25m är ej korrekt ovan.

Ytan grannen trampat över är ca 20m2

Muren är ca 1m hög

Med risk för att tjata. Förra ägaren gjorde alltså inget åt intrånget på sin tomt. Därför har problemet nu hamnat i ditt knä. På samma sätt för du ju problemet vidare till nästa ägare, om du inte agerar.

Står hela muren på din tomt, eller är det en del av den som skjuter över?

I
ASolros skrev:
25m är ej korrekt ovan.

Ytan grannen trampat över är ca 20m2

Muren är ca 1m hög
Vad är måtten då?

Då är det som så att du har ett svartbygge på din tomt som inte är ditt?
Det är grannens mur men han kan inte åläggas ta bort den eftersom den står på din tomt?
Du får inte röra muren eftersom den inte är din?
Enda lösningen är att ni tillsammans beslutar ta bort den?
Är din granne smart?

Är det dags att överväga en trollvarning?

6 sidor spekulationer, 3-4 ohörda bildförfrågningar...

I
myrstack skrev:

Jag har också börjat fundera på det.
Tycks alltmer vara nåt slags knep å knåp, nån typ av ekvation som ska lösas.

Man får ju alltid bara ena sidan av historien.

Skulle nog säga att vi har hört mindre än hälften av ena sidans historia vid det här laget

Har fått jättebra hjälp hur jag ska reda ut detta.
Har ett svartbygge på min tomt. Men som sagt tidigare ingen ide spekulera mer hur göra förrän detta är helt utrett av kommunen. Lovar återkomma när jag vet mer för nyfikna.
Jag kommer inte säga ok till att ha den kvar iaf så bort kommer den på ett eller annat vis oavsett om jag ska bekosta det eller grannen.

Redigerat:
Nej jag kommer inte lägga ut några bilder!

myrstack skrev:

Det är väl inte alls särskilt självklart att alla vill lägga upp bilder på sina hem och konflikter ute på nätet? Jag tycker TS har hållit samma linje som från start. Visst är vi nyfikna på denna 1m höga lila mur, men bara för att han inte vill stilla denna nyfikenhet så ljuger han ju inte.

Vad som är intressant nu är vad kommunens besked om avsaknad av bygglov kommer att innebära - inget, straffpeng, riva, eller något annat? Fast TS har ju lovat att uppdatera oss, och det är ju bra ..

Man får bara bygga murar av betydligt lägre höjd än 1 m utan
bygglov mm - oavsett var den står ... . Det måste bli vitesför-
läggande om rivning ... .

Om den verkligen står mer eller mindre på din tomt är det väl
bara att gräva in under den (inom ramen för din tomt) så att
den undermineras och rasar - man får väl gräva som man vill
på sin egen tomt tror jag ... ?

Redigerat:
Nej man får inte göra något som är till skada för någon annan.

Man önskade ju att det var svartvitt ("kommunen säger: riv skiten, du har två veckor på dig") men det verkar inte alltid vara så enkelt tyvärr.

Verkar tyvärr inte så :x

Nu är det 11 år försent men ett generellt tips - av egen erfarenhet - är att man ska protestera och anmäla så tidigt det bara går - gärna så fort man får reda på svartbyggeplanerna, eller när det börjar komma upp mätkäppar, eller börjar etableras, eller börjar schaktas och grejas etc etc etc... Ja ni fattar. När det är byggt så är det byggt. Då finns genast ett motstånd mot att förändra eftersom det innebär att riva något som faktiskt fungerar. Kommunen vill inte sköta tvister mellan privatpersoner, de har ont om personal och gott om andra stora utgifter. Och sedan kan alla parter klaga och överklaga, så att ett svartbygge som du de facto låtit bli uppfört kan du behöva stå ut med ett bra tag.

I
elpaco skrev:
Det är väl inte alls särskilt självklart att alla vill lägga upp bilder på sina hem och konflikter ute på nätet? Jag tycker TS har hållit samma linje som från start. Visst är vi nyfikna på denna 1m höga lila mur, men bara för att han inte vill stilla denna nyfikenhet så ljuger han ju inte.

Vad som är intressant nu är vad kommunens besked om avsaknad av bygglov kommer att innebära - inget, straffpeng, riva, eller något annat? Fast TS har ju lovat att uppdatera oss, och det är ju bra ..
Han behöver inte lägga upp nåt foto, men lite mer kött på benen hade inte varit dumt. Muren står på TS tomt helt eller delvis, men hur då? Det är ju lite relevant i alla fall för min del om jag ska kunna ha en åsikt. Genar den nånstans så att 20m2 blir obrukbar eller är det en 40m lång 1 x 1 m mur som står mitt i gränsen? I så fall känns det ok i sista fallet men inte i första.
Det enda vi vet är att den är 1 m hög och stjäl 20 m2.
Det känns lite knas att man ska behöva sitta och gissa. Sen heter det ju " som man frågar får man svar ", och ingen har ju faktiskt bett mig svara.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.