Som sagt så väljer inte sällan kommuner den lösning som är praktiskt enklast. Vilket kan innebära ett efterhandsgodkännande av bygget, och tvångsförsäljning av TS tomtremsa (som muren befinner sig på). Sedan är problemet ur världen för kommunens del. Har det framkommit vilken kommun som är aktuell?
Bara så att denna lösning medkalkyleras.
 
Hittade denna tråd igen nu ett par år senare. Har varit lugn på min granne sedan sist men muren står kvar. Kommer eventuellt att kontakta bygglovsavdelningen på kommunen i första hand så får jag se vart det tar vägen sen. Känner att man får välja sina strider. Vet nu att jag själv INTE har rätt att riva muren. Den ägs av min granne.

Så mitt råd till alla är att alltid se till att överenskommelser som görs med grannar skrivs ner och hanteras av lantmäteriet. Det är en liten kostnad för att ha allt på det torra och undvika eventuella meningsskiljaktigheter i framtiden.
I mitt fall fanns ingen överenskommelse utan muren byggdes emot föregående ägares vilja..
 
  • Gilla
lundsbo och 1 till
  • Laddar…
harry73
Tack för återkopplingen
 
Enda sättet att få bort en olovligen byggd mur är kronofogden om grannen krånglar...

Har ett staket och häck på en annan del av min tomt som grannen försöker få mig att tro det är hans. Det satte min far och grannens dåvarande hyresgäst upp (på min fastighet) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.