garageplattan är gjuten och jag har köpt en pall lecasten 19x19x59

nu ska jag mura upp dessa runtom och sedan resa väggarna på, hur gör jag?

jag har tänkt så här:

köpa färdigt murbruk B eller C på byggmax, en stor hink och en blandare till borrmaskinen,

kleta på murbruk på lecastenen och lägga de efter kanten, rakt förhoppningsvis....:cool:

jag funderar på borra ner ett armeringsjärn 8mm mellan var 2-3 lecablock, behövs det?

har även sett att man ska blöta på plattan för att bruket ska fästa bättre

de lecastenarna jag köpt har 2 längsgående spår på ovansidan, ska jag fylla detta med bruk och ställa dom upponer, lämna de tom upponer eller ställa dem med spåren uppåt och fylla med bruk, alt inte fylla med bruk.. hoppas ni förstår frågan:)

ska man sedan förbereda för syllbrädan redan nu? jag har tänkt snickra ihop färdiga väggar liggandes på plattan och sedan resa hela väggen. hur fäster jag väggen bäst i syllen?

ekonomi är prio 1 i detta bygge, så finns det billigare alternativ som jag inte tänkt på så uppskattas dessa tips!

andra synpunkter till en novis? =)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jönsolle
  • Laddar…
tack!

den där har jag kikat på, men jag ska bara ha ett lager så nästan alla frågor återstår, men murbruk B verkar det som jag ska använda
 
Du bör nog använda en tjockare sten om du tänker ställa ett hus på dessa.
 
cecar33 skrev:
Du bör nog använda en tjockare sten om du tänker ställa ett hus på dessa.
ett garage blir det, så hoppas det ska gå bra=)
 
Beror även på vilken hållfastighetsklass stenen har; har får mig att Byggmax sten är 1,5mpa mot normala 2mpa som tex Finja och Weber. Kan dock ha fel siffror.
 
jag tror du har rätt där ang hållfasthet, (fick reda på det efter jag köpt lecablocken) men det blir ju ingen tung övervåning så jag hoppas det håller =)
 
  • Gilla
djaccess
  • Laddar…
Du ska lägga ett lager och sedan träsyllen på dessa?
Om så är fallet, klart det håller.
 
  • Gilla
Öivin
  • Laddar…
Glöm inte asfaltspapp/syllpapp som ett glidskikt mellan platta och nedersta varvet Leca (står även med i Finjas beskrivning du fick länkad i ett tidigare inlägg).
 
Mikael_L
Du behöver ingen tjockare sten.
Webers t.ex. ligger på 3MPa, byggmax på 2MPa.

Klarar inte stenen trycket, klarar inte träsyllen det heller, typ.

ByggmaxLecan i 19cm bredd klarar 38 ton per löpmeter syll. Så länge du inte bygger mer än 5-våningshus behöver du inte tänka på den biten.

(Fast 38 ton/m är ju förstås en sanning med undantag. Från en reglad vägg blir det punktlaster under de stående reglarna, syllen klarar givetvis inte av att fördela dessa helt jämt. Men du behöver i vilket fall inte vara det minst orolig för ditt garage.)



Jag är ingen murare, ska egentligen inte ge några råd.
Men mitt lilla äventyr i den vägen kan du kika på här:
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget-5.html
Tänk på att murbruket brinner riktigt sakta i denna temperatur. Jag själv blev lite väl ivrig att testa om stenarna hade fastnat ordentligt och sparkade loss dom redan dagen efter.
Men jag tror att jag till sist fick det. Garaget står åtminstone kvar där jag sist ställde det. :)

När man murar får man aldrig lyfta på stenen.
Lägg på lite för tjockt med bruk. Sätt dit den och pressa fast den så bruk tränger ut. Råkar du få den snett eller för lågt så kan du inte lyfta lite. Då får du lyfta den helt och lägga på bruk igen.
Så när den är nästan på plats, bara de sista mm av inriktning så knackar du den försiktigt på plats med baksidan av murslevens handtag eller en liten plast/träklubba du har tillhands eller nåt.


Ditt största problem är hur du ska få fast syllen tillräckligt ordentligt.
Det är svårt att hitta någon som helst fästelement som drar mer än 30-40 kg i LECA.
Så egentligen är din idé om att borra och gjuta fast armeringsjärn i betongplattan kanske inte så dum.
Och då bör du alltså låta dom vara så långa att du kan ta dom genom ett hål i syllen och vika ner järnet ovanpå syllen och sen krampa fast med en spik där.
Eller använda gängstång och sen stor bricka och mutter på syllen.
Du behöver inte kraftigare järn eller gängstång än 8mm. 6mm borde också fungera fint.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
En variant för att fästa syll och leca i plattan är att borra, plugga och skruva dit skruv som har gängor för plugg i ena änden och 10mm gänga i andra änden. På dessa kan du skruva en 10mm förlängningsmutter och därefter en 10mm gängstång. Sedan får du borra hål för detta i leca och syll innan murning/montering. Därefter har du något att dra fast syllen med! :) Allt material finns på Biltema, men det är inte galvat.
 
b8q skrev:
Glöm inte asfaltspapp/syllpapp som ett glidskikt mellan platta och nedersta varvet Leca (står även med i Finjas beskrivning du fick länkad i ett tidigare inlägg).
jag ska bara ha ett lager leca och sedan syll, ska inte syllpappen ligga mellan planka och leca då?
 
Mikael_L
thestrut skrev:
jag ska bara ha ett lager leca och sedan syll, ska inte syllpappen ligga mellan planka och leca då?
Jag gjorde i alla fall som du nu tänker. Grannen också. Båda våra garage verkar fungera fortfarande.
 
  • Gilla
Kristofer.83
  • Laddar…
tack för ett utförligt svar Mikael_L!

att inte lyfta stenen var ett bra tips, eller jaa självklart för en murare men jag visste inte om det... därför man är inne på detta forum!

jag ska ta en titt på länken,

men hur gör jag med dessa 2 spår som egentligen är till för armeringsjärn? om jag lägger lecan upponer måste jag då fylla dessa spår med bruk för att det ska tåla tillräcklig belastning? det går rätt mkt mer bruk skulle jag gissa och köper man färdigt B bruk blir det rätt dyrt för en snålis som mig :)

tanken med att borra ner armering mellan säg var tredje sten är för att hålla stenarna på plats bättre om man skulle råka köra in med något i väggen typ, men dessa armeringsjärn hade jag inte tänkt ska gå genom syllbrädan utan sluta i själva bruket mellan stenarna, och sedan fästa syllbrädan med någon sorts spik/skruv ner i lecastenen. tror det blir besvärligt att lyfta upp väggen och passa in massvis med järn/gängstänger genom syllplankan om jag gör på det viset...
 
Redigerat:
M
Det blir lite billigare om du fixar mursand, köper Murcement A och blandar B-bruk enligt recept på säcken. Men jag skulle ändå rekommendera att köpa färdigt B-bruk då kvalisorten blir jämn och rätt.

Efterom du ska lägga syll på så kan du lägga blocken på sidan för att både minimera bruksåtgången och få en plan yta ovanpå för syll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.