim som inte fräter på cellplast men fäster bra mot cellplast.
Typ:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/farg-malning/vav-fog/lim-tillbehor/18024/cellplastlim
(Finns varianter av alla möjliga fabrikat hos bygghandlaren, biltema, jula, ÖoB osv osv)

Ett annat alternativ som jag tror skulle vara bra om man får till det är nog fogskum.
Jag har funderat på att man borde kunna trycka ut en klick fogskum på cellplastskivan, snabbt arbeta ut den med en fixkam och sen sätta skivan på plats och fixera den med lite tryck mot.
Men man måste nog jobba rätt kvick, så expansionen inte hinner fortgå i alltför olika tid på olika ställen på skivan. Och så är det ju kladdigt satan, antar jag.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
thestrut skrev:
bra uppmärksammat, lecan är 190 och regeln är 145. MEN jag kommer regla upp 45 på insidan med så då kommer det bli "rätt" bredd. missade visst lite på skissen där :)

daggpunkten har jag inte koll på, du menar att cellplasten inte släpper igenom fukt så daggpunkten hamnar utanför cellplasten dessa 20 cm som lecan+bruk bygger på höjden?

jag hade med det i tanken att flytta in väggen så den står mer mitt på kantbalken för att det ska tåla bättre, och då borde det vara ett bra alternativ att sätta lite cellplast utanför då det bara är fördelar =)

panelen har jag inte tänkt så mkt på ännu, men det är en bra input, jag kommer såklart flytta upp den om det är bättre,

när jag beställde cellplasten från polen genom en polsk byggbekant så beställde de även något sorts nät som ska fästas utanpå de hemgjorda kantelementen och sedan putsas på, då är det ju bara att flytta nätet 20 upp så det även innefattar cellplasten bredvid lecan :)

det lutar nu med alla dessa fördelar att jag ska sätta 50 cellplast utanför lecan, men hur ska jag få fast denna? finns det nån sorts spik man kan spika in i leca?

tusen tack för att du tar dig den tid du gör mikael_L och verkligen sätter dig in i andras tankar och problem!
Jag gjorde själv en variant av denna lösning när jag byggde hus/garage förra året.
Jag la 7cm cellplast utanför kantelement, leca och en bit upp ovanför syllen, sen klädde jag denna cellplast med 8mm fibercementskivor.

En bild säjer mer än tusen ord.....

Isolering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.